Η Ελλάδα δεν είναι ως αυτόνομο θέμα στην ατζέντα ωστόσο δεν μπορεί να αποκλείσει κανείς το ότι μπορεί με πρωτοβουλία των «σκληρών του Βορρά» να ζητηθούν εξηγήσεις για το πακέτο παροχών και τους ενδεχόμενους κινδύνους δημοσιονομικής εκτροπής. Βέβαια κανείς στην ΕΕ με το φόβο της ακροδεξιάς δε θέλει να σηκώσει τους τόνους και να αποδομήσει το «ελληνικό “success story” και μάλιστα με τη διαδικασία εξόδου στις αγορές να είναι σε εξέλιξη. Κι αυτό την ώρα που στη Γερμανία και ο σοσιαλδημοκράτης υπουργός Οικονομικών κ. Σολτς δίνει κι αυτός τη μάχη κατά της ακροδεξιάς αλλά και είναι σε πλήρη εξέλιξη τα παζάρια για το ποιος θα έχει το πάνω χέρι μετά τις εκλογές στις Βρυξέλλες.
Κεντρικό, πάντως, θέμα στη συνεδρίαση θα είναι οι εαρινές προβλέψεις της επιτροπής, η κάλυψη θέσεων σε κομβικά πόστα της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας, όπως του επικεφαλής της ΕΚΤ, αλλά και οι μακροοικονομικές εξελίξεις. Δεν αποκλείεται μάλιστα στη συνέντευξη Τύπου που πάντα ακολουθεί να επαναληφθούν οι γνωστές παραινέσεις προς την ελληνική πλευρά για τήρηση δεσμεύσεων και τήρηση του «ορθόδοξου δημοσιονομικού δρόμου» καθώς αυτή τη στιγμή όλη η ευρωπαϊκή γραφειοκρατία επιδιώκει να «λειάνει» γωνίες και να διαμορφώσει κλίμα ώστε να αποτραπεί η έκρηξη του ευρωσκεπτικισμού και των ακροδεξιών τάσεων.
Τι λέει η Αθήνα;
Πάντως η ελληνική πλευρά έχει έτοιμη στις βαλίτσες της απαντήσεις για το σχέδιο, που κατέθεσε ο Πρωθυπουργός και προβλέπει μείωση του στόχου από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,5% του ΑΕΠ για την τριετία 2020-2022 και δέσμευση 5,5 δισ. ευρώ από το «μαξιλάρι» διαθεσίμων σε ειδικό λογαριασμό σαν εγγύηση για την κάλυψη της διαφοράς.
Ήδη από χτες ο αν. υπουργός Οικονομικών Γ. Χουλιαράκης φρόντισε με δήλωσή του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ απαντώντας στον διοικητή της ΤτΕ να δώσει το στίγμα για τυχόν αμφισβητήσεις των εκτιμήσεων της κυβέρνησης για τα πλεονάσματα. «Σε συνέχεια των δηλώσεων του διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος σχετικά με την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών του 2019, έχω την υποχρέωση να επισημάνω τα εξής:
- Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους προβλέπει πως το κατά πρόγραμμα πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2019 θα διαμορφωθεί στο 4,1% του ΑΕΠ, υπερβαίνοντας έτσι τον στόχο κατά 0,6% και δημιουργώντας αντίστοιχο δημοσιονομικό περιθώριο. Η πρόβλεψη αυτή, αποτυπώνεται στον πίνακα 4 του Προγράμματος Σταθερότητας, όπως κατατέθηκε από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 30 Απριλίου.
- Για την αποφυγή λανθασμένων εντυπώσεων, αλλά και τη συμβολή σε ένα νηφάλιο διάλογο, είναι, νομίζω, απαραίτητο να διευκρινισθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος, αν τα στοιχεία στα οποία αναφέρεται, αφορούν το σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης - στη βάση του οποίου άλλωστε υπολογίζεται το πρωτογενές αποτέλεσμα - ή απλώς τον κρατικό Προϋπολογισμό, καθώς και αν είναι εκπεφρασμένα σε ταμειακή ή δημοσιονομική βάση», καταλήγει στη δήλωσή του ο Γ. Χουλιαράκης.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, τα λεφτά που αναλογούν στους στόχους για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ υπάρχουν ήδη και είναι επιπλέον του δανείου των 15,5 δισ. ευρώ που έλαβε η χώρα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ΕΣΜ) τον Αύγουστο του 2018, οπόταν συντελέστηκε η έξοδος από τα μνημόνια. Επίσης, η χρήση των κεφαλαίων από το «μαξιλάρι» δεν αλλάζει, θα παραμείνει συμβατή με τους όρους του προγράμματος για την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους, ενώ οι τόκοι θα εξυπηρετούνται από τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Πάντως πριν λίγες μέρες κι ενόψει του σημερινού eurogroup, κοινοτικός αξιωματούχος είχε μεταφέρει ένα μήνυμα ανησυχίας για την πορεία των δημοσιονομικών στο φόντο των ανακοινώσεων για παροχές. Ωστόσο τον τόνο αναμένεται να τον δώσει η Γερμανία, τόσο σήμερα όσο και στις 13 Ιουνίου οπότε και το πρώτο eurogroup μετά τις ευρωεκλογές όπου και θα τεθεί επί τάπητος και η 3η έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας που δημοσιεύεται στις 5 Ιουνίου.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr