Οι προβλέψεις αυτές αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία στηρίζονται τόσο το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων όσο και το Αναθεωρημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας. Το πρώτο το απέστειλε ήδη η κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προβλέπει πρωτογενή πλεονάσματα υψηλότερα από τις αρχικές προβλέψεις του προϋπολογισμού για το 2019 καθώς και για τα επόμενα χρόνια. Το Αναθεωρημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας αναμένεται να αποσταλεί στην Κομισιόν την ερχόμενη εβδομάδα.
Ειδικότερα, οι εκτιμήσεις του ΥΠΟΙΚ είναι ευθυγραμμισμένες με τις προβλέψεις του Συμβουλίου για φέτος και το 2020 και θεωρούνται αισιόδοξες αλλά επιτεύξιμες υπό συγκεκριμένες συνθήκες.
Ειδικότερα, το βασικό σενάριο για την πορεία της οικονομίας προβλέπει ότι η ελληνική οικονομία θα τρέξει με ρυθμό ανάπτυξης 2,3% το 2019, 2,3% το 2020, 2,1% το 2021 και 2% το 2022. Το ποσοστό της ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί από το 17,8% το 2019, στο 16,5% το 2020, στο 15,3% το 2021 και στο 14,2% το 2022.
Αναλυτικά:
-Στην ιδιωτική κατανάλωση εκτιμάται να αυξηθεί κατά 1,2% την περίοδο 2019-22, το Συμβούλιο πιστεύει ότι το ποσοστό είναι «υψηλά πιθανό» να συμβεί εξαιτίας της μείωσης της ανεργίας και της εκτίμησης για υψηλότερη καταναλωτική εμπιστοσύνη. Η δε αύξηση του κατώτατου μισθού ίσως στηρίξει περαιτέρω την κατανάλωση των νοικοκυριών τα επόμενα χρόνια.
-Το Συμβούλιο «στηρίζει» τη μείωση της πρόβλεψης για τον ρυθμό ανάπτυξης των επενδύσεων (ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου) για το 2019 στο 3,9% αντί προηγούμενου στόχου για 12,1%, ως πιο ρεαλιστικό σενάριο. Ωστόσο πιστεύει ότι η ανάκαμψη του συγκεκριμένου ποσοστού στο 12,9% το 2020 είναι «αισιόδοξη» καθώς στηρίζεται σημαντικά σε παράγοντες όπως η αύξηση του τραπεζικού δανεισμού προς τις επιχειρήσεις. Οι δε περιορισμοί στις κρατικές δαπάνες για δημόσιες επενδύσεις είναι επίσης παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά. Μια μέτρια αύξηση των επενδύσεων την περίοδο 2021-22 θεωρείται περισσότερο εφικτή.
-Στο εξωτερικό εμπόριο, η αύξηση των εξαγωγών κατά μέσο όρο 4,2% ετησίως την περίοδο 2019-22 θεωρείται εφικτή. Από την άλλη πλευρά, όμως, το σενάριο ήπιας ανόδου των εισαγωγών θεωρείται κάπως «ευνοϊκό», δεδομένης της υψηλής οριακής τάσης της ελληνικής οικονομίας προς τις εισαγωγές.
-Πιθανή η μέτρια ετήσια αύξηση των δημόσιων επενδύσεων.
Οι κίνδυνοι
Η γνώμη του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου με βάση την νομοθεσία, απαραιτήτως πρέπει να συνοδεύει τις προβλέψεις αυτές που αποστέλλονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
- Τα παραπάνω υπόκεινται σε ρίσκα τα οποία μπορούν να ανατρέψουν τα δεδομένα. Μεταξύ αυτών καταγράφονται:
- Πιθανό φρένο στις οικονομίες ευρωπαϊκών χωρών.
- Ο κίνδυνος κλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων και του προστατευτισμού.
- Πιθανή αυξημένη χρηματοπιστωτική αστάθεια από ένα Brexit χωρίς συμφωνία.
- Το υψηλό ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα.
- Μακροπρόθεσμα υπάρχουν δυσμενείς δημογραφικές τάσεις και το πρόβλημα του brain drain. Αμφότερες ίσως έχουν αρνητικές συνέπειες στην ανάπτυξη της εργατικής δύναμης και την ανεργία στην Ελλάδα, όπως και στην εξέλιξη της συμμετοχής της εργασίας στη συνολική παραγωγή.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr