Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής, με ερώτησή του, σχετικά με την ολοκλήρωση του 3ου Μνημονίου και το πλαίσιο εποπτείας μετά το πρόγραμμα, ζητούσε από την Κομισιόν ενημέρωση αναφορικά με τις «μεταρρυθμίσεις» που έχει δεσμευτεί η ελληνική κυβέρνηση να υλοποιήσει, καθώς επίσης, και για ποιες από αυτές υπάρχει η «ρήτρα μη-αντιστροφής», ότι δηλαδή δεν πρέπει να υπάρξουν πολιτικές αποφάσεις των ελληνικών κυβερνήσεων, που, κατά την κρίση των δανειστών, θα αντιστρατεύονται-αναιρούν τις μεταρρυθμίσεις.
Στην απάντησή του, ο Μοσκοβισί, αφού αναφέρεται στις μεταρρυθμίσεις που «οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να εφαρμόσουν βάσει του προγράμματος το οποίο ολοκληρώθηκε στις 20 Αυγούστου 2018», τονίζει ότι, «η πλήρης τους ανάπτυξη δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και θα απαιτήσει συνεχή δράση επί σειρά ετών», διευκρινίζοντας ότι «τα οφέλη των μεταρρυθμίσεων και τα θετικά αποτελέσματα στην πράξη για τους πολίτες δεν επιτυγχάνονται με την έκδοση νομοθεσίας, αλλά με την αποτελεσματική εφαρμογή τους».
Εξάλλου, απαντώντας σε ερώτημα του Νίκου Χουντή, αν υπάρχουν κατά την κρίση της Κομισιόν «τομείς της ελληνικής οικονομίας και διοίκησης που δεν έχουν «μεταρρυθμισθεί» ακόμα επαρκώς και, επομένως, προκύπτει η «ανάγκη» για νέες μεταρρυθμίσεις μετά τη λήξη του Μνημονίου», αναφέρει ενδεικτικά ότι δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί, «για παράδειγμα, μεταρρυθμίσεις για την υποστήριξη της έναρξης λειτουργίας της Ανεξάρτητης Υπηρεσίας Εσόδων σε απόσταση ασφαλείας από πολιτικές παρεμβάσεις, για τη δημιουργία κτηματολογίου που θα καλύπτει το σύνολο της ελληνικής επικράτειας, για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών αδειοδότησης των επενδύσεων, για τη συγχώνευση των συνταξιοδοτικών ταμείων και για τη δημιουργία ενός εθνικού συστήματος πρωτοβάθμιας περίθαλψης. Ως εκ τούτου, στα τέλη Ιουνίου του 2018 οι ελληνικές αρχές ανέλαβαν ορισμένες συγκεκριμένες υποχρεώσεις».
Ακολουθούν η ερώτηση και η απάντηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
Θέμα: Διαπραγματεύσεις στο Eurogroup για το ελληνικό χρέος
Στο Eurogroup της Σόφιας (27/04/2018) θα συζητηθεί ο μελλοντικός μηχανισμός ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, που θα ενεργοποιείται κάθε φορά που η Ελλάδα αποκλίνει από τους αναπτυξιακούς στόχους.
Το ΔΝΤ έχει εκφραστεί υπέρ της αυτόματης ενεργοποίησης αυτού του μηχανισμού, ενώ η Γερμανία επιμένει στη σύνδεσή του με την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων.
Η Επιτροπή ισορροπεί ανάμεσα στις δύο απόψεις, προτείνοντας, από τη μια, την αυτόματη ενεργοποίηση του «γαλλικού μηχανισμού», και από την άλλη, την εκταμίευση των κερδών των ελληνικών ομολόγων που κατέχει το Ευρωσύστημα, υπό τον όρο εφαρμογής μεταρρυθμίσεων.
Παράλληλα γίνονται συζητήσεις για το είδος της εποπτείας μετά το πρόγραμμα και συγκεκριμένα για την εισαγωγή μιας «ρήτρας μη αντιστροφής» βασικών μεταρρυθμίσεων.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Έχει υπάρξει συμφωνία για τα υπόλοιπα μακροπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που αναφέρουν οι αποφάσεις του Eurogroup, όπως η επέκταση των δανείων, η μείωση των επιτοκίων, οι περίοδοι χάριτος;
Ποιοι είναι οι τομείς της ελληνικής οικονομίας και διοίκησης που δεν έχουν «μεταρρυθμισθεί» ακόμα επαρκώς και, επομένως, προκύπτει η «ανάγκη» για νέες μεταρρυθμίσεις μετά τη λήξη του Μνημονίου;
Ποιες «μεταρρυθμίσεις» και παρεμβάσεις θα «προστατεύει» η ρήτρα μη αντιστροφής;
Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Η Ευρωομάδα του Ιουνίου του 2018 αποφάσισε μια δέσμη εκτεταμένων μέτρων για το χρέος, με σκοπό να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους της Ελλάδας, τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Αργότερα, η Επιτροπή εξέδωσε απόφαση για την ενεργοποίηση του πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας για την Ελλάδα . Η ενισχυμένη εποπτεία δεν αποτελεί ούτε συνέχεια του τρέχοντος προγράμματος ούτε νέο πρόγραμμα. Δεν συνεπάγεται νέους όρους. Διευκολύνει τη υποστήριξη της ολοκλήρωσης, της υλοποίησης και της συνέχειας των μεταρρυθμίσεων που οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να εφαρμόσουν βάσει του προγράμματος το οποίο ολοκληρώθηκε στις 20 Αυγούστου 2018.
Μολονότι έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας και της δημόσιας διοίκησης, τα οφέλη των μεταρρυθμίσεων και τα θετικά αποτελέσματα στην πράξη για τους πολίτες δεν επιτυγχάνονται με την έκδοση νομοθεσίας, αλλά με την αποτελεσματική εφαρμογή τους.
Ενώ στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης της σταθερότητας θεσπίστηκαν μείζονες μεταρρυθμίσεις και δημιουργήθηκαν πλατφόρμες για την εφαρμογή τους, η πλήρης τους ανάπτυξη δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και θα απαιτήσει συνεχή δράση επί σειρά ετών.
Σε αυτές περιλαμβάνονται, για παράδειγμα, μεταρρυθμίσεις για την υποστήριξη της έναρξης λειτουργίας της Ανεξάρτητης Υπηρεσίας Εσόδων σε απόσταση ασφαλείας από πολιτικές παρεμβάσεις, για τη δημιουργία κτηματολογίου που θα καλύπτει το σύνολο της ελληνικής επικράτειας, για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών αδειοδότησης των επενδύσεων, για τη συγχώνευση των συνταξιοδοτικών ταμείων και για τη δημιουργία ενός εθνικού συστήματος πρωτοβάθμιας περίθαλψης. Ως εκ τούτου, στα τέλη Ιουνίου του 2018 οι ελληνικές αρχές ανέλαβαν ορισμένες συγκεκριμένες υποχρεώσεις.
Στις μεταρρυθμιστικές τους προσπάθειες, οι ελληνικές αρχές θα συνεχίσουν να λαμβάνουν την τεχνική υποστήριξη που παρέχει και συντονίζει η Υπηρεσία Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Επιτροπής.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr