Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση, η μεγάλη πτώση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ που υπέστησαν όλες οι ελληνικές περιφέρειες λόγω της κρίσης, σε συνδυασμό με τα προβλήματα ρευστότητας, την έλλειψη δημοσίων πόρων και την άνευ προηγούμενου προσφυγική κρίση είχαν σταματήσει πολλά έργα, τα οποία δεν ήταν εφικτό να ολοκληρωθούν επειδή δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις χρηματοδότησης.
Ως εκ τούτου, το ΕΚ και το Συμβούλιο συμφώνησαν το 2016 στην εφαρμογή πρόσθετων στοχευμένων χρηματοδοτικών μέτρων για την Ελλάδα, για να μη χαθούν κονδύλια της πολιτικής συνοχής για την προγραμματική περίοδο 2007-2013 αλλά και για να ξεκινήσει η υλοποίηση έργων της τρέχουσας περιόδου (2014-2020) και ειδικότερα για το 2015 και 2016.
«Εμείς ως Κοινοβούλιο δίναμε πάντα έμφαση στο γεγονός ότι η χρηματοδότηση συνδέεται με την υλοποίηση και την ολοκλήρωση αυτών των σημαντικών έργων, αλλά και με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, τις οποίες η Ελλάδα έπρεπε οπωσδήποτε να πραγματοποιήσει. Ελέγξαμε σε βάθος εάν τα κονδύλια των 2 δισ. ευρώ, είχαν επενδυθεί και χρησιμοποιηθεί σωστά. Το αποτέλεσμα είναι ότι η Ελλάδα τα κατάφερε. Η χώρα έχει καταρτίσει έναν κατάλογο προτεραιοτήτων για σημαντικά έργα και τα έφερε σε πέρας. 131 έργα ολοκληρώθηκαν εγκαίρως και καμία χρηματοδότηση δεν χάθηκε. Η ΕΕ ήταν σε θέση να βοηθήσει τους Έλληνες με αποτελεσματικό τρόπο, επιδεικνύοντας έτσι την αλληλεγγύη της. Στο μέλλον, θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αυτές οι επενδύσεις είναι βιώσιμες, εξασφαλίζουν θέσεις εργασίας και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής» δήλωσε ο εισηγητής της σχετικής έκθεσης Pascal Arimont (ΕΛΚ, Βέλγιο).
Το ψήφισμα εγκρίθηκε με 591 ψήφους υπέρ, 71 κατά, και 19 αποχές.
Οι θετικές συνέπειες στην οικονομία σε περίοδο ανεπαρκούς ρευστότητας
Η εφαρμογή του ειδικού κανονισμού (2015/1839) απέτρεψε τη διακοπή της υλοποίησης προγραμμάτων και σημαντικού αριθμού έργων χάρις στην αύξηση του ποσοστού της ευρωπαϊκής συγχρηματοδότησης στο 100% για την περίοδο 2007-2013, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ στο παρελθόν για καμία χώρα ή πρόγραμμα. Η Ελλάδα υπήρξε δε το πρώτο κράτος-μέλος που αξιοποίησε το σύνολο των πόρων που διατέθηκαν και απορρόφησε τα κοινοτικά κονδύλια στο 100% κατά την περίοδο 2007-2013.
Επίσης αναφέρεται στην έκθεση του ΕΚ ότι προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση έργων στο πλαίσιο της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου (2014-2020) αυξήθηκε η προχρηματοδότηση από τα ταμεία συνοχής, με αποτέλεσμα να λάβει η Ελλάδα το 2015 και 2016 πρόσθετα κονδύλια ύψους 2 δις ευρώ ωφελώντας έτσι σημαντικά την ελληνική οικονομία σε περίοδο ανεπαρκούς ρευστότητας.
Τέλος, στο ψήφισμα τονίζεται ότι σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των κρατών μελών με τις καλύτερες επιδόσεις όσον αφορά την απορρόφηση κονδυλίων κατά τη διάρκεια της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου.
Ωστόσο, «η έμφαση στην απορρόφηση των κονδυλίων δεν θα πρέπει να αποβαίνει σε βάρος της αποτελεσματικότητας, της προστιθέμενης αξίας και της ποιότητας των επενδύσεων», υπογραμμίζεται στο ψήφισμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα καταβληθέντα ποσά στο πλαίσιο του κανονισμού (2015/1839) διατέθηκαν για την υλοποίηση έργων στην Ελλάδα στους κάτωθι τομείς: μεταφορές, περιβάλλον, τουρισμός, πολιτισμός, αστική ανάπλαση και ανασυγκρότηση της υπαίθρου, κοινωνικές υποδομές, κοινωνία της πληροφορίας και δράσεις για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού. Από τα 50,000 έργα, μόνο 79 δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τα έργα εντάχθηκαν στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης, και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr