Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης υπολόγιζε άνοδο του ΑΕΠ 1,5% από το 2023 έως το 2030 και 1,25% στην συνέχεια. Η αναθεώρηση αυτή προς τα κάτω οφείλεται στην συμπερίληψη ενός κριτηρίου που πρέπει να αποτελέσει πλέον βασικό σημείο ενδιαφέροντος για τη χώρα. Τη δημογραφική γήρανση και συρρίκνωση.
Αναφέρεται επίσης στην καταγραφή ενός αρνητικού συνολικού σεναρίου για τη βιωσιμότητα του χρέους και την οικονομία ότι «υπάρχει αβεβαιότητα αναφορικά με τη δυνατότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να διατηρήσει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για αρκετές δεκαετίες». Επιπλέον «υπάρχει σημαντικός καθοδικός κίνδυνος για την ανάπτυξη συνδεδεμένος με τη γήρανση του πληθυσμού και την πορεία της συνολικής παραγωγικότητας.»
Βέβαια επισημαίνεται ότι η Επιτροπή και οι Θεσμοί σε αυτήν την περίπτωση θα αναλάβουν δράση μετά το 2032. Το αρνητικό σενάριο εντάσσεται σε μια λογική που θέλει να καταγράφεται και η πιο δυσμενής εναλλακτική.
Σύμφωνα, πάντως, με την έκθεση της Επιτροπής μετά την προσθήκη πληθωρισμού 2% η πρόβλεψη για άνοδο του ονομαστικού ΑΕΠ είναι στο 3% έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 4% το 2020 και μετά 3,3% μακροπρόθεσμα.
Η νέα έκθεση (DSA) αναφέρει ότι:
• Στο 3% το πλεόνασμα το 2023. Προβλέπεται επίσης ότι η προσαρμογή των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2022 θα είναι σταδιακή. Δηλαδή το 2023 θα περιοριστούν από το 3,5% στο 3% του ΑΕΠ, το 2024 θα υποχωρήσουν στο 2,5% του ΑΕΠ και από το 2025 έως το 2060 θα διαμορφωθούν στο 2,2% του ΑΕΠ.
• Προβλέπεται ότι θα είναι χαμηλότερα τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις. Υπολογίζονται πλέον στα 14 δισ. ευρώ την περίοδο 2018- 2060 (έναντι 17 δισ. ευρώ προηγουμένως). Από αυτά τα 11,5 δισ. ευρώ προέρχονται από ιδιωτικοποιήσεις εκτός τραπεζών (έναντι 13 δισ. ευρώ προηγουμένως).
• Το μέσο επιτόκιο αναχρηματοδότησης του χρέους υπολογίζεται ότι θα έχει αύξηση από το 4,1% το 2019 στο 5,4% το 2030 (αντί για 5,2% προηγουμένως) και στο 5,1% το 2060 (αντί για 4,5% προηγουμένως). Μεσοσταθμικά αναμένεται επιτόκιο στο 5,1% (περίοδος 2018- 2060) αντί για 4,9% προηγουμένως.
• Για το χρέος αναφέρει (με στοιχεία πριν τη λήψη των μέτρων του Eurogroup του Λουξεμβούργου), ότι θα είναι στο 127% του ΑΕΠ το 2060 (έναντι προβλέψεις το βασικό σενάριο του Μαρτίου για χρέος 94,4% το 2060). Περιλαμβάνεται και δυσμενές σενάριο που αυξάνει το χρέος σε 234,8% του ΑΕΠ το 2060 το οποίο βασίζεται σε πρωτογενή πλεονάσματα στο 1,5% του ΑΕΠ μετά το 2022 αλλά και σε χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης και οδηγεί στην ανάγκη για νέες αποφάσεις για το χρέος το 2032 αν η Ελλάδα τηρεί τα συμφωνηθέντα μέτρα έως τότε.
•Υπογραμμίζει ην ανάγκη μεταρρυθμίσεων. «Αυτές οι ανησυχίες πρέπει να αντιμετωπισθούν, μεταξύ άλλων, μέσω της συνεχούς εφαρμογής του εκτεταμένου (far – reaching) προγράμματος μεταρρυθμίσεων το οποίο διαμορφώθηκε κατά τη διάρκεια του προγράμματος του ESM, μία διαδικασία η οποία απαιτεί ισχυρή κυριότητα από την πλευρά των ελληνικών αρχών. Απαιτεί επίσης την εφαρμογή πρόσθετων παρεμβάσεων στο χρέος οι οποίες συμφωνήθηκαν στο Eurogroup την 22α Ιουνίου» τονίζεται σχετικά.
Στην έκθεση βιωσιμότητας του χρέους περιλαμβάνονται και οι προβλέψεις της απόφασης του Eurogroup για έναν μηχανισμό παρεμβάσεως, ο οποίος θα ενεργοποιηθεί σε περίπτωση που υπάρχει ένα δυσμενές σενάριο και θα περιλαμβάνει μεγαλύτερη επιμήκυνση του δεύτερου δανείου.
Γ.Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr