Όπως φαίνεται από τα μηνύματα που έρχονται από τις Βρυξέλλες το όλο ζήτημα απασχολεί τους θεσμούς καθώς μόνο μέσα σε πέντε μήνες αυξήθηκαν κατά 4,7δισ. €, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και περιλαμβάνει στην επικαιροποιημένη Έκθεση Συμμόρφωσης της 3ης αξιολόγησης (Compliance Report).
Η Έκθεσή αυτή, είναι η επικαιροποιημένη εκδοχή της αντίστοιχης του Ιανουαρίου που συνοδεύει την εκταμίευση της υπόδοσης των 5,7 δισ. ευρώ που αναμένεται πλέον εντός του Μαΐου (σ.σ. δηλαδή αφού ολοκληρωθεί και η γερμανική κοινοβουλευτική διαδικασία).
Όπως αναφέρεται στην Έκθεση, η μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες μέσα στο διάστημα Ιούλιος - Δεκέμβριος του 2017 ήταν 7,2 δισ. ευρώ. Ωστόσο λόγω των συνεχών προσθέσεων με νέα ληξιπρόθεσμα ύψους 4,68 δισ. ευρώ η καθαρή μείωση όμως ήταν μόνο 2,53 δισ. ευρώ.
Το υπόλοιπο των οφειλών προς ιδιώτες στο τέλος Δεκεμβρίου του 2017 υπολογίζεται από τις κοινοτικές υπηρεσίες στα 3,97 δισ. ευρώ εκ των οποίων το 1 δισ. ευρώ είναι εκκρεμείς επιστροφές φόρων και 770 εκατ. ευρώ είναι εκκρεμείς συνταξιοδοτήσεις. Αναφορικά με τις νέες οφειλές του Κράτους προς ιδιώτες, τον Αύγουστο δημιουργήθηκαν οφειλές περίπου 1,3 δισ. ευρώ, το Σεπτέμβριο επιβραδύνθηκε σημαντικά η κατάσταση (σ.σ. και με τη μεγάλη αποπληρωμή που έγινε από την ΑΑΔΕ) και καταγράφονται νέες οφειλές 567 εκατομμυρίων ευρώ. Μετά άρχισε μία εκ νέου κλιμάκωση των οφειλών κατά 845 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο, κατά 828 εκατ. ευρώ το Νοέμβριο και κατά 770 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς ιδιώτες (άνω των 90 ημερών), είναι κυρίως οφειλές του λεγόμενου "ευρύτερου" δημοσίου. Αφορούν σε ασφαλιστικά ταμεία, σε νοσοκομεία, σε ΔΕΚΟ, σε ΟΤΑ και σε άλλους φορείς.
Στο μεταξύ στην ίδια την Έκθεση Συμμόρφωσης των Θεσμών ο στόχος για τα διαθέσιμα που θα διαθέτει το ελληνικό δημόσιο στο τέλος του προγράμματος (τον Αύγουστο του 2018) άλλαξε από 10,5 δισ. ευρώ περίπου (που υπολογιζόταν τον Ιανουάριο) σε 16,4 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή, θα προέλθει από τα 5 δισ. ευρώ θα βρεθούν μέσω μέσα στο 2018 από βραχυπρόθεσμο δανεισμό του δημοσίου από τα διαθέσιμα φορέων του, δηλαδή μέσα από διαδικασίες Repos. Επίσης, στην Έκθεση καταγράφεται ότι ο ESM συνεχίζει να συνδέει την 4η αξιολόγηση με 11,7 δισ. ευρώ που υπολογίζει ότι θα έρθουν τον Ιούλιο. Συνεχίζει μάλιστα να καταγράφεται ως αδιάθετο ποσό 27,4 δισ. ευρώ του συνολικού δανείου των 86 δισ. ευρώ.
Εν όψει μάλιστα της τέταρτης αξιολόγησης, ενδιαφέρον έχει ότι ο πήχης της ανάπυξης έχει μπει στο 2,3%. Πιο συγκεκριμένα, στην εγκύκλιο για την Κατάρτιση του Μεσοπροθέσμου 2019-2022 που υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης υπολογίζεται ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 2,3% το 2018, έναντι πρόβλεψης του Προϋπολογισμού για αύξησή του κατά 2,5%. Στο 2,5% υπολογίζεται η αύξηση του ΑΕΠ το 2019, αλλά μετά εκτιμάται ότι θα οδηγηθεί σταδιακά προς το επίπεδο του 1,8% το 2022.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr