«H μάχη ενάντια στη φοροδιαφυγή κερδίζει ένα ακόμα σημαντικό όπλο, έναν συντονιστικό μηχανισμό ανάμεσα στη νέα Υπηρεσία, στην Α.Α.Δ.Ε. αλλά και σε τυχόν άλλες ελεγκτικές αρχές, στο πλαίσιο των διεθνών προτύπων για συνεργασία μεταξύ των φορέων δίωξης και έρευνας του φορολογικού εγκλήματος» αναφέρεται σχετικά από το υπ. Οικονομικών.
Σύμφωνα με το υπουργείο το νέο συντονιστικό διϋπηρεσιακό όργανο συστήνεται με συμμετοχή εκπροσώπου του Οικονομικού Εισαγγελέα, εκπροσώπων της νέας Υπηρεσίας, εκπροσώπους της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και εκπροσώπους από το ΣΔΟΕ, την Οικονομική Αστυνομία και την Αρχή για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, προκειμένου να συντονίζει τη δράση των «συναρμόδιων» ελεγκτικών υπηρεσιών, να συνδράμει στην ανταλλαγή πληροφοριών, να αποφεύγονται οι παράλληλοι έλεγχοι των ίδιων φορολογουμένων από περισσότερες υπηρεσίες αλλά και να προβαίνει σε εισηγήσεις προς τον Οικονομικό Εισαγγελέα για τη βέλτιστη προτεραιοποίηση των δράσεων της νέας Δομής. Έτερα ελεγκτικά σώματα προβλέπεται ότι μπορούν να καλούνται στις συνεδριάσεις του νέου αυτού οργάνου.
Ωστόσο ερώτημα παραμένει το πώς θα συνεργαστεί η νέα διεύθυνση με τις υφιστάμενες δομές αλλά και αν θα υπάρξει θέμα επικαλύψεων και ανταγωνισμών, κάτι που στο παρελθόν έχει παρατηρηθεί σε ένταση. Πάντως η νέα υπηρεσία αναμένεται να αναλάβει μια σειρά από «καυτούς» φακέλους για τους οποίους υπάρχει εισαγγελική έρευνα.
Η Διεύθυνση αυτή, σύμφωνα με το Υπ. Οικονομικών, έρχεται να εξυπηρετήσει ένα διττό στόχο:
· Αφενός την αποσυμφόρηση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) από ένα μεγάλο όγκο εισαγγελικών υποθέσεων
· και αφετέρου, τη συγκέντρωση υποθέσεων υψηλής φοροδιαφυγής σε μία υπηρεσία κάτω από την εποπτεία και την καθοδήγηση του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, η οποία θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στο στόχο της φορολογικής συμμόρφωσης και της καταπολέμησης του οικονομικού εγκλήματος.
Αντικείμενο της Υπηρεσίας θα είναι η διενέργεια ερευνών και λοιπών προανακριτικών πράξεων για την εξακρίβωση τέλεσης σημαντικών φορολογικών εγκλημάτων αλλά και λοιπών οικονομικών εγκλημάτων που σχετίζονται με τα φορολογικά αδικήματα (π.χ. ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, απάτη, διαφθορά κ.λ.π.).
Επίσης, στο ίδιο άρθρο αναφέρονται οι αρμοδιότητες των ελεγκτών της νέας Δομής και ορίζεται ρητά ότι οι υπάλληλοι αυτοί θα έχουν την ιδιότητα του προανακριτικού υπαλλήλου, διευκολύνοντας με τον τρόπο αυτό την πρόσβασή τους σε όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου τους. Παράλληλα, ρυθμίζονται όλες οι λεπτομέρειες για την πρόσβαση των ελεγκτών της νέας Υπηρεσίας σε πληροφοριακά συστήματα της Α.Α.Δ.Ε., στο Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών Πληρωμών και σε λοιπά πληροφοριακά συστήματα. Τέλος, προβλέπεται η συνδρομή των λοιπών ελεγκτικών σωμάτων στη νέα Υπηρεσία, οι προϋποθέσεις συνεργασίας της με Διοικητικές, Δικαστικές και Εισαγγελικές Αρχές και η υποχρέωσή της να υποβάλλει ετήσια Έκθεση Πεπραγμένων.
Στο άρθρο 386 προβλέπεται ότι η νέα Υπηρεσία θα συσταθεί ως Διεύθυνση στο Υπουργείο Οικονομικών, με δύο αυτοτελή διοικητικά τμήματα και μία Υποδιεύθυνση με τέσσερα τμήματα ερευνών.
Στο άρθρο 387 ρυθμίζονται τα θέματα στελέχωσης της νέας Υπηρεσίας. Προβλέπονται 135 θέσεις ελεγκτών και 15 θέσεις διοικητικών υπαλλήλων.
Οι θέσεις των ελεγκτών θα καλύπτονται με αποσπάσεις υπαλλήλων και, μάλιστα, προς το σκοπό επιλογής έμπειρων ελεγκτών, προβλέπεται αυξημένη μοριοδότηση για τους υπαλλήλους των αυτοτελών τμημάτων του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου και για τους υπαλλήλους του Σ.Δ.Ο.Ε. οι οποίοι μετακινήθηκαν στην τέως Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Οι αποσπάσεις προβλέφθηκαν διετείς με δυνατότητα ετήσιας άπαξ ανανέωσης, για λόγους πρόληψης φαινομένων συναλλαγών, δοσοληψίας και διαφθοράς.
Υπήρξε ειδική πρόβλεψη, προκειμένου να μην χάνουν οι υπάλληλοι που αποσπώνται στην Υπηρεσία τυχόν επιπλέον απολαβές της οργανικής τους θέσης, ενώ ορίστηκε ρητώς ότι με την ολοκλήρωση της νέας διαδικασίας εξορθολογισμού του Δημοσίου Τομέα (ειδικά περιγράμματα θέσεων κλπ), είναι δυνατό οι ελεγκτές της νέας Δομής να λαμβάνουν επίδομα που θα σχετίζεται με τα καθήκοντά τους.
Τέλος, με στόχο τη γρήγορη και αποτελεσματική συγκρότηση και λειτουργία της νέας Υπηρεσίας, προβλέφθηκε ειδική διαδικασία απόσπασης 60 ελεγκτών της Α.Α.Δ.Ε. αλλά και εξαιρετική διαδικασία αποσπάσεων για κάποιους διοικητικούς υπαλλήλους.
Στόχος είναι η Υπηρεσία να στελεχωθεί γρήγορα με ικανό αριθμό εξειδικευμένων υπαλλήλων, στους οποίους θα ανατεθούν υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής υπό την επίβλεψη του Οικονομικού Εισαγγελέα.
Στο άρθρο 390 περιγράφεται η διαδικασία που θα ακολουθείται από την παραγγελία προκαταρκτικής εξέτασης ή προανάκρισης του Οικονομικού Εισαγγελέα προς την Υπηρεσία αυτή. Προβλέπεται, δε, ότι στις περιπτώσεις όπου από την έρευνα των ελεγκτών της νέας Υπηρεσίας προκύπτουν ενδείξεις ποινικής φοροδιαφυγής, οι ελεγκτές της συντάσσουν ειδικά αιτιολογημένη πορισματική έκθεση, η οποία θα διαβιβάζεται εν συνεχεία στη Φορολογική Αρχή, για τις δικές της ενέργειες, όπως αυτές καθορίζονται στο νέο άρθρο 28Α, το οποίο προστίθεται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας με το άρθρο 393 του παρόντος νομοσχεδίου. Τέλος, προβλέπονται οι περιπτώσεις που η Φορολογική Αρχή μπορεί να παρεκκλίνει από το πόρισμα της νέας Υπηρεσίας, καθώς και οι περιπτώσεις που η Φορολογική Αρχή δύναται να αναπέμπει την υπόθεση στη νέα Υπηρεσία, για περαιτέρω έρευνα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με το άρθρο 392 προβλέπονται οι λεπτομέρειες για επιστροφή από την Α.Α.Δ.Ε. προς τους Εισαγγελικούς λειτουργούς των εισαγγελικών παραγγελιών που εκκρεμούν στην Αρχή, πλην 1.300 Α.Φ.Μ., που κρίνεται σκόπιμο να παραμείνουν για έλεγχο στην Ανεξάρτητη Αρχή, εξασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό τη συνέχιση και ολοκλήρωση σημαντικών υποθέσεων που έχουν προτεραιοποιηθεί ή και βρίσκονται σε τελικό στάδιο από την Α.Α.Δ.Ε., ανακουφίζοντάς την, όμως, ταυτόχρονα από μεγάλο όγκο υποθέσεων.
Με το άρθρο 393 επέρχονται αναγκαίες τροποποιήσεις στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, με την προσθήκη νέου άρθρου με αριθμό 28Α, προκειμένου να αποτυπωθεί η διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθείται από τη Φορολογική Αρχή για τη μεταχείριση των πορισματικών εκθέσεων της νέας Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών. Προβλέπονται οι σχετικές προθεσμίες, οι δυνατότητες του φορολογουμένου για προσκόμιση στοιχείων και όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες μέχρι και την έκδοση της οριστικής πράξης προσδιορισμού του τυχόν προκύψαντος φόρου.
Για τη διαδικασία αυτή έχει προβλεφθεί αυστηρό χρονοδιάγραμμα, προκειμένου να αποφεύγονται καθυστερήσεις και να εξασφαλίζεται ότι σε όλες τις περιπτώσεις όπου προκύπτει υψηλή φοροδιαφυγή, θα ολοκληρώνεται άμεσα η διαδικασία, προκειμένου να βεβαιώνεται και να εισπράττεται ο φόρος και τα τυχόν πρόστιμα.
Με το άρθρο 394 παρατείνεται η προθεσμία για την έναρξη πλήρους παραγωγικής λειτουργίας της νέας Υπηρεσίας (1η Μαρτίου 2018).
Με το άρθρο 395 προβλέπεται όλη η δευτερογενής νομοθεσία που θα πρέπει να εκδοθεί για τον καθορισμό των απαιτούμενων λεπτομερειών για τη λειτουργία της νέας Υπηρεσίας.
Τέλος, με το άρθρο 396 προβλέπεται η υποχρέωση του προσωπικού της νέας υπηρεσίας για υποβολή δήλωσης πόθεν έσχες, για λόγους πρόληψης οποιουδήποτε είδους διαφθοράς.
Γιώργος Αλεξάκης
Νέα υπηρεσία για τη δίωξη του οικονομικού εγκλήματος-Στόχοι και ισορροπίες
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr