Εισαγωγικά ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ Δρ Κυριάκος Λουφάκης έθεσε στον Διοικητή το ζήτημα τηςυπερφορολόγησης, που αποτελεί το απόλυτο επιχειρηματικό αντικίνητρο και την πρόταση του ΣΕΒΕ για μια ειδική πολιτική στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων με κίνητρα κατεξοχήν ασφαλιστικά και φορολογικά με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης αλλά και την αύξηση του ποσοστού των εξαγωγών επί του ΑΕΠ ώστε να φθάσει τον κοινοτικό μέσο όρο. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στα αιτήματα του ΣΕΒΕ για:
α. κατάργηση συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ στα ακίνητα που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για τις παραγωγικές και λοιπές τους δραστηριότητες
β. μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβαρύνει το ενεργειακό κόστος για τις επιχειρήσεις
γ. αναστολή του «πόθεν έσχες» για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για 3 έτη
δ. μείωση του ποσοστού προβεβαίωσης στο 25% για την άσκηση προσφυγής στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές και την ταχύτερη απονομή της φορολογικής δικαιοσύνης.
Ο Διοικητής δεσμεύτηκε να προωθήσει τα σχετικά αιτήματα του ΣΕΒΕ στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών που έχει και την αρμοδιότητα για νομοθετικές πρωτοβουλίες.
Ως προς τα ειδικά θέματα αρμοδιότητας της ΑΑΔΕ, ο ΣΕΒΕ εξέφρασε στον Διοικητή την ικανοποίησή του για την πρόσφατη έκδοση της ΠΟΛ 1103/2017 σύμφωνα με την οποία επιστρέφονται πλέον κατά προτεραιότητα και χωρίς έλεγχο ποσά ΦΠΑ σε εξαγωγικές επιχειρήσεις με υψηλό βαθμό συμμόρφωσης. Η Απόφαση αυτή έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται στην πράξη και αυτό είναι πολύ σημαντικό για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, με την επισήμανση ότι θα πρέπει, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, να επανεντάσσονται στη λίστα επιχειρήσεις που χωρίς καμία δική τους ευθύνη βρίσκονται εμπλεκόμενες σε θέματα ΦΠΑ ενδοκοινοτικών συναλλαγών. Η τακτοποίηση των εκκρεμών επιστροφών προς τους εξαγωγείς θα πρέπει να επιταχυνθεί, καθώς θα τους διασφαλίσει κάποια ρευστότητα, σε μια περίοδο που η τελευταία είναι δραματικά μειωμένη.
Ο ΣΕΒΕ εξέφρασε επίσης την ικανοποίησή του για την πολύ πρόσφατη απόφαση της ΑΑΔΕ με τηνοποία τροποποιείται η ΠΟΛ 1167/2015 προκειμένου οι εξαγωγικές επιχειρήσεις και οι επιχειρήσεις, που διενεργούν ενδοκοινοτικές παραδόσεις και δικαιούνται απαλλαγής από ΦΠΑ για αγορές αγαθών και υπηρεσιών μέχρι ορισμένου ορίου να μη στερούνται την απαλλαγή για τρεις διαχειριστικές περιόδους, επειδή έκαναν χρήση του Ειδικού Διπλοτύπου Δελτίου Απαλλαγής (Ε.Δ.Δ.Α.) πέραν του δωδεκαμήνου, για το οποίο τους είχε εγκριθεί το όριο απαλλαγής.
Με δεδομένη την ακόμη μεγαλύτερη σημασία του ΕΔΔΑ για τους εξαγωγείς στην παρούσα συγκυρία λόγω της συρρικνωμένης ρευστότητας, ο ΣΕΒΕ ζήτησε και ο Διοικητής συμφώνησε για την πραγματοποίηση μιας τεχνικής συνάντησης ώστε να συζητηθούν θέματα που αφορούν τη διεύρυνση Χρήσης του ΕΔΔΑ και την αποσαφήνιση-κωδικοποίηση των δυνατοτήτων χρήσης του ώστε να αξιοποιείται στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Ειδικό αίτημα του ΣΕΒΕ αποτελεί η απαλοιφή της υποχρέωσης του προμηθευτή να «αναγράφει τους αριθμούς των σχετικών Δελτίων Απαλλαγής» που επιτάσσει η νέα ΠΟΛ. 1167/2015 (άρθρο 7, παρ. 2), με το επιχείρημα ότι είναι επαρκής η ευδιάκριτη αναγραφή της εκάστοτε απόφασης έγκρισης απαλλαγής στα τιμολόγια του προμηθευτή, καθώς η απόφαση έγκρισης απαλλαγής παρέχεται στις εξαγωγικές επιχειρήσεις μετά από λεπτομερή έλεγχο από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Κεντρικό θέμα της συζήτησης ήταν η πέραν της πενταετίας παραγραφή φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου. Ο ΣΕΒΕ θεωρεί εξαιρετικά σημαντικό να δοθεί το συντομότερο δυνατό εντολή με την έκδοση μιας Οδηγίας από την ΑΑΔΕ στις φορολογικές και τελωνειακές αρχές να ακολουθήσουν την απόφαση του ΣτΕ 1738/2017 ως νομολογιακό δεδομένο, διότι αυτό εντέλει είναι προς το συμφέρον και του Κράτους και των επιχειρήσεων. Η βασική προθεσμία και με τον προηγούμενο ΚΦΕ και με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας είναι πενταετής. Συγκεκριμένα η κοινοποίηση φύλλου ελέγχου ή πράξεων προσδιορισμού φόρων δεν μπορεί να γίνει μετά την πάροδο πενταετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης. Tο δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή του φόρου παραγράφεται μετά την πάροδο της πενταετίας με ειδικές προβλέψεις παράτασης ενός έτους, όταν υποβληθεί τροποποιητική δήλωση εντός του πέμπτου έτους της προθεσμίας παραγραφής, όταν ζητηθούν πληροφορίες από χώρα της αλλοδαπής και όταν ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή ή ένδικο βοήθημα ή μέσο. Με βάση αυτά, όταν δεν υπάρχουν συμπληρωματικά στοιχεία (νέα στοιχεία) πρέπει να παραγραφεί και έχει ήδη παραγραφεί και η χρήση 2010, είτε αν υπάρχει εντολή ελέγχου που δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, είτε αν ο έλεγχος ξεκίνησε ή ολοκληρώθηκε μετά την 01/01/2016 και αφορούσε χρήσεις πριν το 2010.
Για το κρίσιμο αυτό θέμα ο Διοικητής ενημέρωσε τον ΣΕΒΕ ότι επίκειται στο αμέσως επόμενο διάστημα σχετική οδηγία προς τις φορολογικές και τελωνειακές αρχές.
Για να αντιμετωπιστεί ο αθέμιτος εσωτερικός ανταγωνισμός μεταξύ επιχειρήσεων αλλά και να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου, ο ΣΕΒΕ ζήτησε τη συστηματοποίηση και εντατικοποίηση των ελέγχων στο ενδοκοινοτικό εμπόριο με έμφαση στη διακίνηση ατυποποίητων οπωροκηπευτικών προϊόντων από φορολογικές, τελωνειακές και άλλες αρμόδιες κατά περίπτωση αρχές τόσο στους συνοριακούς σταθμούς των οποίων οι υποδομές και τα μέσα ελέγχου θα πρέπει να βελτιωθούν όσο και στο εσωτερικό της χώρας.
Άλλα φορολογικής φύσης αιτήματα του ΣΕΒΕ που κατατέθηκαν στον Διοικητή ήταν:
α. Διατήρηση του φορολογικού πιστοποιητικού, όπως ισχύει σήμερα, βάσει του προγράμματος ελέγχου της φορολογικής διοίκησης
β. Ηλεκτρονική διασύνδεση TAXISnet-ΓΕΜΗ και Μηχανογραφική ένταξη του χαρτοσήμου και λοιπών παρακρατούμενων φόρων στο ΤAXISnet: πρόκειται για δύο προτάσεις που μπορούν, αφενός, να διευκολύνουν τις επιχειρήσεις και, αφετέρου, να αποσυμφορήσουν τις ΔOY ώστε να λειτουργούν αποτελεσματικότερα. Ειδικότερα για το πρώτο σημειώνεται ότι τα ίδια ακριβώς έγγραφα που απαιτούνται για την μεταβολή στο ΓΕΜΗ, οι επιχειρήσεις AE/EΠΕ/ΙΚΕ πρέπει να τα προσκομίσουν και στα τμήματα Μητρώου των Δ.Ο.Υ.
γ. Μη εμφάνιση εκκρεμότητας για «ΑΠΟΚΛΙΣΕΙΣ» μικρής αξίας δηλαδή κάτω των 100€ και αύξηση του ορίου των αποκλίσεων χωρίς διασταύρωση π.χ. για ποσά κάτω των 2000€ στις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών-προμηθευτών προς ΑΑΔΕ
Ως προς τα τελωνειακά θέματα που συζητήθηκαν, ιδιαίτερα επίκαιρο ήταν το θέμα του περιορισμού του ωραρίου λειτουργίας της Πύλης 16 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης (κατάργησης 3ης βάρδιας) - λόγω της απεργίας των τελωνειακών που ξεκίνησε από τις 16.09.17 - και εκτιμάται ότι θα έχει επιπτώσεις στις εξαγωγές, σε μια μεταβατική περίοδο για το λιμάνι ενόψει της ιδιωτικοποίησής του. Γι’ αυτό θα πρέπει να διατηρηθεί η 3η βάρδια ή να βρεθούν εναλλακτικές που θα επιτρέψουν την απρόσκοπτη διακίνηση των προς εξαγωγή εμπορευματοκιβωτίων, μέχρι την οριστική επίλυση του προβλήματος με δημιουργία χώρου προσωρινής εναπόθεσης μέσα στο λιμάνι.
Επίσης συζητήθηκαν θέματα απλούστευσης και μείωσης κόστους προτελωνειακών και τελωνειακών διαδικασιών εξαγωγής μέσα από τον Οδικό Χάρτη για τη διευκόλυνση του εξωτερικού εμπορίου και την Επιχειρησιακή Επιτροπή Διευκόλυνσης Εμπορίου καθώς και θέματα απλοποίησης της διαδικασίας και επιτάχυνσης επιστροφών Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων (ΕΦΚΚ) σε δικαιούχους εξαγωγείς.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr