Τη συμφωνία που δίνει το «πράσινο φως» στις εταιρίες που θα συμμετάσχουν στο έργο, να προχωρήσουν στη σύσταση διεθνούς εταιρίας κατασκευής και διαχείρισης, θα υπογράψουν ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Δ. Σιούφας, ο υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας κ. Β. Κριστένκο και ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Εργων της Βουλγαρίας Ασεν Γκαγκαούζοφ.
Στις επαφές μεταξύ των τριών πολιτικών αρχηγών αναμένεται να κυριαρχήσουν, πέραν της συμφωνίας για τον αγωγό Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη, οι πιέσεις για τη διέλευση του ρωσικού φυσικού αερίου από τον τουρκο - ελληνο - ιταλικό αγωγό.
Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια γεωπολιτική κόντρα μεταξύ των ΗΠΑ και της Ρωσίας που μαίνεται γύρω από τα ενεργειακά, καθώς η Oυάσιγκτον πιέζει την Αθήνα με συνεχεία παρεμβάσεις να σπάσει το «μονοπώλιο της Μόσχας» στο φυσικό αέριο.
Πρόκειται στην ουσία για την υλοποίηση ενός έργου που μετά από 14 χρόνια διαπραγματεύσεων και διαβουλεύσεων, αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον ενεργειακό χάρτη στη ΝΑ Ευρώπη και να καταστήσει παράλληλα την Ελλάδα ενεργειακό σταυροδρόμι με πρωταγωνιστικό ρόλο στη Μεσόγειο.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός μήκους 288 χλμ, θα έχει δυναμικότητα 35 εκατ. τόνων ετησίως πετρελαίου που θα μεταφέρεται από το ρωσικό λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα με πλοία στο βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς και από εκεί μέσω του αγωγού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Στόχος είναι η έναρξη κατασκευής του έργου εντός του 2008 και η ολοκλήρωσή του στις αρχές του 2011.
Η ατζέντα Πούτιν
Ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν καταφθάνει στην πρωτεύουσα σήμερα το απόγευμα, ενώ στη συνέχεια θα συναντηθεί με τον Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή. Το πρωί της Πέμπτης οι δύο άντρες θα συναντηθούν εκ νέου στο Μέγαρο Μαξίμου και θα ακολουθήσει η υπογραφή της συμφωνίας στο Προεδρικό Μέγαρο. Το απόγευμα της Πέμπτης ο Ρώσος Πρόεδρος θα αναχωρήσει.
Παράλληλα, σε «κλοιό ασφαλείας» βρίσκεται η Αθήνα ενόψει της επίσκεψης του κ. Πούτιν από το μεσημέρι της Τετάρτης. Τα μέτρα ασφαλείας θα είναι δρακόντεια ενώ θα τεθούν σε ισχύ θα τεθούν και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Ο αγωγός σε αριθμούς
- Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1 δις ευρώ,
- 288 χλμ είναι το μήκος του αγωγού, τα 130 επί ελληνικού εδάφους και τα 160 επί βουλγαρικού,
- 35 εκατ. τόνοι πετρελαίου θα μεταφέρονται ετησίως,
- Μέχρι το 2014 θα μεταφέρονται 50 εκατ. τόνοι πετρελαίου,
- Το πρώτο εξάμηνο του 2008 η έναρξη κατασκευής του αγωγού,
- Μέσα στο 2011 η έναρξη της λειτουργίας του,
- 14 χρόνια εκκρεμεί η συμφωνία για τον πετρελαιαγωγό,
- Το 51% της μεικτής εταιρείας θα κατέχουν οι ρωσικές εταιρείες,
- Η βουλγαρική πλευρά θα συμμετάσχει με 24,5%,
- Στην Ελλάδα το 1% θα κατέχει συμβολικά το Δημόσιο και 23,5% οι εταιρείες,
- 1 δολάριο ανά τόνο θα είναι τα τέλη διέλευσης στην ελληνική πλευρά, που μεταφράζεται σε πάνω από 35 εκατ. δολάρια ετησίως.
Σιούφας: «Ιστορική στιγμή για τη χώρα»
Τη σημασία της υπογραφής της συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης υπογράμμισε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας.
«Αύριο η χώρα μας θα βρίσκεται στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος για την υπογραφή αυτής της συμφωνίας. Μία εκκρεμότητα δεκατεσσάρων ετών ολοκληρώνεταιμε τον καλύτερο τρόπο. Η σημασία αυτού του έργου είναι προφανής για όλους. Για την Ελλάδα, για τους πολίτες, για τη χώρα μας και για τη Βουλγαρία που με την κατασκευή και λειτουργία αυτού του αγωγού μπαίνουν στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη», τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Σιούφας.
Τσαρλς Ρις: «Ο αγωγός θα ωφελήσει τον ανταγωνισμό»
«Οι προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, η μονογραφή της διακρατικής συμφωνίας, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την πρόοδο του σχεδίου», είχε τονίσει ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Τσαρλς Ρις, στο περιθώρι
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr