Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Αναλυτικά οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις για τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου, καθώς και για τις επικρίσεις που δέχεται η κυβέρνηση από την αντιπολίτευση.
1. Χρειάζεται υπέρβαση των στόχων για να εφαρμοστούν τα αντιμέτρα;
ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΟΧΩΝ:
ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΣΤΟΧΩΝ:
ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ:
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ:
ΧΡΕΟΣ& ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ:
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Το συνολικό πακέτο μέτρων και αντιμέτρων είναι μια απαίτηση του ΔΝΤ. Το ΔΝΤ για να συμμετέχει στο πρόγραμμα απαιτεί να υπάρξουν οι ρυθμίσεις για το χρέος. Άρα αν δεν υπάρξουν οι ρυθμίσεις για το χρέος, δεν θα συμμετέχει το ΔΝΤ στο πρόγραμμα, και κατά συνέπεια δεν θα υπάρχει κάποιος λόγος να εφαρμόσουμε αυτά τα μέτρα.
Αν τα μέτρα (συμπεριλαμβανομένου του χρονοδιαγράμματος) για το χρέος συμφωνηθούν, η εφαρμογή τους θα ξεκινήσει καθώς θα είναι δοθείσα πολιτική εντολή στον ESM και η εφαρμογή τους θα είναι πλέον τεχνικό ζήτημα.
3. Γιατί βάζουμε στόχους για το 2019 και 2020, είναι υποχρέωση της Ελλάδας στα πλαίσια του μεσοπρόθεσμου; Συμβαίνει σε άλλες χώρες μετά την έξοδο από το πρόγραμμα (π.χ. Πορτογαλία, Κύπρος;) Μήπως είναι τέταρτο μνημόνιο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, είναι υποχρέωση της χώρας στα πλαίσια του μεσοπρόθεσμου. Επίσης υπάρχουν και οι υποχρεώσεις από το σύμφωνο σταθερότητας, οι οποίες έχουν μεν ανασταλεί για την Ελλάδα λόγω προγραμμάτων, ισχύουν δε για όλες τις χώρες και βάζουν στόχους χρέους και πλεονασμάτων.
Αν παρακολουθήσετε το πρόγραμμα των συνεδριάσεων του Eurogroup, έχει περιοδικά «post programme reviews» για τις χώρες που ήταν σε μνημόνιο όπου αξιολογούν την πορεία τους κάνουν αντίστοιχες εισηγήσεις. Προφανώς η παρεμβατικότητα είναι μειωμένη, ωστόσο δεν αναιρεί τους μεσοπρόθεσμους στόχους/δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι χώρες. Και στα δυο προηγούμενα προγράμματα οι αξιολογήσεις έφερναν επικαιροποίηση της συμφωνίας και νέα μέτρα. Με την ίδια λογική δεν θα μιλούσαμε για 2 προηγούμενα μνημόνια, αλλά για 15.
Διαφορές με προηγούμενες συμφωνίες:
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Το μεσοπρόθεσμο σχέδιο είναι ένα κάτι που κάθε ευνομούμενο κράτος πρέπει να κάνει για να φαίνεται ποια είναι η πορεία της χώρας σε ορίζοντα πέραν του έτους (το οποίο καλύπτεται από τον προϋπολογισμό). Άρα δεν πρέπει ο όρος μεσοπρόθεσμο σχέδιο να τρομάζει.
Αναφορικά με την αξιολόγηση, κάθε φορά που κλείνει μια αξιολόγηση η αντιπολίτευση μιλάει για 4ο μνημόνιο. Η αξιολόγηση είναι ταυτόχρονα ένας έλεγχος της πορείας ως τώρα, αλλά και επικαιροποίηση των επόμενων στόχων. Ότι δεν έχει χρηματοδότηση δεν είναι σωστό. Στα πλαίσια των αξιολογήσεων προγραμματίζονται και οι επόμενες εκταμιεύσεις οι οποίες επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών. Οι εκταμιεύσεις είναι τμήμα της χρηματοδότησης που συμφωνήθηκε το καλοκαίρι του 2015.
Αν το επιχείρημα είναι ότι δεν υπάρχει χρηματοδότηση για το 2019 και το 2020, αυτό είναι κάπως οξύμωρο. Ο σχεδιασμός χρηματοδότησης για το 2019 και το 2020, δεν είναι απαραίτητος γιατί η χώρα θα χρηματοδοτείται από τις αγορές – αφού το υφιστάμενο πρόγραμμα λήγει τον Αύγουστο του 2018.
Από πολιτικής σκοπιάς, σε κάθε περίπτωση, αυτό που συμβαίνει τώρα είναι ότι η αντιπολίτευση, η οποία έλεγε κλείστε την αξιολόγηση με κάθε τρόπο, τώρα που η αξιολόγηση κλείνει με μηδενικό δημοσιονομικό ισοζύγιο προσπαθεί να βρει αφήγημα.
Για την δέσμευση των επόμενων κυβερνήσεων, το επιχείρημα είναι κάπως κοντόφθαλμο. Κάθε νόμος και κάθε ρύθμιση εξ’ορισμού δεσμεύει τις επόμενες κυβερνήσεις. Αυτό είναι βασικό συστατικό της έννοιας της συνέχειας του Κράτους Δικαίου. Διαφορετικά θα έπρεπε κάθε 4 χρόνια να ανακαλύπτουμε εκ νέου τον τροχό. Προφανώς στα πλαίσια της διαμόρφωσης πολιτικής, κάθε Κυβέρνηση έχει δικαίωμα να αλλάζει την πολιτική του Κράτους.
Τέλος οι διεθνείς συμφωνίες αποτελούν δεσμεύσεις της χώρας. Αυτό άλλωστε είναι κάτι που φώναζε συνέχεια η ΝΔ όταν ήταν στην Κυβέρνηση. Προφανώς είναι δικαίωμα της κάθε Κυβέρνησης να επιχειρεί να επαναδιαπραγματευθεί όρους των συμφωνιών. Εξάλλου αυτό προσπαθούμε και εμείς συνεχώς, και το έχουμε ήδη πετύχει σε αρκετούς τομείς όπως για παράδειγμα στην αλλαγή των στόχων πλεονασμάτων που είχε υπογράψει η ΝΔ.
5. Ποιες αξιολογήσεις μένουν ως το τέλος του προγράμματος, Πότε θα γίνουν; έχουμε δύσκολα προαπαιτούμενα και ποια;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Θεωρητικά οι αξιολογήσεις είναι ανά τρίμηνο. Όμως είναι προφανές ότι αυτό το χρονοδιάγραμμα δεν έχει τηρηθεί σε κανένα από τα προγράμματα. Το πρόγραμμά της συμφωνίας του 2015 είναι εμπροσθοβαρές και ως εκ τούτου τα πιο δύσκολα προαπαιτούμενα ήταν κομμάτι της πρώτης αξιολόγησης.
O λόγος που κατέστη δύσκολη και η δεύτερη αξιολόγηση ήταν ότι το ΔΝΤ ανέβαλε την απόφαση που ήταν να πάρει στην πρώτη αξιολόγηση (για την συμμετοχή του ή μη) για την δεύτερη αξιολόγηση. Με δεδομένο ότι αυτή η απόφαση θα ληφθεί τώρα, τα δύσκολα έχουν περάσει.
Συνεπώς δεν υπάρχει σαφής αριθμός αξιολογήσεων, αλλά εξαρτάται από την πρόοδο σε κάθε δεδομένη στιγμή. Εκτίμηση είναι ότι δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια για πάνω από 3 αξιολογήσεις. Ποιο εύλογο είναι να υποθέσουμε ότι θα υπάρξει μία ως τις αρχές του 2018 και μία η τελική το καλοκαίρι του 2018 με τη λήξη του προγράμματος.
6. Τι έχει γίνει με τον μηχανισμό που θα προβλέπει τα πλεονάσματα της επόμενης χρονιάς; Έχουμε καταλήξει-ποιος είναι;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Πρόκειται για έναν εκ των προτέρων μηχανισμό εκτίμησης του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2019 και 2020, που θα λάβει χώρα στα μέσα του 2018.
Yπήρξε διατύπωση περί ενός “διαφανούς μηχανισμού”. Η ελληνική κυβέρνηση θα κάνει πράξη την παραπάνω διατύπωση. Ανεξάρτητα ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια θα εμπλακούν σε αυτή την διαδικασία.
7. Τι γίνεται με τις ιδιωτικοποιήσεις; Τι ακριβώς θα γίνει με το ταμείο συμμετοχών;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Προς ιδιωτικοποίηση είναι ότι περιέχεται στο ADP του ΤΑΙΠΕΔ.
Η Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας έχει ως στόχο την βελτίωση της διαχείρισης σημαντικών περιουσιακών στοιχείων της χώρας. Στόχος της λοιπόν δεν είναι οι ιδιωτικοποιήσεις, αλλά η βελτίωση της λειτουργίας των περιουσιακών στοιχείων, και με αυτό τον τρόπο η διασφάλιση πόρων για επενδύσεις και αποπληρωμή χρέους.
Οι Συμμετοχές σε ΔΕΚΟ του Ελληνικού Δημοσίου που θα μεταφερθούν στην θυγατρική της ΕΕΣΥΠ, την ΕΔΗΣ (Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών):
Σημείωση: Λιμάνια που έχουν μεταφερθεί με προηγούμενους νόμους στο ΤΑΙΠΕΔ παραμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ - η συμφωνία είναι ότι δεν θα πωληθούν αλλά θα ακολουθηθούν άλλες μέθοδοι αξιοποίησης, π.χ. παραχώρηση
8. Τι περιέχει το κείμενο της συμφωνίας; Έχουμε και άλλα ζητήματα πέρα από το Νομοσχέδιο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Η συμφωνία καλύπτει διάφορες δράσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν. Κάποιες από αυτές χρειάζονται νομοθετική πρωτοβουλία, κάποιες είναι υλοποίηση δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί με προηγούμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες, κάποιες είναι ενέργειες που πρέπει να γίνουν σε επίπεδο Υπουργικών Αποφάσεων ή άλλων πράξεων της δημόσιας διοίκησης.. Συνεπώς προφανώς δεν περιέχονται όλα στο Νομοσχέδιο.