Όπως σημειώνει ο ΣΕΒ, στο άρθρο του Πολ Τόμσεν εκφράζεται η άποψη του ΔΝΤ ότι η φορολογική βάση στην Ελλάδα είναι περιορισμένη, με άνω του 50% των μισθωτών να εξαιρούνται από την φορολογία εισοδήματος ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη δεν υπερβαίνει το 8%, και με το υψηλότερο δεκατημόριο των μισθωτών να πληρώνει το 60% των φόρων εισοδήματος.
«Το αν εξαιρείται το 50% των φορολογουμένων από τον φόρο εισοδήματος, είναι δύσκολο να διαπιστωθεί ευθέως, καθώς ο ισχυρισμός στηρίζεται σε υπολογισμούς του ΔΝΤ. Δεν πρέπει, όμως, να είναι μακράν της πραγματικότητας, εάν ληφθεί υπόψη ότι το 47% των Ελλήνων φορολογουμένων δηλώνει μέσο εισόδημα €1221 τον χρόνο και φορολογείται με συντελεστή 0,7%, ενώ το 67% των φορολογουμένων, δηλώνει μέσο εισόδημα €3055 τον χρόνο και φορολογείται με φορολογικό συντελεστή 3,7%», σχολιάζει ο ΣΕΒ.
Όπως αναφέρεται, το 92,5% των φορολογικών εσόδων φυσικών προσώπων καταβάλλεται από το 33% των φορολογουμένων που δηλώνουν εισόδημα άνω των €10000 τον χρόνο, ενώ το υπόλοιπο 67% των φορολογουμένων δηλώνουν μέσο ετήσιο εισόδημα €3055, ή €255 τον μήνα, και πληρώνουν μέσο φόρο €114, ή €9,5 τον μήνα.
Ο Σύνδεσμος επισημαίνει ωστόσο ότι παρότι η μέση φορολογική επιβάρυνση δεν είναι υπερβολική σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η φορολογική επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων είναι πολύ μεγαλύτερη συγκριτικά. «Και στον βαθμό που δεν πατάσσεται το φαινόμενο της φοροδιαφυγής, και η ανάγκη για μείωση των ελλειμμάτων παραμένει οξεία λόγω του μη βιώσιμου ασφαλιστικού συστήματος, η αύξηση των φόρων είναι μονόδρομος, στον βαθμό που δεν περικόπτονται οι δαπάνες», σημειώνεται.
«Και, βεβαίως, η αύξηση των φόρων δεν αυξάνει το φορολογικό βάρος όλων των φορολογουμένων παρά μόνον των συνεπών, καθώς και των πιο παραγωγικών τμημάτων του ελληνικού πληθυσμού και της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Βεβαίως, υπάρχουν όρια πέραν των οποίων το οικονομικό σύστημα γίνεται ασταθές. Στο πλαίσιο αυτό, οι προσπάθειες πάταξης της φοροδιαφυγής πρέπει να ενταθούν και, επιτέλους, να τελεσφορήσουν. Οι επικείμενες ρυθμίσεις για ηλεκτρονικές συναλλαγές και ηλεκτρονική τιμολόγηση αν και ημιτελείς, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση».
«Χρειάζεται, όμως, και μείωση των φορολογικών συντελεστών, ιδίως επειδή στην ευρύτερη περιοχή της χώρας μας, υπάρχουν και χώρες με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές και φιλικότερο προς την επιχειρηματικότητα περιβάλλον», προστίθεται.
«Οργανωμένες επιχειρήσεις υφίστανται τις επιπτώσεις της φορολογικής τους συνέπειας καθώς ο ανταγωνισμός οξύνεται με άλλες επιχειρήσεις που καταφεύγουν στην φοροδιαφυγή και την αδήλωτη και απλήρωτη εργασία για να επιβιώσουν», επισημαίνεται στο δελτίο.
Όταν οι επιχειρήσεις σε 32 Ευρωπαϊκές χώρες φορολογούνται με φορολογικό συντελεστή 40,3% κατά μέσο όρο, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν τον 6ο υψηλότερο φορολογικό συντελεστή, με το 51% των προ φόρων κερδών τους να απορροφάται στην πληρωμή εταιρικού φόρου (22,4%) και φόρου στην εργασία (27,7%).
Η φορολογική επιβάρυνση της ιδιωτικής οικονομίας είναι ήδη μεγάλη. Σύμφωνα με στοιχεία της Price Waterhouse Coopers (PWC), η ελληνική επιχείρηση έχει το 2017 τον 6ο υψηλότερο συνολικά φορολογικό συντελεστή σε 32 χώρες στην Ευρώπη, επισημαίνεται.
Μαρία Μιχάλη
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr