Αν προστεθεί δε και το ποσό του 1 δισ. ευρώ που θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις για τα εισοδήματά τους (καθώς αναπροσαρμόστηκε η κλίμακα φορολογίας εισοδήματος), αλλά και οι αυξήσεις στα ποσά της εισφοράς αλληλεγγύης και οι εισφορές για σύνταξη και υγεία, τότε καταλαβαίνει κανείς το τι μέλλει γενέσθαι στην αγορά.
Ουσιαστικά τα ποσά αυτά αφαιρούνται από την αγορά και πάνε στα κρατικά ταμεία με «παράπλευρη» απώλεια το θανάσιμο κτύπημα της κατανάλωσης. Κι εδώ είναι το παράδοξο ότι μέσα από τη φορολόγηση καταναλωτικών συνηθειών το υπ. Οικονομικών κι ο Ευκλείδης Τσακαλώτος προσδοκά να «κλειδώσει» έσοδα. Όμως η πρακτική των τελευταίων ετών δείχνει ότι η συνταγή αυτή είναι λανθασμένη.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το διάστημα 2009-2015, στο οποίο οι φόροι στα καπνικά αυξήθηκαν κατά 58%, τα έσοδα από τους φόρους του καπνού μειώθηκαν κατά 6,5%. Μάλιστα, η νέα αύξηση στη φορολογία που αναμένεται να ισχύσει την 1η Ιανουαρίου του 2017 θα συρρικνώσει περαιτέρω τη νόμιμη αγορά και κατ΄ επέκταση τα δημόσια έσοδα προς όφελος των λαθρεμπορίου. Σημειώνεται ότι η αύξηση των φόρων στα καπνικά τα προηγούμενα χρόνια έφερε τελικά απώλειες στα δημόσια έσοδα. Αναλυτικά το 2011 τα δημόσια έσοδα λόγω των αυξήσεων φόρων έφτασαν στο επίπεδο των 3,9 δισ. για να καταλήξουν το 2015 στα 3 δισ.ευρώ. Μάλιστα μόνο το 2014, τα διαφυγόντα έσοδα από το λαθρεμπόριο καπνικών ανήλθαν σε 740 εκατ. ευρώ.
Κι αυτό την ώρα που, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη η αγορά είναι πτωτική από τον Αύγουστο και μετά με ποσοστά μάλιστα που αγγίζουν το 10%. Άρα τα περιθώρια να υπάρξουν έσοδα από την πτωτική αγορά περιορίζονται. Κι αυτό δεν ισχύει μόνο στον καπνό, αλλά και στον καφέ ή την κινητή τηλεφωνία και συνολικά στη ζήτηση όλων των αγαθών όπου σημειώνεται υπάρχει και ο αυξημένος συντελεστής ΦΠΑ. Ήδη η φορολογική αφαίμαξη των νοικοκυριών που από το Σεπτέμβρη πληρώνουν ΕΝΦΙΑ, οδήγησε τις τρεις πρώτες εβδομάδες του φθινοπώρου σε πτώση κατά 6% στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Επίσης, όπως σημείωνε σε ανακοίνωση του τον Ιούλιο ο Πανελλήνιος Σύλλογος και Σύνδεσμος Καφεκοπτών Ελλάδας, η επιβολή του νέου φόρου στον καφέ, δημιουργεί μια πραγματικότητα για 1.000 και πλέον ελληνικές επιχειρήσεις, των οποίων απειλείται άμεσα η βιωσιμότητά τους.
Την ίδια ώρα, σε πρόσφατη μελέτη του ΟΠΑ ως βασικά εμπόδια στην ανάπτυξη της ψηφιακής επικοινωνίας στην Ελλάδα εντοπίστηκαν το μη φιλικό προς τις επενδύσεις επιχειρηματικό περιβάλλον και το ασταθές φορολογικό πλαίσιο, τα οποία συνοψίζονται κατά κύριο λόγο σε κωλύματα στην αδειοδότηση των σταθμών βάσης, σε καθυστερήσεις στη δημοπράτηση του φάσματος και την υπερφορολόγηση του κλάδου. Ειδικότερα στο ζήτημα της φορολόγησης, η Ελλάδα κατατάσσεται 2η στη φορολόγηση των κινητών επικοινωνιών στην ΕΕ-28 με τη συνολική φορολογική επιβάρυνση να φτάνει έως και το 49%, αποτελώντας τροχοπέδη για τη διείσδυση της ψηφιακής επικοινωνίας και συνεπώς για την ψηφιακή ανάπτυξη.
Γ.Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr