Παράλληλα ο κ. Μίχαλος υποστηρίζει ότι για να επιτευχθεί ανάπτυξη στη χώρα μας χρειάζεται ένα διαφορετικό μείγμα πολιτικής με κινητήρια δύναμη τον ιδιωτικό τομέα, ενώ χαρακτηρίζει θετική την απόφαση με τα χρήματα της πρώτης δόσης να αποπληρωθούν οφειλές του δημοσίου προς ιδιώτες. Αντίθετα θεωρεί ότι ο αναπτυξιακός νόμος δεν δίνει κίνητρα για νέες επενδύσεις και τονίζει ότι δεν θα πρέπει να υπάρξουν νέες μειώσεις στους μισθούς αν και έχει εκτιναχθεί το μη κοστολογικό κόστος εργασίας.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
- Κύριε πρόεδρε, μετά το Brexit διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα στην παγκόσμια οικονομία. Πιστεύετε ότι οι επιπτώσεις για τη χώρα μας θα είναι αρνητικές;
Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος υπέρ της αποχώρησης της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει σημαντικές αναταράξεις στην παγκόσμια οικονομία και ακόμη περισσότερο στην ελληνική οικονομία, η οποία δυστυχώς παραμένει ακόμα ασθενής. Τα μεγάλα λάθη που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια η ΕΕ με την αδικαιολόγητη εμμονή της στις πολιτικές λιτότητας, με την αδιαφορία της για τον κοινωνικό ιστό και την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, πρέπει να διορθωθούν άμεσα.
Και η Ελλάδα θα πρέπει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς άλλωστε θα είναι από τις χώρες που θα πληγούν οικονομικά ιδιαίτερα στον εξαγωγικό τομέα από το νέο status στο Ηνωμένο Βασίλειο.
- Η κυβέρνηση υποστηρίζει μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, όπως η εισαγωγή του αναπτυξιακού νόμου, η οικονομία μας οδηγείται σε μια περίοδο σταθεροποίησης και ανάπτυξης. Προσωπικά, τι προβλέπετε για το επόμενο διάστημα;
Το μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει η ελληνική κυβέρνηση αυτή τη στιγμή είναι η επιστροφή στην ανάπτυξη, που προϋποθέτει όμως ένα νέο μείγμα πολιτικής που θα έχει ως κινητήριο δύναμη τον ιδιωτικό τομέα. Για αυτό ήταν σημαντικό τα χρήματα της πρώτης δόσης που δόθηκαν από τους πιστωτές μετά την αξιολόγηση να κατευθυνθούν στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων χρεών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, δεδομένης της έλλειψης ρευστότητας που υπάρχει στην ελληνική αγορά. Επομένως, αποτελεί μια θετική εξέλιξη η απόφαση του οικονομικού επιτελείου της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει μέσα στο 2016 η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών που έχει το ελληνικό δημόσιο προς τον ιδιωτικό τομέα.
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση χωρίς καμία απολύτως καθυστέρηση θα πρέπει να επιταχύνει και να ολοκληρώσει άμεσα τις διαρθρωτικές αλλαγές τόσο στην οικονομία όσο και στο κράτος. Όχι ως απαιτήσεις των δανειστών που πρέπει να ικανοποιηθούν αλλά ως μια εθνική αναγκαιότητα για τη δημιουργία μιας σύγχρονης, παραγωγικής και ανταγωνιστικής ελληνικής οικονομίας.
- Κατά πόσο θεωρείτε αναπτυξιακό –πράγματι– τον νέο νόμο; Πιστεύετε ότι κινείται στη σωστή κατεύθυνση;
Κατ’ αρχάς, χαιρετίζω το γεγονός ότι επιτέλους ήρθε ένας αναπτυξιακός νόμος. Από εκεί και πέρα ο νόμος αυτός χρήζει σημαντικών τροποποιήσεων προκειμένου να καταστεί αποτελεσματικός τόσο σε ότι αφορά τα φορολογικά κίνητρα για την ενθάρρυνση επενδύσεων όσο και για την ένταξη σε αναπτυξιακά σχέδια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ειδικότερα, η πρόβλεψη του αναπτυξιακού ότι μία επιχείρηση θα έχει σταθερό φορολογικό συντελεστή 29% για την επόμενη δεκαετία αν επενδύσει στη χώρα 20 εκατ. ευρώ δεν αποτελεί κίνητρο. Για την ακρίβεια, όχι μόνο δεν δίνει κίνητρα να έρθουν επενδυτές αλλά αντίθετα τους δείχνει την έξοδο από τη χώρα. Οι χώρες που εφαρμόζουν αναπτυξιακούς νόμους, εστιάζουν στην παροχή γενναίων φοροαπαλλαγών, ανάλογα με τον κλάδο.
Παράλληλα, ενώ λέμε ότι η Μικρομεσαία Επιχείρηση είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας, βλέπουμε στον αναπτυξιακό νόμο να τίθενται αλλεπάλληλοι περιορισμοί και εξαιρέσεις. Η υφιστάμενη Μικρομεσαία Επιχείρηση, που δεν ανήκει σε ειδική κατηγορία ενισχύσεων, δεν μπορεί να λάβει επιδότηση. Όλα τα ζητήματα σχετικά με το νέο νόμο τα επισημάναμε ως ΚΕΕΕ κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης. Μας έστειλαν ένα κείμενο, ζήτησαν τις θέσεις μας και ως οφείλαμε ανταποκριθήκαμε άμεσα. Με συγκεκριμένες παρατηρήσεις και εναλλακτικές προτάσεις. Το σχέδιο νόμου που ήρθε τελικά στη βουλή για ψήφιση, δεν είχε λάβει υπόψη καμία από αυτές τις παρατηρήσεις.
- Με το φορολογικό νομοσχέδιο η κυβέρνηση πέρασε μέτρα που ακόμα και στελέχη της χαρακτηρίζουν «υφεσιακά». Εσείς τι πιστεύετε;
Για μια ακόμη φορά επιχειρείται να δοθεί λύση στα δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας με μέτρα αποσπασματικού και καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, που αποδεδειγμένα όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν το ζήτημα αλλά αντίθετα το οξύνουν. Αποδεδειγμένα, κάθε αύξηση φόρου στην ήδη υπέρμετρη φορολόγηση που υφίστανται επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα καλλιεργεί το έδαφος για αύξηση των κρουσμάτων φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής. Σήμερα οι ελληνικές επιχειρήσεις συνολικά επιβαρύνονται με φόρους που φθάνουν το 52% των εσόδων τους. Και δυστυχώς, τα μέτρα που προωθήθηκαν και προωθούνται επέφεραν και θα συνεχίσουν να επιφέρουν νέες μεγάλες επιβαρύνσεις. Μέτρα όπως η αύξηση του ΦΠΑ θα δώσει τη χαριστική βολή στην αγορά, καθώς θα επιφέρει αυξήσεις τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες, ακόμη και των καθημερινών αναγκών των νοικοκυριών σε μια περίοδο κατακόρυφης πτώσης της αγοραστικής κίνησης. Ενώ, αν συνυπολογιστούν και οι διατάξεις του ασφαλιστικού με τις οποίες αυξήθηκαν και οι εργοδοτικές εισφορές, επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων.
- Τι μέλλει γενέσθαι με τον 13ο-14ο μισθό; Θα ήσασταν «ανοιχτός» σε συζήτηση για ενσωμάτωσή τους στις μηνιαίες αποδοχές;
Έχω την εντύπωση ότι δεν τίθεται θέμα περικοπής 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, καθώς δεν προβλέπεται τέτοια υποχρέωση στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου – υπάρχει γενική αναφορά στην εφαρμογή «καλών ευρωπαϊκών πρακτικών». Η συζήτηση αυτή, ωστόσο, αποπροσανατολίζει από το πραγματικό πρόβλημα, που είναι η εκτίναξη του μη μισθολογικού κόστους της εργασίας. Αυτό το δυσβάστακτο κόστος είναι που διαβρώνει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, μειώνει το εισόδημα των εργαζομένων, αποτρέπει την αύξηση των θέσεων εργασίας και λειτουργεί ως αντικίνητρο για επενδύσεις. Σε κάθε περίπτωση δεν είμαστε σύμφωνοι για περαιτέρω μείωση μισθών, ενώ δεν μας απασχολεί το πώς αυτοί θα κατανέμονται στη διάρκεια ενός έτους, με απλά λόγια δηλαδή αν θα είναι 12 ή 14, αρκεί οι ετήσιες απολαβές να μην υποστούν περαιτέρω καθίζηση.
- Θεωρείτε ότι οι αποκρατικοποιήσεις μπορούν να συμβάλλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας; Ή ουσιαστικά με τον τρόπο που γίνονται πρόκειται για «ξεπούλημα» του δημόσιου πλούτου;
Σε αυτή την κρίσιμη για την χώρα περίοδο, οφείλουμε να κατανοήσουμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη χωρίς ιδιωτικά κεφάλαια, όπως αυτά που θα προέλθουν και θα επενδυθούν με τις αποκρατικοποιήσεις. Είναι στο χέρι της Πολιτείας το να τα προσελκύσει και στη συνέχεια να φροντίσει να αξιοποιηθούν σωστά. Με ξεκάθαρους κανόνες και όρους, ώστε να αποδίδουν όφελος για την οικονομία και τους πολίτες. Δυστυχώς στην Ελλάδα οι λέξεις «ιδιώτης» και «επενδυτής» ταυτίζονται σχεδόν με τη λέξη «ξεπούλημα». Η ταύτιση αυτή υπάρχει στο μυαλό όσων ακόμα θεωρούν την ιδιωτική πρωτοβουλία ως εκ φύσεως εχθρική προς το δημόσιο συμφέρον. Και παγιδεύουν τις τοπικές κοινωνίες στο μαρασμό και στη μιζέρια, κρύβοντάς τους την αλήθεια: ότι το μεγαλύτερο ξεπούλημα είναι η απαξίωση της δημόσιας περιουσίας. Είναι το να αφήνουμε υποδομές που οι πολίτες έχουν πληρώσει με τους φόρους τους να ρημάζουν και να καταρρέουν και να στερούμε από τις τοπικές κοινωνίες έσοδα, ευκαιρίες και θέσεις εργασία.
- Ποιες θα πρέπει να είναι οι προτεραιότητες προκειμένου να καταστεί ελκυστικό το επενδυτικό περιβάλλον στη χώρα μας;
Η Ελλάδα καλείται τώρα να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Για να εμπιστευθούν τα κεφάλαιά τους στη χώρα, οι επενδυτές χρειάζονται συγκεκριμένες συνθήκες. Μια από τις κυριότερες είναι ένα σταθερό και ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, το οποίο θα τους επιτρέπει να προγραμματίζουν και να προϋπολογίζουν το κόστος της επένδυσής τους, με μεσοπρόθεσμο τουλάχιστον ορίζοντα. Οι επενδυτές, επίσης, ζητούν μείωση της γραφειοκρατίας, ένα απλούστερο και σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και μια δημόσια διοίκηση η οποία θα λαμβάνει και εφαρμόζει αποφάσεις με διαφάνεια, με ορθολογισμό και αποτελεσματικότητα. Οι επενδυτές ζητούν ένα σύστημα δημοσίων υποδομών και επενδύσεων. Αλλά ακόμα πιο σημαντικό, οι επενδυτές ζητούν κυβέρνηση η οποία θα πιστεύει πραγματικά στις ιδιωτικές επενδύσεις και στις μεταρρυθμίσεις που αυτές απαιτούν και δεν θα τις αντιμετωπίζει ως «πικρό ποτήρι».
- Ποιος κατά τη γνώμη σας είναι ο ρόλος του Τουρισμού στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας;
Παρά την πρωτοφανή οικονομική κρίση που διανύει η χώρα μας ο Τουρισμός κατάφερε να αποδείξει περίτρανα ότι αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. είναι σαφές ότι αποτελεί πλεονέκτημά μας. Είναι ο πιο σημαντικός οικονομικός κλάδος και μία από τις κύριες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες δραστηριότητες της χώρας.
- Έχετε ασχοληθεί και προσωπικά με το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εκατοντάδες επιχειρηματίες της Ηλείας και άλλων πυρόπληκτων νομών που έλαβαν δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Πιστεύετε ότι τελικά θα βρεθεί λύση γι αυτούς τους ανθρώπους ή είναι πλέον μια χαμένη υπόθεση;
Δυστυχώς παρά τους αγώνες που δώσαμε, με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή, στις αρχές Ιουνίου, τα δάνεια που φέρουν την εγγύηση του Δημοσίου ακόμη και αυτά που έχουν χορηγηθεί σε ευάλωτες ομάδες (σεισμόπληκτους, πυρόπληκτους και θύματα λοιπών φυσικών καταστροφών) και για τα οποία στον τελευταίο νόμο (4389/2016) προβλεπόταν η επ’ αόριστον εξαίρεση από τις διαδικασίες πώλησης, παύουν να τελούν υπό καθεστώς προστασίας.
Ήταν άλλη μια εμμονή των δανειστών για ολική απελευθέρωση των εγγυημένων δανείων, που αποδείχτηκε αξεπέραστη και οδήγησε σε κυβερνητική αναδίπλωση.
Και δυστυχώς αναλογικά το μεγαλύτερο ποσοστό «κόκκινων» δανείων με την εγγύηση του Δημοσίου κατέχουν τα δάνεια σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr