Ειδικότερα, με βάσει τις εκτιμήσεις 74 Εμπορικών Συλλόγων της χώρας, κατά τη διάρκεια των ενδιάμεσων εκπτώσεων ο μέσος όρος μείωσης των πωλήσεων του λιανεμπορίου διαμορφώθηκε στο 16,13%.
Χαρακτηριστικό του κλίματος που επικρατεί στην αγορά είναι ότι σχεδόν όλοι οι Εκπρόσωποι αναφέρουν ότι σημειώθηκε μείωση στις πωλήσεις στην περιοχή τους σε σχέση με πέρυσι, ενώ μόλις οι 7 στους 74 αναφέρουν πως οι πωλήσεις των καταστημάτων της περιοχής τους κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2015. Επίσης, σημαντικό τμήμα των Εκπροσώπων (οι 30 στους 74) εκτιμούν ότι η μείωση των πωλήσεων των καταστημάτων κινήθηκε στο 11%-20% σε σχέση με πέρυσι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τους Εκπροσώπους επισημάνθηκε η συρρίκνωση της διάρκειας της εκπτωτικής περιόδου, καθώς φέτος οι ενδιάμεσες εκπτώσεις διήρκησαν σχεδόν μια εβδομάδα, εφόσον συνέπεσε η έναρξη του 10ημέρου, με την Κυριακή του Πάσχα, ενώ την Κυριακή των εκπτώσεων δεν άνοιξαν στην πλειονότητα τους τα καταστήματα με καθολική απόφαση των τοπικών εμπορικών συλλόγων της κάθε εμπορικής αγοράς.
Επίσης, οι απεργιακές κινητοποιήσεις των τελευταίων ημερών για τις νέες φορολογικές και ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις συνετέλεσαν στο να «χαθούν» επιπλέον μέρες από την περίοδο των εκπτώσεων, κυρίως για το κέντρο της Αθήνας λόγω σημαντικής δυσκολίας στη μετάβαση.
Σημαντικό ρόλο στην πτώση που σημειώθηκε κατέχουν οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις των ημερών, το γενικευμένο αρνητικό κλίμα της αγοράς, και η πολιτική και οικονομική ανασφάλεια της παρατεταμένης διαπραγμάτευσης. Ουσιαστικά, φαίνεται να αμφισβητείται πλέον η παραδοσιακή αντίληψη ότι οι εκπτώσεις λειτουργούν ενισχυτικά στην αγοραστική κίνηση και στο τζίρο των επιχειρήσεων.
Λόγω της γενικότερης οικονομικής δυσχέρειας, των πολικών και οικονομικών εξελίξεων, τον περιορισμό της κατανάλωσης και της έλλειψης ρευστότητας, οι εκπτώσεις φαίνεται ότι ενώ παραδοσιακά αποτελούσαν μια περίοδο ανάκαμψης της αγοράς, πλέον έχουν πάψει να αποτελούν από μόνες τους ισχυρή κινητήριο δύναμη για την εμπορική κίνηση και την κατανάλωση.
Η εικόνα των εκπτώσεων
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ, οι επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην εκπτωτική περίοδο του Μαΐου, αποτελούν τα τρία τέταρτα του δείγματος ενώ μία στις τέσσερις δεν πραγματοποίησε προσφορές. Το μεγαλύτερο κομμάτι των επιχειρήσεων επέλεξε να διαμορφώσει το επίπεδο των εκπτώσεων μεταξύ 11% και 20% και εν συνεχεία μεταξύ 21% και 40%.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το επίπεδο των εκπτώσεων ανάλογα με τον κλάδο δραστηριότητας των επιχειρήσεων. Καταρχήν μία στις δύο επιχειρήσεις στον κλάδο των επιμορφωτικών και ψυχαγωγικών ειδών δεν συμμετείχαν στις εκπτώσεις του Μαΐου, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις επιχειρήσεις με είδη ένδυσης/υπόδησης περιορίζεται στο 10%. Επίσης, παρατηρείται ότι ο συγκεκριμένος κλάδος πραγματοποιεί επί των πλείστων χαμηλής τάξεως εκπτώσεις, δεδομένου ότι περίπου οι μισοί επιχειρηματίες δήλωσαν ότι μείωσαν τις τιμές των εμπορευμάτων τους μεταξύ 11% και 20%.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, μία στις τρεις επιχειρήσεις διέθεσαν σε έκπτωση συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, ενώ μία στις πέντε μείωσαν τις τιμές σε όλα τα εμπορεύματά τους, είτε αυτά ήταν νέες παραλαβές, είτε εμπορεύματα που είχαν σε απόθεμα.
Μεγάλη διαφοροποίηση προκύπτει αν συγκριθούν οι επιχειρήσεις της Αττικής με αυτές που δραστηριοποιούνται στην υπόλοιπη Ελλάδα. Συγκεκριμένα στην Αττική το 47% διέθεσε σε έκπτωση μια συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται στο 24% των επιχειρήσεων. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στην Αττική το ποσοστό των επιχειρήσεων που είχαν σε όλα τα εμπορεύματά τους έκπτωση είναι μόλις 2%, ενώ στις υπόλοιπες περιφέρειες φτάνει στο 45% των επιχειρήσεων του δείγματος.
Συνολικά η εκπτωτική περίοδος του Μαΐου, όσον αφορά τις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων που συμμετείχαν σε αυτήν, κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή για μία στις δύο επιχειρήσεις. Το 30% των επιχειρήσεων είδε τις φετινές πωλήσεις, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς, να παραμένουν στα ίδια επίπεδα και μόλις μία στις δέκα σε καλύτερο επίπεδο σε σύγκριση με το 2015.
Σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ, η ενδιάμεση εκπτωτική περίοδος του Μαΐου στην πλειονότητα των περιπτώσεων δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο, για το διάστημα της ανοιξιάτικης-καλοκαιρινής σεζόν. Ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες πιστεύει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του συνολικού τζίρου της σεζόν και ένας στους πέντε ότι έχει θετικό αντίκτυπο.
Το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι έχει αρνητικό αποτέλεσμα μεγαλώνει όταν αναφερόμαστε σε επιχειρήσεις με μικρό κύκλο εργασιών κάτω των 30.000 ευρώ. Αντιθέτως οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών άνω των 30.000 ευρώ φαίνεται να επωφελούνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Μαΐου.
Τέλος, σημειώνεται ότι η πλειονότητα του εμπορικού κόσμου δεν συμφωνεί με το μέτρο των ενδιάμεσων εκπτώσεων και αυτό είναι ένα εύρημα που επαναλαμβάνεται με σταθερό περίπου ποσοστό της τάξεως του 60%, σε όλες τις περιοδικές έρευνες που έχει διεξάγει η ΕΣΕΕ τα τελευταία 2 χρόνια. Να σημειωθεί ότι η κατανομή των απαντήσεων στην συγκεκριμένη ερώτηση δεν επηρεάζεται από κανένα δημογραφικό χαρακτηριστικό των επιχειρήσεων δηλαδή το μέγεθος, τον κλάδο και τη γεωγραφική περιοχή στην οποία δραστηριοποιείται η επιχείρηση.
Καταλήγοντας η ΕΣΕΕ σημειώνει ότι το αρνητικό κλίμα και η περιρρέουσα πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα επηρεάζει καταλυτικά την συμπεριφορά των καταναλωτών. Τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στην περιφέρεια, ο κόσμος παραμένει πολύ συγκρατημένος και φοβισμένος διστάζοντας να καλύψει τις ανάγκες ή τις επιθυμίες του ακόμα κι αν έχει την οικονομική δυνατότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΣΕΕ προτείνει ένα 10ήμερο προσφορών από 14-24 Μαΐου 2016 ως «"συμφωνία τιμής και αξιολόγησης" των ελληνικών εμπορικών καταστημάτων από τους καταναλωτές που μας τιμούν και μας κρατούν ζωντανούς με την εμπιστοσύνη τους σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς.
Αυτή η "συμφωνία τιμής" έρχεται για να δώσει μια αίσθηση αισιοδοξίας στους καταναλωτές, να κινητοποιήσει το αδρανές τοπίο της αγοραστικής μελαγχολίας που επικρατεί, αλλά και να τονώσει την κίνηση στα μαγαζιά μας που τόσο το χρειάζονται.
Με αυτήν την έκτακτη πρωτοβουλία και σε αυτό το ουσιαστικό επίπεδο οι μικρομεσαίοι έμποροι θα επαναπροσεγγίσουμε τους καταναλωτές, οι οποίοι θα αξιολογήσουν όχι μόνο πρακτικά αλλά και ηθικά την μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση με μια σχέση αλληλοστήριξης».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr