Για μια ακόμη φορά, επιχειρείται η επίτευξη δημοσιονομικών στόχων με μέτρα εισπρακτικού χαρακτήρα, τα οποία όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν μακροπρόθεσμα τα προβλήματα, αλλά αντίθετα τα οξύνουν, αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Για μια ακόμη φορά προωθούνται φορολογικές επιβαρύνσεις, ενώ είναι αποδεδειγμένο ότι κάθε αύξηση της ήδη υπέρμετρης φορολόγηση που υφίστανται επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα καλλιεργεί το έδαφος για αύξηση της ύφεσης, της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής.
Για μια ακόμη φορά, η κυβέρνηση επιδιώκει να συντηρήσει με εισπρακτικά μέτρα ένα ασφαλιστικό σύστημα που στηρίζεται σε μη βιώσιμες λογικές, ένα σύστημα που είναι στη βάση του άδικο, αναξιόπιστο και αντιαναπτυξιακό.
Οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για το ασφαλιστικό κινούνται σε λάθος κατεύθυνση: αυξάνουν υπέρμετρα τις εισφορές και επιβαρύνουν το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, δημιουργούν αντικίνητρα για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας και μειώνουν σημαντικά την εισπραξιμότητα. Υπονομεύουν ευθέως την ανάπτυξη της οικονομίας και κατ' επέκταση τη δυνατότητα τροφοδότησης του ασφαλιστικού συστήματος.
Επιπλέον, εξαιτίας των τιμωρητικών ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο, κινδυνεύει να δημιουργηθεί ένα νέο κύμα μετανάστευσης
ανθρώπινου κεφαλαίου από τη χώρα. Μετά τη μαζική φυγή επενδυτών και επιχειρήσεων, η Ελλάδα απειλείται με την αποχώρηση καταρτισμένων επιστημόνων και επαγγελματιών, οι οποίοι δεν είναι διατεθειμένοι να καταβάλλουν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων από την εργασία τους σε ένα κράτος που δεν τους προσφέρει τίποτα ως ανταπόδοση και τους επιφυλάσσει μελλοντικά μια σύνταξη, η οποία δεν θα ανταποκρίνεται στο ύψος των εισφορών τους.
Με τις νέες ρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση:
- Επιβαρύνονται υπέρμετρα οι παράλληλα ασφαλισμένοι, χωρίς να προβλέπεται καμία αντισταθμιστική ωφέλεια, ως προς τον υπολογισμό του ασφαλιστικού χρόνου και την πιθανότητα καταβολής διπλών εισφορών για υγειονομική περίθαλψη. Επίσης, δεν υπάρχει ρητή αναφορά στην ένταξη των παράλληλα ασφαλισμένων στο ανώτερο πλαφόν καταβολής εισφορών.
- Δεν προβλέπεται μεταβατική περίοδος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, όπως ισχύει για τους αγρότες και τους επιστήμονες. Επίσης, η πρόβλεψη για αναδρομική επιβάρυνση των επιστημονικών κλάδων στο τέλος του ασφαλιστικού βίου, αποτελεί αντικίνητρο παραμονής στην παραγωγική δραστηριότητα.
- Μειώνονται τα ποσοστά αναπλήρωσης ως προς το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης. Έτσι, επιβαρύνονται οι ασφαλισμένοι που ήταν συνεπείς ως προς την καταβολή των εισφορών τους.
- Η κυβέρνηση φαίνεται να θεωρεί ως τελεσίδικα χαμένες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Αντί να προωθεί ένα ρεαλιστικό σύστημα ρύθμισης, που διευκολύνει την επανένταξη των οφειλετών, επιχειρεί να καλύψει τις απώλειες, μέσα από την υπέρμετρη αύξηση των μεσαίων εισοδημάτων. Έτσι δημιουργεί ένα φαύλο κύκλο αδήλωτης δραστηριότητας, αδυναμίας καταβολής εισφορών και εν τέλει μείωσης των εισοδηματικών ροών του συστήματος.
- Αυξάνεται ο αναγκαίος χρόνος ασφάλισης για την κατοχύρωση της πλήρους εθνικής σύνταξης, με αποτέλεσμα να μένουν εκτεθειμένοι οι ασφαλισμένοι που βρίσκονται σε μακροχρόνια ανεργία.
- Παραμένει ασαφής ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων για τους μελλοντικούς συνταξιούχους του ΟΑΕΕ, οι οποίοι έχουν ήδη δημιουργήσει ασφαλιστικό δικαίωμα μέσα από την υπαγωγή τους σε ασφαλιστικές κλάσεις.
- Προβλέπεται ο καθορισμός ελάχιστου αριθμού εργαζομένων ανά επιχείρηση, μέσω Προεδρικού Διατάγματος. Πρόκειται για μια ρύθμιση που επιχειρεί με «προκρούστεια» μέθοδο να λύσει το πρόβλημα της εισφοροδιαφυγής. Δημιουργεί ωστόσο σημαντικότερα προβλήματα, σε μια περίοδο όπου η επιβίωση των υφιστάμενων και η δημιουργία νέων επιχειρήσεων είναι βασικό ζητούμενο για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων επαναφέρει την πρότασή της για ριζική αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας, με σκοπό να ανακτηθεί η αξιοπιστία του και να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του.
Τα βασικά σημεία της πρότασης περιλαμβάνουν:
- Σε άμεσο χρόνο, εξαγορά δημοσιονομικού χρόνου με την υιοθέτηση βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων μέτρων δημοσιονομικής ευστάθειας. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν ένα σύστημα ποσοστιαίων εισφορών, με δυνατότητα εξομάλυνσης για αυτοτελώς απασχολούμενους και αγρότες, την προσαρμογή των κλιμακίων του ΕΚΑΣ, τη συνένωση ταμείων κ.ά.
- Λήψη πολιτικών αποφάσεων σε πέντε κρίσιμα σημεία: 1) Διατήρηση της συνολικής επιβάρυνσης στα σημερινά επίπεδα για 20 χρόνια, 2) Συνεξέταση κυρίων και επικουρικών συντάξεων και πιθανώς εφάπαξ, 3) Συνεξέταση παλαιών και νέων συντάξεων, ως ανεξάρτητο θέμα δικαιοσύνης, 4) Διάκριση πρόνοιας-ασφάλισης και αντανάκλαση της κάθε διάστασης στην κρατική σύνταξη. Μηχανισμός της νοητής κεφαλαιοποίησης, 5) Σκεπτικό ενός υποχρεωτικού πυλώνα στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα.
- Διάλογος για τη δημιουργία, σε βάθος διετίας, ενός συστήματος τριών πυλώνων, όπως αυτό που έχει αξιοποιηθεί σε αντίστοιχες μεταρρυθμίσεις στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Το προτεινόμενο μοντέλο διακρίνει τους ρόλους της κοινωνικής και επαγγελματικής αλληλεγγύης και στη τελική ανάπτυξη του εξασφαλίζει ποσοστό αναπλήρωσης γύρω στο 70% των τελικών αποδοχών, παρόμοιο με τα ισχύοντα στην ΕΕ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr