Το μεγαλύτερο δημοσιονομικό κόστος το 2015 είχαν η Σουηδία (0,5% του ΑΕΠ) και η Δανία (0,47%), σύμφωνα με την έκθεση, ενώ λίγο υψηλότερες από της Ελλάδας ήταν οι δαπάνες της Γερμανίας και της Ιταλίας (0,20% του ΑΕΠ και στις δύο χώρες) καθώς και της Ολλανδίας (0,18% του ΑΕΠ). Αντίθετα, πολύ χαμηλές είναι οι δαπάνες της Ισπανίας, μόλις 0,006% του ΑΕΠ της.
Η έκθεση δεν αναφέρει εκτίμηση για το 2016 όσον αφορά τις δαπάνες με τις οποίες θα επιβαρυνθεί η Ελλάδα για το προσφυγικό, αλλά σημειώνει ότι το βραχυπρόθεσμο κόστος για τη φροντίδα των αιτούντων άσυλο μπορεί να είναι σημαντικό σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες.
Το ΔΝΤ υπολογίζει ότι η μέση σταθμισμένη (με βάση το ΑΕΠ) δαπάνη για τους προϋπολογισμούς των χωρών της ΕΕ μπορεί να αυξηθεί κατά 0,05% του ΑΕΠ το 2015 και κατά 0,1% του ΑΕΠ το 2016 σε σχέση με το 2014.
Οι εκτιμήσεις είναι πολύ ενδεικτικές, σημειώνει η έκθεση, λόγω κυρίως της αβεβαιότητας σχετικά με τον αριθμό των αιτούντων άσυλο. Στην Αυστρία, οι δαπάνες εκτιμάται ότι θα φθάσουν το 0,31% του ΑΕΠ το 2016, στη Φινλανδία το 0,37% του ΑΕΠ, στη Δανία στο 0,57% του ΑΕΠ και στη Σουηδία το 1% του ΑΕΠ. Στη Γερμανία, οι δαπάνες θα φθάσουν το 2016 στο 0,24% του ΑΕΠ, όσο και στην Ιταλία, ενώ στην Ολλανδία θα είναι λίγο μικρότερες (0,23% του ΑΕΠ).
Η αρχική μακροοικονομική επίδραση από την εισροή των προσφύγων που ζητούν άσυλο θα υπάρξει μέσω της αύξησης της συνολικής ζήτησης, σημειώνει η έκθεση, ενώ τα αποτελέσματα από την αύξηση της προσφοράς στην αγορά εργασίας θα εμφανισθούν σταδιακά.
Στο 0,17% του ΑΕΠ (περίπου 300 εκατ. ευρώ) εκτιμά το δημοσιονομικό κόστος της Ελλάδας για τους πρόσφυγες το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), σε έκθεσή του για τις οικονομικές συνέπειες από την αύξηση των μεταναστευτικών ροών στην Ευρώπη που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα του (The Refugee Surge in Europe: Economic Challenges).
Το μεγαλύτερο δημοσιονομικό κόστος το 2015 είχαν η Σουηδία (0,5% του ΑΕΠ) και η Δανία (0,47%), σύμφωνα με την έκθεση, ενώ λίγο υψηλότερες από της Ελλάδας ήταν οι δαπάνες της Γερμανίας και της Ιταλίας (0,20% του ΑΕΠ και στις δύο χώρες) καθώς και της Ολλανδίας (0,18% του ΑΕΠ). Αντίθετα, πολύ χαμηλές είναι οι δαπάνες της Ισπανίας, μόλις 0,006% του ΑΕΠ της.
Η έκθεση δεν αναφέρει εκτίμηση για το 2016 όσον αφορά τις δαπάνες με τις οποίες θα επιβαρυνθεί η Ελλάδα για το προσφυγικό, αλλά σημειώνει ότι το βραχυπρόθεσμο κόστος για τη φροντίδα των αιτούντων άσυλο μπορεί να είναι σημαντικό σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες.
Το ΔΝΤ υπολογίζει ότι η μέση σταθμισμένη (με βάση το ΑΕΠ) δαπάνη για τους προϋπολογισμούς των χωρών της ΕΕ μπορεί να αυξηθεί κατά 0,05% του ΑΕΠ το 2015 και κατά 0,1% του ΑΕΠ το 2016 σε σχέση με το 2014. Οι εκτιμήσεις είναι πολύ ενδεικτικές, σημειώνει η έκθεση, λόγω κυρίως της αβεβαιότητας σχετικά με τον αριθμό των αιτούντων άσυλο. Στην Αυστρία, οι δαπάνες εκτιμάται ότι θα φθάσουν το 0,31% του ΑΕΠ το 2016, στη Φινλανδία το 0,37% του ΑΕΠ, στη Δανία στο 0,57% του ΑΕΠ και στη Σουηδία το 1% του ΑΕΠ. Στη Γερμανία, οι δαπάνες θα φθάσουν το 2016 στο 0,24% του ΑΕΠ, όσο και στην Ιταλία, ενώ στην Ολλανδία θα είναι λίγο μικρότερες (0,23% του ΑΕΠ).
Η αρχική μακροοικονομική επίδραση από την εισροή των προσφύγων που ζητούν άσυλο θα υπάρξει μέσω της αύξησης της συνολικής ζήτησης, σημειώνει η έκθεση, ενώ τα αποτελέσματα από την αύξηση της προσφοράς στην αγορά εργασίας θα εμφανισθούν σταδιακά. Βραχυπρόθεσμα, οι πρόσθετες δημόσιες δαπάνες για την πρώτη υποδοχή και την παροχή υπηρεσιών στους πρόσφυγες -κατοικία, τροφή, υγειονομική περίθαλψη και εκπαίδευση- θα αυξήσουν την εγχώρια ζήτηση.
Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, οι συνέπειες από την εισροή των μεταναστών στην απασχόληση και το ΑΕΠ θα εξαρτηθούν από την ταχύτητα ενσωμάτωσής τους στην αγορά εργασίας, το βαθμό στον οποίο οι δεξιότητες των μεταναστών θα είναι συμπληρωματικές ή υποκατάστατες αυτών που έχουν οι ντόπιοι εργαζόμενοι και την επίπτωσή τους στην κατανομή των πόρων, το μείγμα των προϊόντων και την τεχνολογία παραγωγής.
Μόνο ένα μικρό μέρος του άμεσου δημοσιονομικού κόστους καλύπτεται από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, αναφέρει η έκθεση. Τον Σεπτέμβριο του 2015, η Επιτροπή πρότεινε την αύξηση το 2015-16 κατά 1,7 δισ. ευρώ στα 9,2 δισ. ευρώ των πόρων του προϋπολογισμού της ΕΕ που θα δίνονται για το προσφυγικό, με την ανακατανομή πόρων από άλλα κονδύλια του προϋπολογισμού.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr