Πριν από λίγες ημέρες, με απόφαση του υπουργού Υποδομών κ. Χρ. Σπίρτζη, μεταφέρθηκε για τις 15 Μαρτίου του 2016 η εκδήλωση ενδιαφέροντος που ήταν προγραμματισμένη για τις 8 Δεκεμβρίου. Όποιος ψάχνει «πόσο γράφει το κοντέρ των αναβολών» μάλλον θα «χάσει τη μπάλα» καθώς οι εργολάβοι ισχυρίζονται ότι μετρούν ήδη 8-9 αναβολές. Βέβαια, δεν «χρεώνονται» όλες στην σημερινή ηγεσία του υπ. Υποδομών, σε κάθε περίπτωση πάντως, εγείρονται προβληματισμοί για την ετοιμότητα της κρατικής μηχανής να προωθήσει μεγάλα έργα, να εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις, να φέρει έστω έναν διαγωνισμό ώριμο. Κάτι που δυσχεραίνεται προφανώς από την τρέχουσα δυσμενή οικονομική και πολιτική συγκυρία.
Ωστόσο, στον κατασκευαστικό κλάδο δεν ανησυχούν απλά και μόνο επειδή προέκυψε μια ακόμα αναβολή σε έναν διαγωνισμό μεγάλου βεληνεκούς, σχεδόν 400 εκατ. ευρώ, ο οποίος φαντάζει ως ελκυστικός λόγω της μεγάλης επιβατικής κίνησης που έχει η πορθμειακή γραμμή, περί τα 10 εκατ. επιβάτες τον χρόνο. Γιατί μπορεί το Υποδομών να επικαλείται την καλύτερη προετοιμασία των υποψηφίων, ως συνηθίζει να φέρνει ως δικαιολογία, ωστόσο, εγείρονται ενστάσεις και για την προώθηση άλλων διαγωνισμών-φιλέτων. Όχι τόσο (ή μόνο) για τις δημοπρατήσεις στο Πάτρα-Πύργος κ.λπ., όσο για το mega project της κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης, για το οποίο ο κ. Σπίρτζης δήλωσε αισιόδοξος για την υλοποίησή του αλλά και για την εμφάνιση πολλών υποψηφίων. Ο διαγωνισμός εκτιμάται σε 800-850 εκατ. ευρώ και επίσης είναι ένα έργο που «σέρνεται» στον χρόνο με μπαράζ αναβολών καθώς το είχε για ανακοινώσει για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς. Στην κυβέρνηση το θεωρούν ως το «μοντέλο» για τους επόμενους διαγωνισμούς και με διαφορετικούς όρους σε σχέση με τα μέχρι τώρα δεδομένα στις παραχωρίσεις.
Ωστόσο, αν και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών εμφανίζεται σίγουρη για την επιτυχή κατάληξη του διαγωνισμού για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, στην αγορά κατασκευών περιμένουν και άλλη παράταση, αν μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου που υποβάλλονται οι προσφορές δεν έχει βελτιωθεί το πολιτικό και οικονομικό σκηνικό στη χώρα.
Το ενδιαφέρον που έχει εκδηλώσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για συμμετοχή στη χρηματοδότηση του έργου περιορίζει τις απαιτήσεις για ιδιωτικά κεφάλαια που πρέπει να βρουν οι υποψήφιοι, όμως, με δεδομένο το υψηλό ρίσκο χώρας, οι διοικήσεις των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων επισημαίνουν πως θα είναι δύσκολη αλλά και κοστοβόρα η εξεύρεση των απαραίτητων δανειακών κεφαλαίων. Σχήματα όπως η ΕΛΛΑΚΤΩΡ με τη Vinci, ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ με τη γαλλική Bouygues και την Aeroports de Paris, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ισπανική ACS, κινεζικό fund, ο ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ με την Corporacion America από την Αργεντινή ή η INTRAKAT είναι μεταξύ των ονομάτων που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον ή ενδέχεται να κατέβουν στον διαγωνισμό.
Πρώτα όμως, πρέπει αφενός να βρεθεί η… τελική ημερομηνία, αφετέρου να εξευρεθεί χρηματοδότηση εν μέσω δυσμενών συνθηκών.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr