Μάλιστα, είναι ενδεικτικό ότι στις περισσότερες μεγάλες ελληνικές εταιρίες σχεδόν το 50% του ανεκτέλεστου υπόλοιπου ή του τζίρου τους προέρχεται από διεθνείς δραστηριότητες.
Ονόματα και σχήματα όπως οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J & P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, λιγότερο η INTRAKAT, ο όμιλος ΜΕΤΚΑ κ.λπ. πλέον αναζητούν «δουλειές» στο εξωτερικό με όλο και πιο εντατικούς ρυθμούς καθώς αφενός στην Ελλάδα ελλείψει πόρων και χρηματοδότησης τα μεγάλα έργα είτε έχουν παγώσει είτε μένουν απλά ως σχέδια στο συρτάρι, αφετέρου θεωρούν ότι βρίσκονται μονίμως στο στόχαστρο των αρμοδίων!
Μάλιστα, όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται στελέχη του κατασκευαστικού χώρου, «ο κλάδος μοιάζει σαν να έχει ξεχαστεί από τους αρμόδιους οι οποίοι πέρα από το γεγονός ότι έχουν ξεχάσει τις έννοιες επενδύσεις και υποδομές στην Ελλάδα, αμελούν ακόμα και να χρησιμοποιήσουν την… διπλωματική οικονομία, προσφέροντας βοήθεια στην προσπάθεια των γκρουπ να ανταγωνιστούν στις ξένες αγορές πανίσχυρα ευρωπαϊκά και όχι μόνο σχήματα που επιπρόσθετα έχουν και τις πλάτες των κυβερνήσεών τους όταν χτυπάνε projects εκατοντάδων ή και δισεκατομμυρίων ευρώ».
Με δεδομένο λοιπόν ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει την προώθηση μικρότερων έργων ρίχνοντας, λόγω συνθηκών και λόγω της δικής της φιλοσοφίας, τις δαπάνες για τις υποδομές, οι κατασκευαστικοί όμιλοι στρέφονται στο εξωτερικό, όπου πάντως είναι αλήθεια ότι οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν ισχυρούς ομίλους, οι οποίοι εμφανίζονται στις κυβερνήσεις των γειτονικών κρατών μαζί με τα χρήματα που απαιτούνται για την κατασκευή μεγάλων έργων. Και δεν μιλάμε μόνο για τοπικά ή γενικά ευρωπαικά γκρουπ, αλλά και για σχήματα από το «πλούσιο» Αζερμπαϊτζάν, τη γειτονική Τουρκία ή και την μακρινή πανίσχυρη Κίνα!
Όμως, με όπλο την τεχνογνωσία τους, την αποδεδειγμένη εμπειρία τους, οι ελληνικοί όμιλοι επεκτείνονται με αυξητικούς ρυθμούς τόσο στη Μέση Ανατολή (Σαουδική Αραβία, Κατάρ, Άμπου Ντάμπι, Ιορδανία κ.λπ.) , όπου βγαίνουν έργα προϋπολογισμού, όσο και στην επέκταση της χώρας στη Βαλκανική, που έτσι κι αλλιώς αποτελεί γεωγραφική και φυσική συνέχεια.
Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, με κατασκευαστικό βραχίονα την ΑΚΤΩΡ, έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στο εξωτερικό 1,85 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 53% του συνολικού τους ανεκτέλεστου, ενώ υπάρχουν επιπλέον περίπου 500 εκατ. ευρώ συμβάσεις έργων που είναι προς υπογραφή. Μάλιστα, πρόσφατα ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ ανέλαβε να εκτελέσει ένα από τα πλέον δύσκολα τμήματα του περίφημου διευρωπαϊκού άξονα 10 (Αθήνα - Βιέννη - Βερολίνο). Πρόκειται για το τμήμα Demir Kapija - Smokvia, προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ, στην FYROM. Επίσης, ένα από τα τελευταία έργα του ομίλου στο εξωτερικό αφορά τη σύμβαση ύψους 3,2 δις ευρώ για τη μελέτη και την κατασκευή της γραμμής Gold Line Underground του μετρό στην Ντόχα του Κατάρ που υπέγραψε η Ακτωρ, ως leader της κοινοπραξίας ALYSJ JV, με ποσοστό συμμετοχής 32%.
Από τα 2,1 δισ. ευρώ ανεκτέλεστο του ομίλου J&P ΑΒΑΞ τα μισά προέρχονται από εργολαβίες στο εξωτερικό, κυρίως σε Κατάρ και Ιορδανία. Ο όμιλος σκοπεύει να διεκδικήσει νέα έργα για να καλύψει τις ζημιές που παρουσίασε η θυγατρική Αθηνά στο εξωτερικό. Γι' αυτό προωθείται αναδιοργάνωση του υποκαταστήματος της θυγατρικής Αθηνά στο Άμπου Ντάμπι ώστε να στραφεί προς άλλα έργα με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.
Και ο όμιλος ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ με 3,8 δισ. ευρώ ανεκτέλεστο έχει σημαντική παρουσία σε ξένες αγορές, με ποσοστό τουλάχιστον 20% να προέρχεται από εργασίες στο εξωτερικό, καθώς η διοίκηση έχει δώσει έμφαση στις αραβικές χώρες, στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr