Οι εργασίες μπορεί να έχουν ξεκινήσει, ωστόσο οι ρυθμοί συναγωνίζονται αυτούς της χελώνας κυρίως λόγω των καθυστερήσεων που παρουσιάζει το Δημόσιο στις πληρωμές του. Διστακτικά ξεκίνησε η κυβέρνηση να καταβάλλει, στις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τα έργα, τη χρηματοδότηση που έχει συμφωνηθεί από το 2007. Πέραν όμως των 130 εκατ. ευρώ που έχει δώσει το Δημόσιο, οι οφειλές προς τους παραχωρησιούχους ξεπερνούν τα 380 εκατ. ευρώ.
Tο χρηματοδοτικό μοντέλο των οδικών αξόνων, όπως έχει διαμορφωθεί, στηρίζεται, σε ποσοστό άνω του 50%, σε κεφάλαια του Δημοσίου και της Ε.Ε. και στα έσοδα από τα διόδια. Τα υπόλοιπα χρήματα προέρχονται από τους κατασκευαστικούς ομίλους, με την μερίδα του λέοντος (της τάξης του 40%) να εξασφαλίζεται μέσω τραπεζικού δανεισμού. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι όσο αναστέλλεται η κρατική χρηματοδότηση, οι τράπεζες μπορούν σύμφωνα με τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί, να αναστείλουν τη χρηματοδότηση του δικού τους μεριδίου.
Σημειώνεται μάλιστα ότι το συνολικό ποσό που υπολείπεται για τη χρηματοδότηση των 4 μεγάλων οδικών αξόνων που είναι υπό κατασκευή (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός, Ε-65) ανέρχεται σε περίπου 1,6 δισ. ευρώ.
Ο - αισιόδοξος - προγραμματισμός της κυβέρνησης για την επανέναρξη της χρηματοδότησης που θα επιταχύνει και τους ρυθμούς υλοποίησης των έργων περιλαμβάνει:
-Την επίλυση των προβλημάτων των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών, που έχουν οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστερήσεις.
-Την επανέναρξη της τραπεζικής χρηματοδότησης, που έχει παγώσει λόγω της στάσης πληρωμών του Δημοσίου.
-Την ενίσχυση της απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων έως το τέλος της χρονιάς οπότε ολοκληρώνεται το ΕΣΠΑ 2007-2013.
-Την εύρεση νέων χρηματοδοτικών πηγών (κοινοτικά κεφάλαια, Δημόσιο κτλ) που θα κατευθυνθούν στην ικανοποίηση των χρηματοδοτικών αναγκών των έργων τουλάχιστον έως το τέλος της χρονιάς.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr