Στα μακροοικονομικά μεγέθη προβλέπει ύφεση 2,3% του ΑΕΠ φέτος και 1,3% το 2016.
Παράλληλα υπολογίζονται στα 19,9 δισ. ευρώ οι άμεσοι φόροι, στα 24,8 δισ. οι έμμεσοι, στα 2 δισ. ευρώ ο στόχος αποκρατικοποιήσεων, ενώ προβλέπονται μειωμένες οι πρωτογενείς δαπάνες κατά 214 εκατ.
Η ιδιωτική κατανάλωση μετά από αύξηση 1,3% πέρυσι εκτιμάται ότι θα πέσει ( -1,6% φέτος και -2,3% του χρόνου) αλλά οι επενδύσεις προβλέπεται ότι θα επανακάμψουν δυναμικά και μετά από πτώση 16,5% φέτος θα υπάρξει αύξηση κατά 4,5% το 2016. Μάλιστα το επόμενο έτος, η ελληνική οικονομία θα περάσει και πάλι σε πληθωρισμό 1,3% ( σε όρους εναρμονισμένου δείκτη) μετά από αποπληθωρισμό σε μέσα επίπεδα 0,5% φέτος.
Στο δημοσιονομικό πεδίο, φέτος όπως προβλέπει το Μνημόνιο αναμένεται να επιτευχθεί πρωτογενές έλλειμμα 0,24% του ΑΕΠ ενώ το 2016 αναμένεται πρωτογενές πλεόνασμα 0,52% του ΑΕΠ.
Οι άμεσοι φόροι προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 19.926 εκατ. ευρώ. Στα έσοδα αυτά περιλαμβάνεται και ποσό ύψους 957 εκατ. ευρώ περίπου, λόγω της είσπραξης, τους πρώτους μήνες του 2016 των δύο δόσεων του ΕΝΦΙΑ του έτους 2015. Ωστόσο, το ποσό αυτό, σε δημοσιονομική βάση, θα υπολογισθεί στο έτος 2015,
Οι έμμεσοι φόροι, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στο ποσό των 24.874 εκατ. ευρώ και τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις προβλέπονται στα 2 δισ. ευρώ περίπου. Το σημαντικό μέρος των εσόδων αυτών θα προέλθει από την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι τα μη τακτικά έσοδα στο 2016, είναι μειωμένα σε σχέση με αυτά του 2015, λόγω της μειωμένης πρόβλεψης για είσπραξη εσόδων από το πρόγραμμα ενίσχυσης της ρευστότητας από τη χρηματοπιστωτική κρίση, καθώς και των εσόδων από ANFAs και SMPs.
Τα έσοδα του ΠΔΕ εκτιμώνται σε 3.882 εκατ. ευρώ, σε ταμειακή βάση, και 3.866 εκατ. ευρώ, σε δεδουλευμένη βάση. Το μεγαλύτερο μέρος μάλιστα του ΠΔΕ θα οδηγηθεί σε έργα συγχρηματοδοτούμενα με την ΕΕ.
Η προέλευση των εσόδων
Πιο συγκεκριμένα το 2016 τα δημόσια έσοδα θα αυξηθούν κατά περίπου έξτρα έσοδα 2,494 δισ. Ευρώ. Αναλυτικά:
·1,417 δις ευρώ από τις αλλαγές στον ΦΠΑ
·200 εκατ. ευρώ από την αύξηση του συντελεστή φόρου για τα ενοίκια
·301 εκατ. ευρώ από την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης
·361 εκατ. ευρώ από την αύξηση των συντελεστών στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων
·63,6 εκατ. ευρώ από την αύξηση των συντελεστών στο φόρο ασφαλίστρων
·10,5 εκατ. ευρώ από τις αλλαγές στο νόμο για τις εκατό δόσεις
·80,5 εκατ. ευρώ από την αύξηση της προκαταβολής φόρου για τους ελεύθερους επαγγελματίες
·15 εκατ. ευρώ από την αύξηση της προκαταβολής φόρου για τους αγρότες
·28,6 εκατ. ευρώ από την κατάργηση της έκπτωσης φόρου 2% στην εφάπαξ εξόφληση φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων
·40,9 εκατ. ευρώ από την αύξηση της συμμόρφωσης για τεχνικό έλεγχο των οχημάτων (ΚΤΕΟ)
·13 εκατ. ευρώ από την κατάργηση της επιστροφής φόρου στο αγροτικό ντήζελ
·8,6 εκατ. ευρώ από το φόρο στις τηλεοπτικές διαφημίσεις
·226,8 εκατ. ευρώ από την επέκταση της συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου στο 30% των κερδών του κερδών του και στα κέρδη από VLT’s.
Οι περικοπές δαπάνες
Στο σκέλος των δαπανών αναμένονται περικοπές που στο σύνολό του ανέρχονται στα 1,851 δισ. ευρώ :
· 1.268,6 δισ. ευρώ από τις αλλαγές στις συντάξεις, εισφορές και λοιπές παροχές κοινωνικής ασφάλιση. Επιμέρους, η ασφαλιστική μεταρρύθμιση στο δημόσιο θα οδηγήσει σε μείωση των δαπανών συντάξεων δημοσίου κατά 258,1 εκατ. ευρώ.
· 21,4 εκατ. ευρώ από μισθολογικές παρεμβάσεις και μη μισθολογικές παροχές
· 105 εκατ. ευρώ για τα κοινωνικά επιδόματα . Το ποσό αυτό αφορά την περικοπή του επιδόματος θέρμανσης
·400 εκατ. ευρώ από περικοπές στις δαπάνες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας
· 22 εκατ. ευρώ από το κονδύλι της νοσοκομειακής περίθαλψης.
Τα επόμενα μέτρα
Οι παρεμβάσεις όμως δε σταματούν κι αναμένεται να εξειδικευτούν στο σχέδιο Προϋπολογισμού και αναμένεται να είναι οι παρακάτω:
· Η μεταρρύθμιση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
· Η σταδιακή κατάργηση της υφιστάμενης φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών.
· Η αναγγελία προκήρυξης δημόσιου διεθνή διαγωνισμού υποβολής προσφορών για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και την καταβολή τελών που αφορούν τη χρήση των αντίστοιχων συχνοτήτων.
· Η σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του ναυτιλιακού κλάδου.
· Η κατάργηση του ανώτατου ορίου του 25% επί των μισθών και των συντάξεων για τις κατασχέσεις και η μείωση όλων των ορίων για τις κατασχέσεις.
· Η απλοποίηση του συστήματος φοροαπαλλαγών φυσικών και νομικών προσώπων.
· Η λήψη μέτρων για την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, τη βελτίωση των εργαλείων είσπραξης φορολογικών οφειλών, την καταπολέμηση της αλυσιδωτής απάτης στον τομέα του ΦΠΑ (τύπου «καρουσέλ»).
· Η επίσπευση της διαδικασίας δημόσιας σύμβασης για την απόκτηση λογισμικού για την ανάλυση του δικτύου ΦΠΑ και για περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών.
Το Ασφαλιστικό
Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου για την πορεία του ασφαλιστικού. «Το οικονομικό περιβάλλον εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να ασκεί πιέσεις στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Οι εισφορές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα λόγω του υψηλού επιπέδου ανεργίας και της συνεχιζόμενης κρίσης στους ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ οι μεταβολές στη συνταξιοδοτική δαπάνη αυξάνονται καθώς μεγάλος αριθμός ασφαλισμένων επέλεξε να συνταξιοδοτηθεί αξιοποιώντας υφιστάμενες μεταβατικές διατάξεις πρόωρης συνταξιοδότησης.
Σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι το σύνολο των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές αναμένεται να μειωθεί κατά 50 εκατ. ευρώ περίπου σε σχέση με το έτος 2015.
Για την αντιμετώπιση των πιέσεων αυτών υιοθετήθηκαν με το ν.4336/2015 σειρά παρεμβάσεων που αποσκοπούν στη σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και στη δημιουργία ισχυρών αντικινήτρων για πρόωρη συνταξιοδότηση, καθώς και άλλες παρεμβάσεις» αναφέρει σχετικά στο κείμενο που συνοδεύει τους πίνακες και προαναγγέλλει τις ακόλουθες δράσεις:
Πιο συγκεκριμένα προωθούνται:
· Σταδιακή κατάργηση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων πριν από τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας και των απαιτούμενων ετών, προσαρμόζοντας σταδιακά τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 έτη, έως το 2022, ή στα 62 έτη με 40 έτη ασφαλιστικών εισφορών.
· Θέσπιση κανόνα καταβολής του ποσού που εγγυάται το κράτος ως διαφορά μεταξύ του ποσού που προκύπτει βάσει των καταστατικών και γενικών διατάξεων («οργανικό ποσό») και του προβλεπόμενου κατώτατου ορίου σύνταξης μετά τη συμπλήρωση των 67 ετών.
· Εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που θεσμοθετήθηκαν με το ν.3863/2010 για τις κύριες συντάξεις και για όσους συνταξιοδοτήθηκαν από 1/1/2015.
· Διατήρηση μέχρι την 31/12/2021 των κατώτατων ορίων σύνταξης στο ύψος που ίσχυε κατά την 31/07/2015.
· Ένταξη από 01/09/2015 όλων των ταμείων επικουρικής ασφάλισης στο ενιαίο ταμείο επικουρικής ασφάλισης (ΕΤΕΑ), με χρηματοδότηση αποκλειστικά από ίδιες εισφορές.
Η ελληνική κυβέρνηση με τη σχετική συμφωνία που κυρώθηκε με το ν.4336/2015 δεσμεύτηκε ότι οι συνολικοί πόροι που θα εξοικονομηθούν στο ασφαλιστικό σύστημα θα ανέλθουν στο 0,25% του ΑΕΠ για το 2015 και στο 1% για το 2016.
«Το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σχεδιάζει την εφαρμογή ενός φιλόδοξου εθνικού σχεδίου για τη μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης. Το εθνικό αυτό σχέδιο θα επιτυγχάνει την ουσιαστική απλοποίηση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, την αποκατάσταση της ισότητας μέσω καθιέρωσης ενιαίων κανόνων, τη διαγενεακή ισότητα με την αποκατάσταση της αλληλεγγύης τόσο μεταξύ των παλαιών ασφαλισμένων όσο και μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων, θα διασφαλίζει την ενίσχυση του κοινωνικού, αναδιανεμητικού χαρακτήρα του συνταξιοδοτικού συστήματος, ενώ παράλληλα θα εγγυάται τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του. Αναγνωρίζοντας τον επείγοντα χαρακτήρα των αναγκαίων παρεμβάσεων, το εθνικό σχέδιο για τη μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης θα νομοθετηθεί εντός του τρέχοντος έτους αφού προηγηθεί ευρεία διαβούλευση και συζήτηση των προτεινόμενων παραμέτρων της μεταρρύθμισης» αναφέρει το Προσχέδιο.
Οι δράσεις ΕΟΠΥΥ
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του ν.4336/2015 και στο πλαίσιο της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων προωθείται η υλοποίηση δράσεων με στόχο τον έλεγχο και τη χρήση με οικονομικά αποδοτικό τρόπο, των δημοσίων δαπανών στον χώρο της υγείας.
Ενδεικτικά προβλέπονται δράσεις που επηρεάζουν την τιμή και τη ζήτηση των φαρμακευτικών σκευασμάτων και κατά συνέπεια και τη φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ.
Ειδικότερα, προβλέπεται:
· η πλήρης επαναφορά της συνταγογράφησης φαρμάκων κατά τη διεθνή ονομασία τους (INN Prescription) αλλά και η εκ νέου επιβολή κυρώσεων και ποινών για παραβιάσεις των σχετικών κανόνων,
· η μείωση κατά 50% των τιμών των φαρμάκων, μετά τη λήξη της περιόδου προστασίας τους
· οι μειώσεις στις τιμές των γενόσημων φαρμάκων που βρίσκονταν ήδη στην αγορά από το 2012 και μεγαλύτερη διείσδυση αυτών στα νοσοκομεία και στους εξωτερικούς ασθενείς,
· η δημοσίευση ανά εξάμηνο ενημερωτικού δελτίου τιμών φαρμακευτικών προϊόντων. Προβλέπεται, επίσης, η επέκταση των ανώτατων ορίων είσπραξης επιστροφών για τις διαγνωστικές εξετάσεις, τις ιδιωτικές κλινικές και τα φαρμακευτικά προϊόντα, στα επόμενα τρία χρόνια. Τέλος, στην προσπάθεια συγκράτησης της σχετικής δαπάνης προβλέπεται η συνέχιση της συλλογής και δημοσίευσης από τον ΕΟΠΥΥ στοιχείων για την αξιολόγηση των επιδόσεων των δημοσίων και ιδιωτών παρόχων ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, προκειμένου να επανεξετάζεται η ανάγκη για ανάθεση σε ιδιώτες παρόχους ανά περιφέρεια.
Με τις ανωτέρω δράσεις εκτιμάται ότι θα επιτευχθούν καλύτεροι όροι παροχής υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους.
Το βάρος του χρέους
Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 326.000 εκατ. ευρώ ή 187,6% του ΑΕΠ στο τέλος του 2015, έναντι 324.128 εκατ. ευρώ ή 181,0% του ΑΕΠ το 2014.
Το 2016 το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 343.200 εκατ. ευρώ ή 198,0% του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας αύξηση έναντι του 2015.
Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 315.800 εκατ. ευρώ ή 181,8% του ΑΕΠ στο τέλος του 2015, έναντι 317.117 εκατ. ευρώ ή 177,1% του ΑΕΠ το 2014. Το 2016, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 333.500 εκατ. ευρώ ή 192,4% του ΑΕΠ. Η αύξηση του δημόσιου χρέους, σε απόλυτες τιμές, το έτος 2016 οφείλεται κυρίως στην πρόβλεψη για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με ποσό 25.000 εκατ. ευρώ στη διετία 2015-2016.
Γ.Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr