Ωστόσο, παράγοντες του λιανεμπορίου επισημαίνουν ότι πολλές από αυτές τις ελλείψεις που έχουν εμφανιστεί στα ράφια, έχουν προκληθεί τεχνητά ή οφείλονται σε δυσλειτουργίες που υπάρχουν στις σχέσεις μεταξύ των προμηθευτών και των σούπερ μάρκετ αποτελώντας και αυτό φυσική απόρροια της ανύπαρκτης ρευστότητας.
Και εξηγούν οι λόγοι των ελλείψεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι τρεις:
- Απόσυρση premium προϊόντων, όπως για παράδειγμα βέλγικες μπύρες ή κάποια ιδιαίτερα είδη τυριών (gourmet) από πολυεθνικές, καθώς τα συγκεκριμένα είδη και λόγω της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης δεν επιλέγονται από τον καταναλωτή.
Στο πλαίσιο αυτό, η λογική των πολυεθνικών είναι να μειώσουν τον αριθμό των κωδικών που διαχειρίζονται στην εσωτερική αγορά, γεγονός που σημαίνει αφενός λιγότερα έξοδα διαχείρισης και αφετέρου λιγότερη έκθεση στον κίνδυνο που έχει η ελληνική αγορά στην περίπτωση που πάθει κάποιο πιστωτικό γεγονός. Ενα σημαντικό στοιχείο που δεν πρέπει να μας διαφεύγει τονίζουν οι ίδιες πηγές είναι ότι από πλευράς κωδικών το καλάθι της νοικοκυράς ελέγχεται κατά 70% από τις πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην χώρα. Αυτό σημαίνει ότι αν συντονισμένα οι πολυεθνικές αποφασίσουν να περιορίσουν την έκθεσή τους στην Ελλάδα διατηρώντας ένα περιορισμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων τότε αυτό θα αποτυπωθεί αμέσως και στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
- Ενας δεύτερος λόγος που ευθύνεται για τις απώλειες στα ράφια είναι οι αρρυθμίες που έχουν προκληθεί στις σχέσεις μεταξύ των προμηθευτών και των λιανέμπορων με τους δεύτερους να καθυστερούν τις πληρωμές των πρώτων έως και ένα χρόνο. Πηγές υποστηρίζουν ότι ακόμη και σε μεγάλες αλυσίδες λείπουν μεταξύ άλλων βασικά είδη είτε από επώνυμες γαλακτοβιομηχανίες είτε από εταιρείες ζυμαρικών, καθώς σχεδόν όλοι οι προμηθευτές θεωρούν ότι ιδίως σήμερα τα περιθώριά τους να ανεκτούν ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις στις πληρωμές τους έχουν εξαντληθεί.
- Ενας εξίσου βασικός λόγος των ελλείψεων στα ράφια -αλλά όχι ο βασικότερος- έχει να κάνει με την πίεση των οίκων του εξωτερικού να προπληρώνονται για τις παραγγελίες που τους γίνονται ή μπορεί να έχουν μειώσει πάνω από 50% τις ημέρες που δίνουν για την εξόφληση των προϊόντων που έχουν παραδώσει.
Επί του θέματος, μάλιστα, αράγοντας αλλαντοβιομηχανίας τονίζει χαρακτηριστικά ότι στις συνναλλαγές που έχει με οίκους του εξωτερικού ενώ προ του 2009 πλήρωνε σε 100 ημέρες σήμερα -όπως και το 2012 έχει αναγκαστεί να αποπληρώνει τις παραγγελίες σε λιγότερο από τις 30 ημέρες. Σύμφωνα με τον Ιωάννη Παπαγεωργάκη, πρόεδρο του Συνδέσμου Εμπορικών Αντιπροσώπων και Διανομέων Αθηνών (ΣΕΑΔΑ), η πίεση των οίκων του εξωτερικού να προπληρώνονται των παραγγελιών που δέχονται σαφώς και θα προκαλέσουν ελλείψεις στην αγορά, καθώς οι ελληνικές εταιρείες δεν έχουν την απαιτούμενη ρευστότητα να τις καλύψουν.
Πρόβλημα που έχει επιδεινωθεί από την παρατεταμένη απουσία των τραπεζών που την τελευταία επταετία δεν παρέχουν χρηματοδότηση στις εταιρείες. Ο ίδιος αναφέρει ότι επί του παρόντος οι ελλείψεις όσον αφορά τα τρόφιμα αφορούν premium προϊόντα, ενώ αν όπως λέει το πιστωτικό σύστημα συνεχίζει να απουσιάζει από την στήριξη των εταιρειών τότε θα πρέπει να περιμένουμε άμεσα ελλείψεις και σε άλλα προϊόντα , όπως κρέας και κάποια τυροκομικά είδη.
Επίσης, αναφέρει έχουν διαπιστωθεί ελλείψεις σε πρώτες ύλες που δεν παράγονται στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα χρωστικές ουσίες που μπαίνουν στα τρόφιμα ή σε κάποια πλαστικά που χρησιμοποιούνται στη συσκευασία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr