Η εκτίμηση είναι ότι και το 2015 επιφυλάσσει και άλλες και εξίσου ραγδαίες ανατροπές αποτυπώνοντας έτσι και το οικονομικό στενωπό που έχει βρεθεί το λιανεμπόριο, όπου πλέον η επιβίωση των επιχειρήσεων εντοπίζεται στα δύο άκρα αλλά όχι στη μέση με τις μεσαίες δυνάμεις να χάνουν σταθερά έδαφος έναντι του ανταγωνισμού.
Πηγές λοιπόν υποστηρίζουν ότι και το 2015 η τάση που θα πρωταγωνιστήσει θα είναι αυτή της συγκέντρωσης δυνάμεων. Στο πλαίσιο αυτό θα δούμε αλλαγές δεδομένων σε κλάδους όπου οι επιχειρήσεις έχοντας λυγίσει από το βάρος των συσσωρευμένων υποχρεώσεων πέρασαν στους πιστωτές τους ή σε μεμονωμένες επιχειρήσεις που αναζητούν εδώ και καιρό νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Πολλοί περιμένουν ότι εντός του 2015 θα υπάρχουν εξελίξεις στην πρόταση εξαγοράς που έκανε ο Σπ. Θεοδωρόπουλος της Chipita στο Νίκα, ενώ εξελίξεις αναμένονται και στην περίπτωση των πολυκαταστημάτων που κινούνται στην φιλοσοφία Φτιάξτο μόνος σου (τεχνικά πολυκαταστήματα), μην αποκλείοντας ακόμη και τις αποχωρήσεις από την Ελλάδα ηχηρών ονομάτων.
Σίγουρες εξαγορές αναμένονται και στον κλάδο των φαρμακευτικών εταιρειών, καθώς η μείωση της φαρμακευτικής πίτας έχει φέρει στα όριά τους αρκετές μικρές και μεσαίες εταιρείες, οι οποίες όπως λέγεται βρίσκονται εδώ και καιρό εις άγραν στρατηγικού συνεργάτη.
Οσον αφορά τα deal που ταρακούνησαν φέτος την αγορά για τα καλά είναι τα εξής:
Είναι αυτό της λιανεμπορικής αλυσίδας Σκλαβενίτης με τη Μakro, όπου η ελληνική εταιρεία θα διαχειρίζεται το σύνολο των μετοχών της δεύτερης αλλά και τα 300 εκατ ευρώ που αυτή πραγματοποιούσε στο Cash & Carry. Πωλήσεις που δίνουν στην ελληνική εταιρεία τον ρόλο του πρωταγωνιστή στην χονδρική αλλά συνάμα και το βήμα εντονότερη δραστηριοποίησης στην περιφέρεια. Σημειώνεται ότι η «Σκλαβενίτης», με κύκλο εργασιών σήμερα 1,2 δισ. ευρώ περίπου και 8.500 εργαζομένους, έχει παρουσία 110 καταστημάτων λιανικής στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών. Με την εξαγορά της Makro θα λειτουργεί, μέσω του νέου δικτύου Cash & Carry, σε 9 επιπλέον σημεία εκ των οποίων τα 7 σε μεγάλες πόλεις εκτός Αττικής.
Ενα deal που επιφυλάσσει μελλοντικές εκπλήξεις στην αγορά, όσον αφορά τα μερίδια που ελέγχουν οι βασικοί παίκτες είναι αυτό του Μύθου -κοινώς της πολυεθνικής Carlsberg- με την Fix, όπου ο πρώτος ελέγχει το 51% της ελληνικής εταιρείας δεύτερης. Πηγές υποστηρίζουν ότι μέσω αυτής της κίνησης, η Carlsberg ενισχύει τη θέση της στην ελληνική αγορά και θα μπορεί πλέον να ανταγωνισθεί με ευνοϊκότερους όρους το αντίπαλο δέος, τη Heineken , η δε Ολυμπιακή Ζυθοποιία γίνεται μέλος ενός πολυεθνικού κολοσσού διασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες ρευστότητας. Και μπορεί το μερίδιο αγοράς της Ηeineken (Aθηναϊκή Ζυθοποιία) που φθάνει το 55% να δείχνει μακρινός στόχος για το δίδυμο Mύθος-Fix που ελέγχει το 29%, όμως o όμιλος Carlsberg ακούγεται ότι προχωρά ταχύτατα σε νέα επανατοποθέτηση των σημάτων του στην αγορά, ενώ στους στόχους του είναι η πλήρη αξιοποίηση των παραγωγικών εγκαταστάσεων που πια διαθέτει για τοποθέτηση και νέων σημάτων στην αγορά. Κινήσεις που αναμένεται να ενισχύσουν το μερίδιο αγοράς που ελέγχει η πολυεθνική στην εσωτερική αγορά.
Το 2015 αναμένεται να είναι η χρονιά του καφέ σε παγκόσμιο επίπεδο μετά την φετινή απόφαση της ολλανδικής Douwe Egberts να δημιουργήσει ένα νέο κολοσσό. Συγκεκριμένα, η DE Master Blenders 1753 συγχώνευσε τις δραστηριότητές της με εκείνες της αμερικανικής Mondelez International. Σημειώνεται ότι οι Mondelez και DE Master Blenders μαζί με τη Nestle ελέγχουν το 40% της παγκόσμιας αγοράς. Η Nestle δεσπόζει στην αγορά στιγμιαίου καφέ με το Nescafe, ωστόσο ο νέος όμιλος ίσως την απειλήσει στον στιγμιαίο καφέ και στον καφέ σε κάψουλες. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, και οι δύο υπό συγχώνευση εταιρείες έχουν παραγωγική δραστηριότητα μέσω των θυγατρικών τους, Mondelez Hellas και Bravo Greece ΑΕ, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον στιγμιαίο καφέ, στον εσπρέσσο με κάψουλες και στον καφέ φίλτρου.
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr