Η έκθεση αυτή παρουσιάστηκε σε διεθνές φόρουμ που διοργάνωσε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Επισημαίνεται ότι η μελέτη ανατέθηκε από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος και εκπονείται από την Toposhophy, την οποία απαρτίζει ομάδα διεθνών εμπειρογνωμόνων και ερευνητών.
«Στόχος μας είναι να κατανοήσουμε και να καταγράψουμε τις διεθνείς τουριστικές τάσεις στον τομέα της φιλοξενίας, να δρομολογήσουμε την προσαρμογή των δικών μας υπηρεσιών σε αυτές και συγχρόνως να εξασφαλίσουμε κοινούς και ενιαίους όρους ανταγωνισμού στην αγορά για όλες τις υπηρεσίες φιλοξενίας. Παράλληλα, οφείλουμε να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για την καταπολέμηση φαινομένων που δημιουργούν ανισότητες στον υγιή και θεμιτό ανταγωνισμό», είπε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, Γιώργος Τσακίρης, αναφερόμενος στους λόγους ανάθεσης της μελέτης.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την έκθεση, σε στρατηγικό επίπεδο εξετάζεται ποιοι παράγοντες διαμορφώνουν τις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών, σε όλον τον κόσμο. Κομβικό σημείο αναφοράς αποτελεί η ανάγκη λήψης μέτρων από την πλευρά της πολιτείας, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι παραδοσιακοί πάροχοι υπηρεσιών, συναγωνίζονται επί ίσοις όροις τους εμπλεκόμενους φορείς του sharing economy.
Η Έκθεση καταγράφει ότι, η φοροδιαφυγή και η παροχή υπηρεσιών από μη αδειοδοτημένες επιχειρήσεις έχουν απασχολήσει διαχρονικά την πολιτική ατζέντα για πολλούς τομείς της εθνικής οικονομίας, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού, πολύ πριν από την ανάπτυξη του Sharing Economy. Όπως διαπιστώνεται στην Ελλάδα υπάρχει σειρά από συναφείς πλατφόρμες που εμφανίζονται να διαθέτουν μεγάλα χαρτοφυλάκια καταχωρημένων ακινήτων στην Ελλάδα, και να προχωρούν σε βραχυπρόθεσμες μισθώσεις.
Για παράδειγμα, η εταιρεία Flipkey που ανήκει στην TripAdvisor προσφέρει αγορά υπηρεσιών ενοικίασης εξοχικών κατοικιών, που λειτουργεί χαρτοφυλάκιο με περισσότερες από 300.000 ενοικιαζόμενες κατοικίες σε όλο τον κόσμο και διαθέτει περισσότερα από 3.000 καταχωρημένα ακίνητα σε τουριστικές περιοχές στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν τον Οκτώβριο του 2014, σχεδόν το 45% των ακινήτων αυτών βρίσκονται σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Πάρος και η Κρήτη.
Η εταιρεία Homeaway παρέχει υπηρεσίες ενοικίασης εξοχικών κατοικιών με περισσότερες από ένα εκατομμύριο ενεργές καταχωρήσεις σε 190 χώρες και περισσότερα από 6.500 καταχωρημένα ακίνητα σε τουριστικές περιοχές στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν τον Οκτώβριο του 2014, σχεδόν το 53% των ακινήτων αυτών βρίσκονται στη Κρήτη και τα νησιωτικά συμπλέγματα των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων ενώ στην πλειονότητά τους τα ακίνητα είναι κατοικίες και διαμερίσματα πολυτελείας.
Η Housetrip προσφέρει υπηρεσίες ενοικίασης εξοχικών κατοικιών, έχει χρηματοδοτηθεί με περισσότερα από 60 εκατ. δολάρια ΗΠΑ και διατηρεί επί του παρόντος χαρτοφυλάκιο με περισσότερες από 360.000 ενοικιαζόμενες κατοικίες σε όλο τον κόσμο. Η Housetrip διαθέτει περισσότερα από 1.500 καταχωρημένα ακίνητα σε τουριστικές περιοχές στην Ελλάδα, τα περισσότερα εκ των οποίων βρίσκονται και πάλι στην Κρήτη και τις Κυκλάδες.
Τέλος, η Airbnb ιδρύθηκε το 2008 και έχει καταφέρει σε διάστημα έξι χρόνων να εντάξει περισσότερες από 800.000 καταχωρήσεις σε 34.000 πόλεις και 190 χώρες στην προσφορά καταλυμάτων σε όλο τον κόσμο. Επί του παρόντος, πάντως, οι κρατήσεις της πλατφόρμας κυμαίνονται κατά μέσο όρο στις 1 εκατομμύριο διανυκτερεύσεις κάθε μήνα. Η Airbnb στην Ελλάδα διαθέτει περίπου 11.800 καταχωρήσεις (κυρίως ολόκληροι χώροι και ιδιωτικά δωμάτια).
Η έκθεση εξέτασε μια σειρά από πτυχές της εξάπλωσης του sharing economy σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο. Η κοινή συνισταμένη είναι ότι, ως φαινόμενο που κατέλαβε εξαπίνης τις οικονομίες και τις κοινωνίες σε πολλά μέρη του κόσμου, το sharing economy συνεπάγεται τόσο ευκαιρίες όσο και προκλήσεις.
Για αυτόν το λόγο, στην περίπτωση της Ελλάδας και του τουριστικού τομέα ειδικότερα, κρίνεται εξαιρετικά αναγκαίο να συνεκτιμηθούν οι παρακάτω πτυχές, στο πλαίσιο ενός διαλόγου με το σύνολο των εμπλεκόμενων φορέων : α) Κατανόηση των Ποικίλων Προεκτάσεων του Φαινομένου, β) Διασφάλιση Συνθηκών Υγιούς Ανταγωνισμού, γ) Διερεύνηση της Αλληλεπίδρασης με τον Τουρισμό, δ) Εισαγωγή Καινοτομίας στην Παροχή Υπηρεσιών Φιλοξενίας, ε) Κεφαλαιοποίηση των Ισχυρών Σημείων του Ξενοδοχειακού Κλάδου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr