Ο νέος κώδικας προβλέπει την απελευθέρωση των προσφορών καθ' όλη τη διάρκεια του έτους μέχρι του 50% των εμπορευμάτων που διαθέτει ένα κατάστημα.
Η ΕΣΕΕ υποστηρίζει ότι με την απόφαση του υφυπουργού επικρατεί η λογική των εκπροσώπων των ολιγοπωλιακών συμφερόντων» και προσθέτει πως οι βελτιωτικές αλλαγές που θα μπορούσαν με οριζόντια ισχύ και σκοπό να μην παραπλανούν ή να μην προκαλούν σύγχυση στον καταναλωτή ξαφνικά περιορίστηκαν στο ελάχιστο.
Ειδικότερα στην απόφαση του κ. Γιακουμάτου αναφέρεται πως οι «εκπτώσεις διενεργούνται 4 φορές το χρόνο. Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προσθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενους ποσοστό. Επίσης προβλέπεται ότι οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας πραγματοποιούνται καθ' όλη τη διάρκεια του έτους εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων.
Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.
Αναφορικά με τα καταστήματα Stock και Outlet επισημαίνεται πως «χαρακτηρίζονται ως καταστήματα Stock ή Outlet τα καταστήματα λιανικής πώλησης των προϊόντων εκείνων που ανήκουν σε μια ή περισσότερες από τις εξής κατηγορίες:
· αποθέματα προηγούμενων εμπορικών περιόδων
· αποθέματα παλαιάς μόδας
· αποθέματα καταργημένων ή παλαιών ή μη εμπορεύσιμων εμπορικών κωδικών
· αποθέματα παλαιών εμπορικών σειρών
· παλαιά εν γένει αποθέματα
· είδη ξεπερασμένης τεχνολογίας και καταναλωτικών συνηθειών
· είδη πλεονάζουσας παραγωγής
· είδη που επιστράφηκαν και/ή αποθέματα λόγω ακύρωσης παραγγελιών
· είδη που ανήκουν σε δοκιμαστικές ή πειραματικές σειρές ή είναι δείγματα».
Από την πλευρά της η ΕΣΕΕ αναφέρει ότι «το λιγότερο που θα περίμενε ήταν η υπογραφή μιας υπουργικής απόφασης για σωστή εφαρμογή ενός δίκαιου και σύγχρονου Κώδικα Δεοντολογίας όλης της ελληνικής αγοράς και όχι έναν «κώδικα» έμπνευσης και επινόησης κάποιων ακατάλληλων συμβούλων του Υπουργείου που παραπλανούν τον αρμόδιο υφυπουργό».
Παράλληλα απέστειλε επιστολή στον υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Κώστα Σκρέκα, ζητώντας «η σχετική υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί για τον Κώδικα Δεοντολογίας να είναι απόλυτα σύμφωνη με τα όσα κατέληξε ο διευρυμένος διάλογος με όλους τους θεσμοθετημένους φορείς της αγοράς.
Η απόφαση του κ. Γιακουμάτου, προκάλεσε και την οργισμένη αντίδραση ΠΑΣΟΚ, που ζήτησε την ανάκληση της υπουργικής απόφασης με τον αρμόδιο τομεάρχη Θάνο Μωραΐτη, να τονίζει ότι «με μια μονοκοντυλιά, αποδεσμεύεται η πλήρης ασυδοσία όσων επιδιώκουν το κέρδος όχι με θεμιτούς όρους, αλλά παραπλανώντας τους καταναλωτές».
Μάλιστα, επικρίνει το υπουργείο Ανάπτυξης, υποστηρίζοντας πως «για άλλη μια φορά "συζητάει" με τους φορείς, για να καταλήξει σε ρυθμίσεις της αγοράς που εξυπηρετούν ελάχιστες επιχειρήσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, προκαλούν βλάβη στους καταναλωτές και στο μεγάλο σύνολο των επιχειρήσεων».
Σύμφωνα με τον κ. Μωραΐτη ο νέος κώδικας δεοντολογίας που παρουσιάστηκε, δεν έλαβε υπόψη το αποτέλεσμα διαλόγου των φορέων που προηγήθηκε και δεν είναι σε θετική κατεύθυνση.
Ο τομεάρχης Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ ζητεί από το υπουργείο Ανάπτυξης, αφού ανακαλέσει την υπουργική απόφαση, να ξεκινήσει μια ουσιαστική και αποτελεσματική διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς ώστε να διαμορφωθεί ένας κώδικας δεοντολογίας ο οποίος θα προστατεύει τους καταναλωτές και θα οριοθετεί με σαφήνεια όλο το πλέγμα των εκπτώσεων, των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Μωραϊτη, το σχέδιο υπουργικής απόφασης που παρουσιάστηκε:
- Καταργεί κάθε έννοια προστασίας του καταναλωτή, επιτρέποντας την παραπλάνηση του από τους λιανέμπορους που θα μπορούν να δηλώνουν αλόγιστα προσφορές εκεί που δεν υπάρχουν.
- Επιτρέπει στους λιανέμπορους να προφασίζονται προσφορές 365 ημέρες το χρόνο χωρίς μάλιστα να ορίζει ποια θα είναι η αρχική τιμή στην οποία θα προκύπτει η μείωση.
- Δεν υιοθετεί το όργανο παρακολούθησης παραπλανητικών και αθέμιτων πρακτικών που προτάθηκε από την αρμόδια επιτροπή.
- Εξαλείφει τους ορισμούς για τις έννοιες των εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών, της ρευστότητας, κάρτας πιστότητας κ.α., παρόλο που ο σαφής προσδιορισμός τους αποτελούσε πάγιο αίτημα της αγοράς και των καταναλωτών.
- Εξυπηρετεί στενά επιχειρηματικά συμφέροντα με τη διατήρηση της «κλειστής» αγοράς των καταστημάτων Stock και Outlet αδιαφορώντας στην ανάγκη της αγοράς για δυνατότητα εκποίησης μικρού μέρους των αδιάθετων αποθεμάτων (η πρόταση ήταν για το 10% του συνόλου των εμπορευμάτων).
- Δεν αποτελεί κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή αλλά απλή μεταφορά καταργημένων άρθρων παλαιότερου νόμου(ν. 4177/2013).
- Δεν αξιοποιεί την πρόταση για το ηλεκτρονικό Μητρώο προσφορών – προωθητικών ενεργειών που έχει ως στόχο την αποφυγή της παραπλάνησης των καταναλωτών και τη σωστή ενημέρωση τους, μια πρόβλεψη που υπάρχει εδώ και ένα χρόνο.
- Δεν ενθαρρύνει και δεν επιτρέπει την έκδοση κωδίκων δεοντολογίας από ιδιωτικούς φορείς πρακτική που έρχεται σε αντίθεση με τις γενικές αρχές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
- Δεν εξειδικεύει τις παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές όπως είχε προταθεί. Κάτι το οποίο θα ενίσχυε την προστασία των καταναλωτών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr