Με το βλέμμα στραμμένο στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας είναι η αεροπορική αγορά, αναμένοντας την εξέλιξη του διαγωνισμού που θα αλλάξει ριζικά το τοπίο των αερομεταφορών στην χώρα και όχι μόνο.
Η έκβαση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας θα καθορίσει και το ύψος των τελών χρήσης τους, το οποίο αναμένεται να αυξηθεί μαζί με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Μπορεί σήμερα η φτωχές υποδομές τους και οι προβληματικές εγκαταστάσεις τους να φιλοξενούν στην πλειονότητά τους ναυλωμένε πτήσεις (τσάρτερ), οι προοπτικές όμως ενίσχυσης της παρουσίας τακτικών πτήσεων είναι πολύ μεγάλες.
Οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σε αναμονή προκειμένου να καθορίσουν τις μελλοντικές τους κινήσεις και να εξετάσουν το εάν και πόσο θα εντάξουν τακτικές πτήσεις στο πρόγραμμα δρομολογίων τους για το προσεχές διάστημα. Η ανησυχία της αγοράς επικεντρώνεται στο ενδεχόμενο δημιουργίας μικρών «Ελ. Βενιζέλος», σε επίπεδο τιμολόγησης, σε περίπτωση που οι συμβάσεις παραχώρησης που υπογραφούν “θυμίζουν” αυτήν του αεροδρομίου της Αθήνας που εκτόξευσε το κόστος χρήσης του για τις αεροπορικές εταιρείες.
Στις 10 Οκτωβρίου η καταληκτική ημερομηνία
Σε λίγες ημέρες, στις 10 Οκτωβρίου, θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να έχουν υποβάλλει τις δεσμευτικές προσφορές για τις δύο ομάδες περιφερειακών αεροδρομίων. Σημειώνεται ότι καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών είχε οριστεί η 30η Σεπτεμβρίου, ωστόσο ύστερα από αίτημα των ενδιαφερομένων κοινοπραξιών, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να δώσει παράταση 10 ημερών. Η αποκρατικοποίηση θα συνοδευτεί από επενδύσεις τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ, όπως προβλέπεται στους όρους του διαγωνισμού, σύμφωνα με τους οποίους θα πρέπει ο επενδυτής να προχωρήσει σε έργα αναβάθμισης των αεροδρομίων.
Σε δύο ομάδες χωρίζονται τα αεροδρόμια
Στην διαδικασία αποκρατικοποίησης εισέρχονται δύο ομάδες αεροδρομίων (7 + 4 η κάθε ομάδα) με την διάρκεια παραχώρησης να προβλέπεται σε 30 συν 10 έτη. Η μία ομάδα αεροδρομίων αποτελείται από τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Σε περίπτωση που ο επενδυτής το επιθυμεί, σε αυτή την ομάδα μπορεί να συμπεριλάβει και όποια ή όσα θέλει από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και/ή Αγχιάλου. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Μεταξύ των αεροδρομίων που μπορεί να επιλέξει ο επενδυτής για να συμπεριλάβει ή όχι είναι αυτό της Λήμνου, της Χίου, της Καρπάθου και/ή της Νέας Αγχιάλου. Το εφάπαξ τίμημα που θα κληθεί να καταβάλλει ο επενδυτής θα καθοριστεί στην σύμβαση παραχώρησης και θα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τα τέλη των αεροδρομίων που θα οριστούν και θα διαμορφώσουν τα κέρδη του επενδυτή.
Ποιοι συμμετέχουν στον διαγωνισμό;
Στην φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχουν συμμετάσχει οι εταιρείες/ κοινοπραξίες Vinci-Ελλάκτωρ, J&P Αβαξ-Zurich Airport, Fraport-Copelouzos, ΜΕΤΚΑ-Corporation America, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Aeroports De La Cote d Azur και η Advent International. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται να αλλάξει η σύνθεση των κοινοπραξιών, ενώ πιθανή είναι και η συμμετοχή νέων εταιρειών στην τελευταία φάση δεσμευτικών προσφορών.
Χαρά Αυγερινού
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr