Ιάκωβος Γκούμας:
- Ο νέος Φόρος , αντικαθιστά 2 Φόρους στα Ακίνητα . Δηλαδή το χαράτσι της ΔΕΗ και τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Το χαράτσι της ΔΕΗ, επιβαλλόταν στα Ηλεκτροδοτούμενα Ακίνητα και ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας, είχε Αφορολόγητο όριο.
- Ο ΕΝΦΙΑ, επιβάλλεται σε κάθε Ακίνητη Περιουσία. Για πρώτη φορά λοιπόν επιβάλλεται Φόρος και στα εκτός σχεδίου Ακίνητα . Δηλαδή και σε Αγροτεμάχια. Ταυτόχρονα ο ΕΝΦΙΑ περιλαμβάνει και Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας , διότι για Περιουσία άνω των 300.000 ευρώ, επιβάλλεται συμπληρωματικός φόρος. Δύο φόροι δηλαδή στην συσκευασία του ενός.
- Δεν έχει Αφορολόγητο όριο , άρα φόρος από το πρώτο ευρώ και επίσης ο συμπληρωματικός φόρος για Περιουσία άνω των 300.000, βάσει των Αντικειμενικών τιμών , που ουδεμία σχέση έχουν με την σημερινή πραγματικότητα, υπολογίζεται σε κλιμάκια με πολύ μικρό εύρος.
- Άλλη βασική διαφορά που φέρνει ο ΕΝΦΙΑ , είναι ο επιμερισμός του Φόρου τόσο στην επικαρπία του Ακινήτου, όσο και στην ψιλή κυριότητα. Το Κράτος επί της ουσίας εισπράττει τον ίδιο Φόρο, αλλά τον επιμερίζει σε Επικαρπία και Ψιλή Κυριότητα. Έτσι ενώ μέχρι τώρα, πλήρωνε μόνο ο Επικαρπωτής, έχουμε το φαινόμενο να μειώνεται ο Φόρος στον Επικαρπωτή και την διαφορά την πληρώνει ο κύριος της Ψιλής κυριότητας.
- Οι μεγάλες διαφορές Φόρου και το κυρίως πρόβλημα, δημιουργήθηκε στα Οικόπεδα εντός Οικισμών, στους οποίους δεν υπήρχαν Αντικειμενικές Αξίες. Στο παρελθόν, σε αυτήν την περίπτωση, ο υπολογισμός του Φόρου γινόταν σε μία ελάχιστη κατώτατη Αξία, εκτός Αντικειμενικού Αξιών. Ο ΕΝΦΙΑ αντί αυτής της κατώτατης Αξίας υπολόγισε τον Φόρο, με βάσει την χαμηλότερη Αντικειμενική Αξία της ευρύτερης περιοχής. Έτσι για παράδειγμα ενώ η ελάχιστη κατώτατη Αξία ανά τ.μ. ήταν 90 ευρώ, η κατωτάτη Αντικειμενική Αξία της εγγύτερης περιοχής ήταν 500 ευρώ. Είναι αντιληπτό τόσο το μέγεθος της διαφοράς στην Αξία υπολογισμού όσο και στον Φόρο που προέκυψε. Αυτό ακριβώς είναι η πρώτη διόρθωση που γίνεται στα νέα εκκαθαριστικά του Υπ. Οικονομικών.
- Ευνοημένοι από τον ΕΝΦΙΑ, σε σύγκριση με το χαράτσι της ΔΕΗ εμφανίζονται οι Ιδιοκτήτες Διατηρητέων Κτηρίων.
- Με την τροποποίηση, εντάσσονται ελαφρύνσεις βάσει Εισοδηματικών και κοινωνικών κριτηρίων. Τα εισοδηματικά κριτήρια ,με τα οποία εντάσσεσαι στις ελαφρύνσεις είναι εξαιρετικά χαμηλά.
Για παράδειγμα ένα τρίτεκνος, για να τύχει έκπτωσης Φόρου 100 % θα πρέπει να έχει Συνολικό Οικογενειακό Εισόδημα, πραγματικό η τεκμαρτό να είναι μικρότερο των 16.000 ευρώ , ενώ ταυτόχρονα τα κτίσματα της Οικογένειας του δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 150 τμ.
Αντίστοιχα ένα έγγαμος με δύο παιδιά, για να τύχη έκπτωσης 50%, θα πρέπει το πραγματικό ή τεκμαρτό οικογενειακό του εισόδημα να μην υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ, το σύνολο των κτισμάτων να είναι μικρότερα των 150 τ.μ. και η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας να μην υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ. Είναι αντιληπτό ότι οι εκπτώσεις γίνονται ουσιαστικά μόνο για το Υποθετικά Κοινωνικό Πρόσωπο του Κράτους και την προβολή του από τα ΜΜΕ.
Παναγιώτης Παντελής:
Οι διορθώσεις
Αλλαγές έχουν γίνει σίγουρα αλλά είναι ελάχιστες και αποτελούν στάχτη στα μάτια των φορολογουμένων και ειδικά για αυτούς που κατέχουν ακίνητα τα οποία δεν τα εκμεταλλεύονται. Σε κάθε περίπτωση δεν αλλάζει η όλη άδικη λογική του νόμου ο οποίος φορολογεί την ιδιοκτησία χωρίς να εξετάζει εάν υπάρχει εισόδημα από τον φορολογούμενο.
Προβληματικές ή βελτιωτικές οι αλλαγές
Η αλλαγή της έκπτωσης στα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα είναι θετική ως προς την σκέψη αλλά πολύ μικρή στην πράξη. Η έκπτωση του 20% για όσα ακίνητα δεν είχαν ρεύμα όλο το 2013 αφορά ελάχιστους ενώ όσοι είχαν ρεύμα έστω και για 1 ημέρα το 2013 δεν θα καρπωθούν την έκπτωση. Θετική σαφώς είναι η αλλαγή στα εκτός ΑΠΑΑ ακίνητα (4000 περίπου περιοχές) αλλά θα έπρεπε να επεκταθεί και σε άλλα ακίνητα.
Η αφαίρεση της προϋπόθεσης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για την χορήγηση απαλλαγής είναι επίσης θετική αλλά θα έπρεπε να αυξηθούν ή να εξαλειφθούν τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια ειδικά για τις ευπαθείς ομάδες (ανάπηρους, πολύτεκνους, μακροχρόνια άνεργους).
Το βασικότερο πρόβλημα
Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η φορολόγηση σε περιουσιακά στοιχεία που οι περισσότεροι φορολογούμενοι δεν γνωρίζουν ούτε καν την ύπαρξη τους ενώ πολλά από αυτά μπορεί να έχουν ήδη καταπατηθεί.
Φοροτεχνική επεξεργασία
Η επεξεργασία όλων των αλλαγών που έγιναν πρόσφατα στην πράξη θα είναι πολύ δύσκολο να γίνουν αυτόματα από την ΓΓΠΣ γιατί θα είναι χρονοβόρο και δύσκολο να βρεθούν όλα τα στοιχεία που απαιτούνται από τους αρμόδιους φορείς (ΔΕΗ, ΚΕΠΑ κλπ) ούτως ώστε να εκδοθούν τα νέα εκκαθαριστικά με τις ανάλογες εκπτώσεις ( έκπτωση στα μη ηλεκτροδοτούμενα, έκπτωση σε ευπαθείς ομάδες κλπ) και είναι αδύνατον αυτό να γίνει μέσα σε λίγες μέρες.
Το πιθανότερο είναι το κόστος να μεταφερθεί για άλλη μία φορά στους φορολογουμένους οι οποίοι θα πρέπει να τρέχουν στις εφορίες με έγγραφα οι οποίες με την σειρά τους έχουν τεράστιες ελλείψεις προσωπικού με συνέπεια να έρχονται αντιμέτωποι με τεράστιες ουρές και ταλαιπωρία.
Ποια θέματα απασχολούν τους φορολογούμενους
Τα παράπονα επικεντρώνονται στο ποσό που έχουν να πληρώσουν το οποίο πολλές φορές είναι περισσότερο σε σχέση με την περσινή
φορολόγηση (ΕΕΤΑ,ΦΑΠ) . Ακόμη πολλά παράπονα κάνουν οι ιδιοκτήτες υψηλής κυριότητας των ακινήτων οι οποίοι ξαφνικά πληρώνουν ένα πολύ μεγάλο ποσό φόρου για ένα ακίνητο που στην πράξη δεν έχουν και δεν εισπράττουν τίποτα από αυτό, πληρώνουν δηλαδή για κάτι που θα πάρουν στην κατοχή τους.
Τέλος πολλά παράπονα λαμβάνουμε από αυτούς που δικαιούνται τυχών εκπτώσεις αλλά ακόμα βλέπουν βεβαιωμένο το αρχικό ποσό και δεν μπορούν να κάνουν σωστό προγραμματισμό.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr