Όπως τονίζουν απο το υπουργείο Ανάπτυξης, η πολυπλοκότητα της νομοθεσίας της ανάθεσης δημοσίων έργων, προμηθειών, μελετών, υπηρεσιών μέχρι σήμερα ήταν ένας από τους λόγους που οι δημόσιες προμήθειες χαρακτηρίζονται ως μια από τις εστίες κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος. Ενδεικτικό είναι ότι σήμερα για την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων υπάρχουν πάνω από 400 διαφορετικά νομοθετήματα.
Στις διατάξεις που επεξεργάστηκε το ΥΠΑΝ και περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται:
- Η κατάργηση όλων των ειδικών καθεστώτων, και της ειδικής νομοθεσίας που χρησιμοποιούσαν μέχρι σήμερα ΟΤΑ, ΔΕΚΟ και νοσοκομεία, που ίσχυαν για να αναθέτουν τις προμήθειές τους και η αντικατάστασή τους με την καθιέρωση ενός ενιαίου νομοθετικού πλαισίου.
- Απαγόρευση της κατάτμησης σχέδιων έργων, συμβάσεων προμήθειας ή υπηρεσιών.
- Ο προγραμματισμός των αναγκών από την πλευρά των αναθετουσών αρχών.
Συγκεκριμένα, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να διεξάγουν προκαταρκτικές διαβουλεύσεις με τους φορείς της αγοράς πριν από την έναρξη μιας διαδικασίας ανάθεσης, με σκοπό τον ακριβή καθορισμό των αναγκών τους, τον προσδιορισμό των τεχνικών προδιαγραφών και τη διαμόρφωση των όρων και προϋποθέσεων για την ανάθεση και την εκτέλεση της σύμβασης στα έγγραφα του διαγωνισμού.
- Ο περιορισμός των δικαιολογητικών συμμετοχής για όλους τους διαγωνισμούς σε μια υπεύθυνη δήλωση, στα νομιμοποιητικά έγγραφα και στην εγγυητική επιστολή, εφόσον υπάρχει, προκειμένου να διευκολύνεται η συμμετοχή στους διαγωνισμούς και να μειωθεί η γραφειοκρατία. Τα πλήρη δικαιολογητικά θα προσκομίζονται εφόσον παραστεί ανάγκη ή με την κατακύρωση.
- Δημιουργία ειδικού ανεξάρτητου οργάνου για την εξέταση των προσφυγών που γίνονται στους διαγωνισμούς, έξω από την ίδια την αναθέτουσα αρχή.
-Αυστηρές και αναλυτικές εγγυήσεις διαφάνειας, αρχής γενομένης από την υποχρέωση των αναθετουσών αρχών να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την αποτελεσματική πρόληψη, τον εντοπισμό και την επανόρθωση συγκρούσεων συμφερόντων που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, ούτως ώστε να αποφεύγονται τυχόν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και να διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση όλων των οικονομικών φορέων.
- Δεσμευση των ανάδοχων από ρήτρες ακεραιότητας, οι οποίες προβλέπουν ότι η σύμβαση καταγγέλλεται υποχρεωτικά εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ανάδοχος, πριν ή κατά τη διαδικασία ανάθεσης, αλλά και κατά το στάδιο της εκτέλεσης της σύμβασης, υπέπεσε σε παράνομες συμπεριφορές.
Τέλος, σε άλλη διάταξη προβλέπεται η σύσταση ενός Αυτοτελούς Τμήματος Εσωτερικού Ελέγχου, το οποίο θα είναι αρμόδιο για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης του υπουργείου και του προσωπικού στη νομοθεσία αναφορικά με τις συμβάσεις που συνάπτονται.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr