Παρά το ότι η συγκεκριμένη αγορά αυξάνεται με ρυθμούς άνω του 25% τα τελευταία χρόνια εξακολουθεί να υπολείπεται σημαντικά έναντι της ευρωπαϊκής αγοράς που εκτιμάται στα 350 δισ. ευρώ με το 70% των Ευρωπαίων χρηστών internet να αγοράζουν on line. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αντίστοιχο ποσοστό χρηστών (internet) στην Ελλάδα είναι 35%.
Τα κύρια χαρακτηριστικά των Ελλήνων on-line καταναλωτών, σύμφωνα με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών είναι:
1) Έχουν μια σχετική πλέον εμπειρία 5,5 ετών κατά μέσο όρο στις on-line αγορές. Το 18% ξεκίνησε τις on-line αγορές το 2013 που δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη της αγοράς το 2013 σε σχέση με το 2012
2) Η μέση αξία των on-line συναλλαγών κυμάνθηκε στα 1500 ευρώ με την μερίδα του λέοντος να την παίρνουν η αγορά υπηρεσιών όπως: ταξιδιωτικές υπηρεσίες (αγορά εισιτηρίων), διανομή σε καταλύματα, ασφάλειες αυτοκινήτων, τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, εισιτήρια για εκδηλώσεις
3) Το 40% θα αυξήσουν τις on-line αγορές τους το 2014, ενώ λόγω της οικονομικής
κρίσης το 20% θα τις μειώσει
4) Η σημασία του διαδικτύου στις αγορές συνολικά φαίνεται και από το γεγονός ότι για τους on-line αγοραστές το 40% των αγορών σε φυσικά καταστήματα / εταιρίες γίνεται αφού γίνει σοβαρή διερεύνηση / έρευνα και σύγκριση τιμών στο Διαδίκτυο
5) Μόνο το 60-65% των συνολικών on-line αγορών κατευθύνεται σε Ελληνικά sites. Αυτό καταδεικνύει και την προοπτική των Ελληνικών ψηφιακών επιχειρήσεων κάτω από προϋποθέσεις στο μέλλον, αφού το αντίστοιχο νούμερο στην Ευρώπη είναι κοντά στο 90%.
Οι κατηγορίες που δείχνουν να έχουν την μεγαλύτερη ανάπτυξη είναι:
-διαμονή σε καταλύματα (λόγω πολλών sites που προσφέρουν τις υπηρεσίες αυτές αλλά και της μείωσης του σχετικού budget των καταναλωτών που ψάχνουν ευκαιρίες στο Internet),
-εισιτήρια για εκδηλώσεις (πλέον υπάρχουν πολύ καλές υπηρεσίες που προσφέρονται με ασφάλεια από εταιρίες)
-υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (όλοι οι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί προσφέρουν προχωρημένες υπηρεσίες on-line στους πελάτες τους που φθάνουν μέχρι και προσωποποιημένες),
-ασφάλειες (είναι πλέον η κύρια στρατηγική όλου του κλάδου λόγω της εισόδου δυναμικών νέων on-line εταιριών)
-είδη φαρμακείου (λόγω της εμπλοκής πολλών φαρμακείων στο ψηφιακό κανάλι και τις ευκαιρίες στις τελικές τιμές για βιταμίνες, συμπληρώματα διατροφής και
ΜΗΣΥΦΑ)
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου