Αυτά είναι τα στοιχεία, που προκύπτουν μέσα από τις απαντήσεις επιχειρηματιών σε έρευνα κοινής γνώμης που πραγματοποίησε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου. Συγκεκριμένα, μια στις τέσσερις (25%) επιχειρήσεις στο νομό Θεσσαλονίκης δηλώνει ότι έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους δημόσιους φορείς: το 42% εξ αυτών οφείλουν στο ΙΚΑ, το 64% στον ΟΑΕΕ ή άλλο ταμείο ασφάλισης, το 45% οφείλει ΦΠΑ και το 40% άλλους φόρους στην εφορία. Και ενώ τα χρέη προς το δημόσιο συσσωρεύονται, μία στις πέντε επιχειρήσεις (19%) του νομού Θεσσαλονίκης περιμένουν χρήματα από το δημόσιο, είτε με τη μορφή επιστροφής φόρου, είτε ΦΠΑ, είτε φόρου εισοδήματος.
«Ζητείται Ελπίς» και ρευστότητα
Το 85% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι έχει ανάγκη παροχής ρευστότητας ως κεφάλαιο κίνησης κατά το επόμενο εξάμηνο, ενώ το 63% για επενδύσεις/πάγια και το 31% για την έκδοση εγγυητικών επιστολών. Μία στις δέκα επιχειρήσεις (9%) της Θεσσαλονίκης έχει αιτηθεί κάποιο επιχειρηματικό δάνειο κατά το 2013. Από αυτές, το 89% αιτήθηκε κάποιο δάνειο για κεφάλαιο κίνησης, το 19% αιτήθηκε δάνειο για επενδύσεις ή αγορά παγίων και μόλις το 8% αιτήθηκε δάνειο για την έκδοση εγγυητικών επιστολών. Οι τράπεζες εξακολουθούν να δίνουν με φειδώ τα δάνεια: εγκρίνεται μόλις μία στις δύο αιτήσεις για κεφάλαιο κίνησης (47%), μία στις τέσσερις αιτήσεις για δάνεια που αφορούν επενδύσεις ή πάγια, και μία στις τέσσερις για έκδοση εγγυητικών επιστολών. Επιπλέον, το αιτούμενο ποσό δανείου καλύπτεται κατά 70% για επενδύσεις/πάγια, 85% για κεφάλαιο κίνησης και μόνο για έκδοση εγγυητικών επιστολών στο100%.
Μόνο το 27% των επιχειρήσεων στο νομό Θεσσαλονίκης θεωρούν ότι το μέτρο της μείωσης των εργοδοτικών εισφορών, που ανακοινώθηκε και θα ισχύσει από το καλοκαίρι του 2014, θα βοηθήσει την επιχείρηση «πολύ» (8%) και «αρκετά» (19%). Στον αντίποδα, η μεγάλη πλειοψηφία (58%) δηλώνει ότι το μέτρο θα βοηθήσει την επιχείρηση «λίγο» (32%) και «καθόλου» (26%).
Απλήρωτα δάνεια και πιστωτικές
Από τις ad hoc ερωτήσεις που έγιναν σε καταναλωτές, στο πλαίσιο της έρευνας του ΕΒΕΘ, καταγράφεται η οικονομική ασφυξία που αντιμετωπίζουν και οι καταναλωτές. Ένα στα επτά νοικοκυριά στη Θεσσαλονίκη (14%) δηλώνει ότι αδυνατεί να αποπληρώσει το στεγαστικό δάνειο που έχει λάβει και ένας στους δέκα καταναλωτές δεν μπορεί να συνεχίσει να καταβάλει δόσεις για την πιστωτική κάρτα. Το 8% έχει πρόβλημα αποπληρωμής καταναλωτικού δανείου.
Αυξάνονται οι τιμές
Λόγω της οικονομικής κρίσης οι καταναλωτές έχουν πραγματοποιήσει σημαντικές περικοπές. Το μεγαλύτερο «ψαλίδι» στις δαπάνες έγινε στους τομείς της ένδυσης και υπόδησης, της εστίασης και της ψυχαγωγίας, αλλά και στα είδη διατροφής. Η τιμή αποτελεί το κύριο κριτήριο για την πραγματοποίηση αγοράς καταναλωτικού προϊόντος για το 22% των καταναλωτών στο νομό Θεσσαλονίκης και η ποιότητα αναφέρεται ως κύριο κριτήριο μόλις από το 7%. Πάνω από 2 στους 3 καταναλωτές (69%) στη Θεσσαλονίκη αναφέρουν εξίσου την τιμή και την ποιότητα ως κριτήρια αγοράς καταναλωτικών προϊόντων, ψάχνοντας προφανώς για το λεγόμενο value for money στις αγορές τους. Μάλιστα, περίπου οι μισοί καταναλωτές (51%) στη Θεσσαλονίκη αναφέρουν ότι ελέγχουν τις ετικέτες με τη σχέση τιμής/βάρους στα προϊόντα και αποτελούν γι’ αυτούς βασικό κριτήριο για την αγορά του προϊόντος, ενώ το 26% απλώς τις ελέγχει (χωρίς να αποτελεί αυτό βασικό κριτήριο αγοράς) και μόνο το 22% (δηλαδή περίπου 1 στους 5) δηλώνουν ότι δεν βλέπουν καν τις ετικέτες με τη σχέση τιμής/βάρους. Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (53%) θεωρεί ότι οι τιμές συνέχισαν να αυξάνονται το τελευταίο εξάμηνο, ενώ μόνο ένας στους επτά διαπίστωσε κάποια μείωση, έστω και ανεπαίσθητη.
Επιφυλακτικοί με τις καταναλωτικές οργανώσεις
Στην έρευνα καταγράφεται σημαντικό έλλειμμα στην ενημέρωση των καταναλωτών, καθώς το 42% δηλώνουν «καθόλου» (15%) και «λίγο» (27%) ενημερωμένοι για τα δικαιώματά τους ως καταναλωτές. Παράλληλα, το 36% των καταναλωτών στο νομό Θεσσαλονίκης εμφανίζονται επιφυλακτικοί σε σχέση με το έργο των καταναλωτικών οργανώσεων, χαρακτηρίζοντάς το «καθόλου» (16%) και «λίγο» (20%) θετικό, έναντι 33% που το χαρακτηρίζουν «πολύ» (8%) και «αρκετά» (25%) θετικό, με το 25% να δηλώνει ότι δεν γνωρίζει σχετικά με το έργο των καταναλωτικών οργανώσεων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr