Παράλληλα, ανάλογου χαρακτήρα συζητήσεις θα γίνουν και στο επίπεδο του ΔΝΤ, σε σχέση με την εκταμίευση της δικιάς του δόσης ύψους 3,6 δισ. ευρώ.
Όπως ανέφεραν καλά πληροφορημένες πηγές, το κλίμα στη συνεδρίαση της Πέμπτης ήταν ιδιαίτερα θετικό για την Ελλάδα. Η ελληνική πλευρά παρουσίασε τους βασικούς άξονες για την τόνωση της ελληνικής οικονομίας, επικεντρώνοντας την προσοχή της τόσο στη χρηματοδοτική πτυχή όσο και στην πτυχή της τεχνικής βοήθειας.
Πηγές του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών, ανέφεραν ότι οι Ευρωπαίοι εταίροι αντιμετωπίζουν το θέμα αυτό με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και με σαφή προθυμία για την παροχή βοήθειας. Επίσης, η ελληνική πλευρά δήλωσε προς τους εταίρους ότι μετά την επικύρωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από την ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία, τελεί εν αναμονή αποφάσεων για την περαιτέρω ρύθμιση του ζητήματος του ελληνικού χρέους.
Η συζήτηση για το θέμα αυτό θα γίνει τους επόμενους μήνες και θα αποτελέσει αντικείμενο ενασχόλησης κατά τη διάρκεια της επόμενης επίσκεψης της τρόικας στην Αθήνας.
Όπως μετέδωσε το Bloomberg, οι συζητήσεις για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους θα αρχίσουν μεν στο Eurogroup στις 5 Μαΐου, αλλά όπως έχει ξεκαθαρίσει ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Simon O'Connor, δεν θα ολοκληρωθούν πριν από το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Όπως έγραψε νωρίτερα το Reporter, μπορεί η πολιτική πίεση προς τις χώρες της ευρωζώνης να προχωρήσουν σε μία σημαντική απομείωση του ελληνικού χρέους να έχουν χαλαρώσει, παρόλ' αυτά, η συμφωνία του Νοεμβρίου του 2012 λέει πως οι πιστωτές της Ελλάδας οφείλουν πλέον να αναλάβουν δράση έτσι ώστε να μειωθεί το χρέος της χώρας μας "πολύ κάτω" από το 110% του ΑΕΠ μέχρι το 2022.
Παρά το γεγονός ότι η Αθήνα έχει στηριχθεί σε μεγάλο βαθμό στην επίτευξη του πλεονάσματος για την ενεργοποίηση των νέων συνομιλιών ελάφρυνσης του χρέους, οι αξιωματούχοι της ευρωζώνης έχουν δείξει ότι οι συνομιλίες αυτές δεν θα εξετάσουν το κούρεμα του χρέους, κάτι που ωστόσο το ΔΝΤ έχει δείξει ότι επιθυμεί. Το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού χρέους το κατέχουν οι κυβερνήσεις της ΕΕ, δηλαδή τυχόν περαιτέρω κούρεμα θα οδηγήσει σε άμεσες απώλειες γι' αυτές.
Αντ 'αυτού, οι αξιωματούχοι της ευρωζώνης αναμένεται να επιμηκύνουν περαιτέρω τις διάρκειες των δανείων διάσωσης και να μειώσουν το επιτόκιο. Παρά το γεγονός ότι αυτό δεν θα μειώσει τα συνολικά επίπεδα του χρέους στην Ελλάδα- το οποίο το 2013 σημείωσε ρεκόρ στο 175,1% του ΑΕΠ- θα το καταστήσει πολύ πιο εύκολο να αποπληρωθεί.
Ο Jeroen Dijsselbloem έχει πει δημοσίως ότι θα περιμένει την επιβεβαίωση από την Eurostat για το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας, για να αρχίσουν οι συνομιλίες για την ελάφρυνση του χρέους της χώρας.
Τι περιλαμβάνει το νέο αναπτυξιακό πρότυπο για την Ελλάδα
Βασισμένο σε εννέα πυλώνες είναι το νέο αναπτυξιακό πρότυπο για την Ελλάδα, το οποίο, με τον τίτλο «Ελλάδα 2021: Το νέο Εθνικό Αναπτυξιακό Πρότυπο», προβλέπει ριζική αλλαγή της παραγωγικής δομής στη χώρα. Παράλληλα, προαναγγέλλει μειώσεις φόρων, αρχικά στα κέρδη των επιχειρήσεων και σε δεύτερο στάδιο στις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και στη φορολογία στην ενέργεια και στα φυσικά πρόσωπα, όπως και ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για τους ανέργους.
Το προσχέδιο του νέου αναπτυξιακού προτύπου παρουσιάστηκε στη συνεδρίαση του Euro Working Group, από τον πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Οικονομικών, Πάνο Τσακλόγου, και, σύμφωνα με πληροφορίες, το κείμενο έγινε δεκτό με ευνοϊκά σχόλια από τους αξιωματούχους στις Βρυξέλλες. Ειδικότερα, τα βασικά σημεία του προσχεδίου έχουν ως εξής:
9 πυλώνες
- Τουρισμός
- Πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση αγροτικών προϊόντων
- Ενέργεια
- Διαμετακομιστικό εμπόριο & Συνδυασμένες μεταφορές
- Έρευνα, Τεχνολογία & Καινοτομία
- Βιομηχανία Φαρμάκων
- Βιομηχανία μετάλλων και δομικών υλικών
- Ναυτιλία και συναφείς δραστηριότητες
- Εμπορεύσιμες υπηρεσίες
13 οριζόντιες πολιτικές
Η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη σχεδιάσει και υλοποιεί διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και οριζόντιες πολιτικές με έμφαση σε:
- Βελτίωση δημοσιονομικών μεγεθών
- Δημιουργία ευνοϊκού κλίματος για επενδύσεις και διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας
- Περιορισμό αθέμιτου ανταγωνισμού- ενίσχυση ανταγωνιστικότητας
- Αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας- Αποκρατικοποιήσεις
- Διευκόλυνση διεθνούς εμπορίου και εξωστρέφεια
- Φορολογική πολιτική
- Ευελιξία και ασφάλεια στην αγορά εργασίας
- Έμφαση στην καινοτομία
- Αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης και βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες.
- Επένδυση στο Ανθρώπινο Κεφάλαιο.
- Καταπολέμηση της διαφθοράς και ενίσχυση της αξιοπιστίας και της διαφάνειας
- Επιτάχυνση και βελτίωση της απονομής δικαιοσύνης
- Ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής
Χρηματοδότηση
Επισημαίνεται ότι η χρηματοδότηση των επενδύσεων προϋποθέτει την ύπαρξη σημαντικών αποταμιεύσεων. Παράλληλα, αναφέρεται ότι καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια «έχει η προσέλκυση ιδιωτικών πόρων κυρίως από το εξωτερικό», ενώ, «στις παρούσες συνθήκες, ακόμη μεγαλύτερη σημασία έχει η προσέλκυση ξένων, κυρίως άμεσων, αλλά και έμμεσων επενδύσεων στη χώρα». Προστίθεται, ότι «οι βασικές δράσεις για την επίτευξη υψηλότερης αποτελεσματικότερης αποτελεσματικότητας περιλαμβάνουν:
- Κινητοποίηση και απορρόφηση κεφαλαίων διαθέσιμα για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις έως το τέλος του 2015.
- Εμπροσθοβαρή και στοχευμένο σχεδιασμό των χρηματοδοτικών εργαλείων για τη νέα προγραμματική περίοδο.
- Βελτιστοποίηση της εμπλοκής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (EIB).
Επίσης, σημειώνεται ότι "ο Οργανισμός για την Ανάπτυξη (IfG), που σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία, είναι σχεδιασμένος σε τρεις βασικούς άξονες δραστηριοποίησης: δανειοδότηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, παροχή ιδίων κεφαλαίων ή συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο ΜμΕ, δανειοδότηση υποδομών".
Μειώσεις φόρων
Στο προσχέδιο αναφέρεται ότι «σε συνθήκες σοβαρής οικονομικής κρίσης και επιτακτικής ανάγκης εξοικονόμησης πόρων, η μείωση των φορολογικών συντελεστών είναι δύσκολη. Ωστόσο, στα επόμενα χρόνια, καθώς η οικονομία θα ανακάμπτει και τα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα συνεχίσουν να παράγουν αποτελέσματα, η σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών θα υλοποιηθεί».
Επισημαίνεται ότι κατ' αρχήν στόχος είναι να μειωθεί σταδιακά η φορολογία των κερδών επιχειρήσεων. Εν συνεχεία, μετά τη μεγάλη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης που έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή, θα πρέπει να εξεταστεί κατά πόσον υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω περικοπές των εισφορών Κοινωνικής Ασφάλισης.
Επίσης, «θα πρέπει να επιδιωχθεί η μείωση των φόρων επί των έμμεσων παραγόντων της παραγωγής (π.χ. της ενέργειας), στο πλαίσιο της απελευθέρωσης και του εξορθολογισμού στις σχετικές αγορές». Παράλληλα, «στοχευμένες δράσεις θα πρέπει να προωθηθούν για την "ανακούφιση" από τις φορολογικές επιβαρύνσεις σε συγκεκριμένες οικονομικές δραστηριότητες, όπως η έρευνα και η ανάπτυξη, καθώς και η σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών των φυσικών προσώπων».
Νέα παραγωγική δομή
Στα συμπεράσματα του κειμένου αναφέρεται πως «προσδοκούμε ότι σε μια δεκαετία η παραγωγική δομή της Ελλάδας θα έχει αλλάξει ριζικά. Σημαντικοί πόροι θα κατευθύνονται στις επενδύσεις αντί της κατανάλωσης, η απασχόληση θα έχει αυξηθεί ουσιωδώς και μεγάλο μέρος του παραγόμενου προϊόντος θα εξάγεται, ενώ ταυτόχρονα θα υπάρχει σύγκλιση με τις χώρες της ευρωζώνης, η οποία όμως θα στηρίζεται σε υγιείς οικονομικές βάσεις».
Σημειώνεται, ότι το σχέδιο, το οποίο βασίστηκε στις μελέτες που εκπόνησαν το ΚΕΠΕ, το ΙΟΒΕ και η McKinsey, οριστικοποιήθηκε στους βασικούς άξονές του την περασμένη Τρίτη, από τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, τον υπουργό Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη, τον σύμβουλο του πρωθυπουργό, Χρύσανθο Λαζαρίδη και στελέχη του ΠΑΣΟΚ. Αναμένεται δε, να παρουσιαστεί αναλυτικά από τον κ. Στουρνάρα στο Eurogroup της 5ης Μαΐου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr