Πιο συγκεκριμένα το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, που συστήθηκε με πρωτοβουλία του πρώην Πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου, ώστε το νομοθετικό σώμα να έχει ολοκληρωμένη εικόνα της πορείας υλοποίησης του προϋπολογισμού και να επιτελεί καλύτερα το ελεγκτικό του έργο, αδειάζει συνολικά την ακολουθούμενη οικονομική πολιτική.
Ειδικότερα, τονίζει ότι οι φορολογικοί συντελεστές, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις, είναι υψηλότεροι από το μέσο όρο των χωρών τόσο της Ε.Ε. όσο και της Ευρωζώνης. Ειδικότερα, γίνεται σύγκριση των φορολογικών συντελεστών με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς μέσους όρους ως εξής:
"Ο ΦΠΑ διαμορφώνεται στο 23% έναντι 21,5% στην Ε.Ε. και 20,5% στην Ευρωζώνη. Ο ανώτερος συντελεστής φόρου εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 46% έναντι 39,5% στην Ε.Ε. και 44,5% στην Ευρωζώνη, ενώ ο ανώτερος συντελεστής φόρου για τα νομικά πρόσωπα στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 26% (έναντι 21,8% στην Ε.Ε. και 25,9% στην Ευρωζώνη".
Πιο συγκεκριμένα:
Aπό το 2010 αυξάνεται συνεχώς η φορολογία όταν την ίδια περίοδο μειώνονται οι μισθοί και οι συντάξεις και η ανεργία ανεβαίνει.
- Οι ανώτατοι φορολογικοί συντελεστές για κάθε κατηγορία εισοδήματος στην πραγματικότητα είναι μεγαλύτεροι, καθώς με την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, επιβάλλεται επιπλέον φόρος από 1% έως 4%.
- Ο φόρος εισοδήματος για μισθωτούς και συνταξιούχους έχει έως και επταπλασιαστεί από το 2010 μέχρι σήμερα, ενώ ο φόρος που θα πληρώσουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα είναι αυξημένος έως και εννέα φορές.
- Το συνολικό ποσό που πληρώνουν οι φορολογούμενοι για τα ακίνητα επταπλασιάστηκε από το 2009 φτάνοντας τα 3,5δισ.€ από μόλις 500εκ.€
- Στα ακίνητα προστέθηκε και ο φόρος υπεραξίας.
- Ο ΦΠΑ αυξήθηκε από το 2010 τέσσερις φορές.
- Τα τεκμήρια και τα τέλη κυκλοφορίας αυξήθηκαν από το 2010 δύο φορές, ενώ οι φόροι στα καύσιμα τρεις φορές.
- Από τον Μάιο του 2010 επιβλήθηκε για πρώτη φορά φόρος στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και από το 2011 και στο φυσικό αέριο Η εξίσωση των φορολογικών συντελεστών στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης οδήγησε σε αύξηση των φόρων κατά 450%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλα αυτά πρέπει να προστεθεί ο υπερδιλασιασμός των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης που επιβαρύνουν ποτά και τσιγάρα.
Έλλειμμα μεταρρυθμίσεων
Επίσης διαπιστώνει, σύμφωνα με το ΑΠΕ- ΜΠΕ σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα με αποτέλεσμα, εκτός των άλλων, να μην πέσουν και οι τιμές στην αγορά.
"Ενώ η δημοσιονομική προσαρμογή, δηλαδή ο πρώτος πυλώνας του προγράμματος, χαρακτηρίζεται από σημαντική πρόοδο, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τον δεύτερο πυλώνα που είναι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Αυτές σχετίζονται με τις ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του κράτους, στη γραφειοκρατία, στο επιχειρηματικό περιβάλλον, στην αγορά, στη δικαιοσύνη, στην παιδεία, στην πάταξη της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής", αναφέρουν χαρακτηριστικά οι συντάκτες της έκθεσης.
Και εξηγούν ότι "για παράδειγμα, ο στόχος της εσωτερικής υποτίμησης επιδιώχθηκε σχεδόν αποκλειστικά μέσω των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας και κυρίως με τη μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας ενώ αγνοήθηκε (ή δεν επιδιώχθηκε επιτυχώς) η ταυτόχρονη μεταρρύθμιση στην αγορά αγαθών. Έτσι οι τιμές δεν έπεσαν επαρκώς, ένα μικρό μέρος της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας διαβρώθηκε από την ανατίμηση του ευρώ και το βιοτικό επίπεδο των καταναλωτών μειώθηκε δραματικά".
Σύμφωνα με την έκθεση, η αναντιστοιχία ουσιαστικής προόδου στον τομέα των μεταρρυθμίσεων σε σχέση με τον δημοσιονομικό τομέα, είχε σαν αποτέλεσμα τη διαφαινόμενη σταθεροποίηση μεν της οικονομίας, με ταυτόχρονη όμως εξασθένιση των μακροχρόνιων προοπτικών για ανάκαμψη, τη διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και τη διόγκωση της ανεργίας σε πρωτοφανή επίπεδα. Τα προβλήματα αυτά όπως εκτιμάται "μπορούν να εξελιχθούν σε κινδύνους για την μετέπειτα πορεία της χώρας".
Το πλουσιότερο 20% των Ελλήνων είναι σήμερα ακόμη πιο πλούσιο
Σε ότι αφορά τη διόγκωση των κοινωνικών ανισοτήτων στην έκθεση σημειώνεται ότι οι φτωχότεροι έλληνες ήταν κατά μέσο όρο 56,5% πιο φτωχοί το 2012 σε σύγκριση με όσους βρίσκονταν σε ανέχεια το 2009. " Το συμπέρασμα της ανισοκατανομής της ύφεσης και της λιτότητας, ενισχύεται ακόμη περισσότερο από την εκτίμηση ότι το πλουσιότερο 20% των Ελλήνων είναι σήμερα ακόμη πιο πλούσιο από το φτωχότερο 20%".
Οι συντάκτες της έκθεσης εντοπίζουν ως πηγές αβεβαιοτήτων για την πορεία της χώρας την πολιτική πόλωση και εξασθένιση της κοινωνικής συνοχής σε συνδυασμό με τους κινδύνους που σχετίζονται με την πολιτική σταθερότητα και θέτουν τα εξής ερωτήματα:
"Μπορεί η κυβέρνηση να προτείνει αλλαγές στην τρέχουσα πολιτική -χωρίς να εγκαταλείψει τη γενική κατεύθυνση- που να απαντούν στις ανησυχίες και την κριτική της αξιωματικής κυρίως αντιπολίτευσης αλλά και Ευρωπαϊκών και Διεθνών θεσμών (πχ. Ευρωκοινοβούλιο, ΔΝΤ, κλπ.) χωρίς να εξαιρέσουμε και την συζήτηση που διεξάγεται στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής κοινότητας; Και, από την άλλη πλευρά, μπορεί η αξιωματική αντιπολίτευση να αποδεχθεί συγκλίσεις με βάση τη διακηρυγμένη θέση της ότι δεν επιδιώκει την έξοδο της Ελλάδας από τη Ζώνη του Ευρώ;"
Το ζητούμενο για την Ελλάδα είναι η ανάπτυξη, όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην έκθεση του γραφείου προϋπολογισμού του κράτους στη Βουλή. Επίσης, τονίζει ότι αν το πρόβλημα της ανεργίας δεν αντιμετωπισθεί άμεσα θα προκαλέσει την πλήρη οικονομική απαξίωση και τη φυσική καταστροφή του πιο σημαντικού παραγωγικού συντελεστή της οικονομίας, του ανθρώπινου δυναμικού της. Για αυτό και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι απαιτούνται θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης που θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα αυτό.
Επίσης, συμπεραίνει ότι "η ελληνική πολιτική οφείλει να λάβει υπόψη τις εξελίξεις στην ΕΕ και Ευρωζώνη που ορίζουν πλέον ολοένα και περισσότερο το πλαίσιο εντός του οποίου θα μπορεί μια εθνική κυβέρνηση να κινηθεί".
Προβληματίζει η επιστροφή στις αγορές
Αναφορικά με την επιδιωκόμενη άμεση έξοδο στις αγορές για νέα δάνεια, η αρχή παρατηρεί πως "έχει μεν κάποια λογική, πλην όμως θα επιβαρύνει τη δημοσιονομική προσαρμογή τα επόμενα χρόνια", καθώς τα επιτόκια θα είναι πολύ υψηλότερα από εκείνα που θα μπορούσε να εξασφαλίσει το ελληνικό δημόσιο μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθεροποίησης (ΕΜΣ).
Σημειώνει, δε, πως ο δανεισμός από τις αγορές συνδέεται με μικρότερη περίοδο ωρίμανσης και αυτό συνεπάγεται βραχυχρόνια αυξημένες χρηματοδοτικές ανάγκες δεδομένου ότι δεν προβλέπεται να υπάρξει και περίοδος χάριτος.
Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής κάνει λόγο για άνιση κατανομή του κόστους της δημοσιονομικής προσαρμογής, τονίζει με νόημα ότι η διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με την τρόικα για την εκπλήρωση των προϋποθέσεων που απαιτούνται με στόχο την εκταμίευση των δόσεων "κρατά ήδη έξι μήνες!" και μιλά για πολιτική πόλωση η οποία υπονομεύει κοινωνικές και πολιτικές συναινέσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε λύσεις.
Γ.Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr