Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βουλευτές του συγκυβερνώντος κόμματος, επανέφεραν την πρότασή τους για την καθιέρωση ενός νέου διευρυμένου Φόρου Ακίνητης Περιούσιας, με αφορολόγητο όριο και ειδικές εξαιρέσεις για τους οικονομικά αδύναμους.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σχέδιο αντικατάστασης του ΦΑΠ και του ΕΕΤΑ (χαράτσι μέσω ΔΕΗ) από έναν νέο φόρο, ο οποίος θα αγγίζει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας όλων των φορολογουμένων με πολλά κλιμάκια και αφορολόγητο όριο. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι πράσινοι βουλευτές είναι σε "ανοιχτή γραμμή" με τους γαλάζιους αντάρτες, οι οποίοι έχουν εκφράσει την έντονη διαφωνία τους στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Σημειώνεται ότι το ΠαΣοΚ ζητεί σημαντικές αλλαγές στο νομοσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων και δικαιότερη κατανομή των βαρών. Στην πρόσφατη διευρυμένη συνεδρίαση του ΚΤΕ Οικονομικών οι βουλευτές του ΠαΣοΚ κατέληξαν σε ομόφωνη απόφαση και προτείνουν συγκεκριμένες αλλαγές στο νομοσχέδιο.
«Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠαΣοΚ» αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΠαΣοΚ έπειτα από τη συνεδρίαση «θα ζητήσει τη σημαντική αναμόρφωση του νόμου για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων, όπως αποφασίστηκε στην αποψινή συνεδρίαση του διευρυμένου Κοινοβουλευτικού Τομέα Εργασίας Οικονομικών που πραγματοποιήθηκε υπό την Προεδρία του Γραμματέα της Κ.Ο. Παναγιώτη Ρήγα. Η αναμόρφωση πρέπει να γίνει με τρόπο ώστε μέσα στο πλαίσιο του δημοσιονομικού στόχου, να υπάρχει δικαιότερη κατανομή των βαρών και να φορολογείται συνολικά η ακίνητη περιουσία. Παράλληλα θα πρέπει να προβλεφθούν απαλλαγές για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως επίσης και χαμηλοί συντελεστές για παραγωγικές εγκαταστάσεις του πρωτογενούς τομέα και της μεταποίησης. Επίσης να αντιμετωπιστούν διαφορετικά τα ακίνητα που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν λόγω χωροταξικών, αρχαιολογικών και πολεοδομικών περιορισμών. Ακόμη, η ΚΟ σε συνεργασία με τους αρμόδιους τομείς θα συγκροτήσει ομάδες εργασίας για τη διατύπωση μιας προοδευτικής φορολογικής πρότασης».
Συγκεκριμένα, το ΠαΣοΚ προτείνει:
-Αφορολόγητο όριο για τα πρώτα 50.000€ αξίας ακινήτων
-Απαλλαγή από το φόρο για τους κατ' επάγγελμα αγρότες έκτασης για τα πρώτα 30-50 στρέμματα σε συνδυασμό με την αξία της εκτάσεως (πχ. άλλη αξία έχει η έκταση 30 στρεμμάτων αμπελιού στη Σαντορίνη και άλλη η αξία της αντίστοιχης έκτασης στη Νεμέα Ορεινής Κορινθίας).
-Βελτίωση της ρύθμισης για την παραγωγική γη, ενίσχυση πολιτικής συγκέντρωσης γης στους κατα κύριο επάγγελμα αγρότες με υψηλότερο συντελεστή σε όσους δεν ειναι κατ' επάγγελμα αγρότες.
-Βελτίωση της ρύθμισης για τις σταυλικες- πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις (ΕΤΗΔΕ 0,20 τωρα ΕΝΦΑ 2,3)
-Βελτίωση της ρύθμισης για ημιτελή κτίσματα, οικοδομές, ακίνητα κατ΄ύψος, ακίνητα σε απόσταση από τη θάλασσα που δεν οικοδομούνται.
-Εξαίρεση των ακινήτων που βρίσκονται σε ειδικές ζώνες, πχ. Α ζώνη αρχαιολογική.
Η πρόταση του Υπ. Οικονομικών για τον ΕΝΦΑ
Η πρόταση του Υπ. Οικονομικών για τον ΕΝΦΑ διαφέρει από την αρχική πρόταση του ΠΑΣΟΚ ως προς τα εξής:
- Δεν περιλαμβάνει αφορολόγητο ποσό
- Δεν προβλέπει ειδική αντιμετώπιση των κατ' επάγγελμα αγροτών
- Δεν φορολογεί συνολικά την Ακίνητη Περιουσία του ιδιοκτήτη, αντίθετα φορολογεί το κάθε ακίνητο αυτοτελώς χωρίς προοδευτική φορολογική κλίμακα με αποτέλεσμα οι έχοντες μεγάλης αξία ακίνητη περιουσία να καταβάλουν λιγότερο φόρο.
ΕΝΦΑ
Ο ΕΝΦΑ προβλέπεται να εφαρμοσθεί από 1.1.2014 αντικαθιστώντας το ΕΕΤΑ (γνωστό «χαράτσι») και τον ΦΑΠ. Το αρχικό σχέδιο ΕΝΦΑ που τέθηκε υπ' όψιν εκπροσώπων του ΠΑΣΟΚ προέβλεπε δημοσιονομικό στόχο βεβαίωσης 4,1 δις ευρώ και είσπραξη 2,85 δις ευρώ φορολογώντας όλους χωρίς εξαιρέσεις και χωρίς πρόβλεψη ελαφρύνσεων για αδύνατες κοινωνικά ομάδες πχ. Μικροσυνταξιούχους, Ανέργους και ΑΜΕΑ.
Σε αλλεπάλληλες συσκέψεις στελεχών του ΠΑΣΟΚ και στο πλαίσιο των νέων δεδομένων, έγιναν αποδεκτές οι παρακάτω θέσεις:
- Η μείωση του στόχου βεβαίωσης από το ποσό των 4,1 δις ευρώ σε αυτό των 3,5 δις ευρώ (ο στόχος είσπραξης παρέμεινε στα 2,85 δις ευρώ) ανεβάζοντας την εισπραξιμότητα σε 81% (λόγω της ιδιαίτερης σχέσης των Ελλήνων με το «ακίνητο») μειώνοντας έτσι κατά 600 εκ. ευρώ τη φορολογική επιβάρυνση.
Το ποσό των 600 εκ. ευρώ μείωσε κατά προτεραιότητα την επιβάρυνση στα οικόπεδα εντός οικισμού, στα αγροτεμάχια και στα κτίσματα στις πτωχές και προβληματικές περιοχές στις τρεις πρώτες Ζώνες (πχ. ο συντελεστής φόρου στην Α΄ Ζώνη από 0,4€/μ2 έγινε 0,2€/μ2).
- Η ουσιαστική μείωση των Συντελεστών Χρήσης στα αγροτεμάχια όπως πχ. δασικής έκτασης – βοσκοτόπων – ελαιοκαλλιεργειών – δενδροκαλλιεργειών κλπ.
- Η κατάργηση του Συντελεστή Πρόσοψης (ΣΠ) για τα αγροτεμάχια, όσα έχουν δηλαδή πρόσοψη σε αγροτική οδό.
- Η διάκριση των κύριων με τους βοηθητικούς χώρους, ώστε να υπάρχει ελάφρυνση στους βοηθητικούς χώρους, κυρίως στα αγροτικά αλλά και στα αστικά ακίνητα.
Επιπλέον, όμως προτείνουμε τόσο κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης όσο και κατά τη συζήτηση στη Βουλή και άλλες ουσιαστικές βελτιώσεις, όπως:
Α) Τη μείωση από 1 σε 0,8 του Συντελεστή Πρόσοψης στα «τυφλά» ακίνητα (κυρίως σε διαμέρισμα σε φωταγωγό).
Β) Τη μείωση από 1 σε 0,8 του Συντελεστής Παλαιότητας για τα κτίσματα άνω των 50 ετών.
Γ) Τη διάκριση των αρδευόμενων ή μη ελαιοκαλλιεργειών και δενδροκαλλιεργειών με αντίστοιχη πρόταση για μείωση του Συντελεστή Χρήσης των μη αρδευόμενων.
Δ) Την εξέταση εκπτώσεων και αναστολής πληρωμής φόρου με κοινωνικά κριτήρια ειδικών κατηγοριών πχ. Αύξηση του εισοδηματικού ορίου των 7.000€.
Ε) Σχετικά με τη χορήγηση αναστολής καταβολής του οφειλόμενου φόρου για τα Νομικά Πρόσωπα, προτείναμε το εξής: α) τη διατήρηση του 30% μείωσης του συνολικού κύκλου εργασιών σε σχέση με το προηγούμενο με αυτό φορολογικό έτος για τις προσωπικές εταιρείες (ΟΕ, ΕΕ κλπ) β) την αύξηση σε 50% για τις κεφαλαιουχικές εταιρείες (ΑΕ, ΕΠΕ κλπ) γ) τη ΜΗ χορήγηση αναστολής για τις εξωχώριες εταιρείες (off shore).
Υπερφαλαγγίζουν οι νεοδημοκράτες βουλευτές
Την ίδια ώρα συνεχίζονται με σφορδρότητα οι αντιδράσεις των «γαλάζιων» βουλευτών για τον ενιαίο φόρο ακινήτων, οι οποίοι έχουν ενοχληθεί από το ενδεχόμενο το υπουργείο να κάνει δεκτό μόνο ΠΑΣΟΚικής πρέλευσης αλλαγές, αλλά και από τη στάση του κ. Στουρνάρα, τον οποίο κατηγορούν για «τεχνοκρατισμό» κι αδυναμία να καταλάβει ότι οι βουλευτές, που είναι αιρετοί, δεν μπορούν «να κυκλοφορήσουν» στην κοινωνία. Έτσι, οι βουλευτές κκ. Γ. Καρασμάνης, Γ. Κωνσταντόπουλος, Κ. Τσιάρας, Θ. Λεονταρίδης και Αλ. Κοντός με επιστολή τους προς τον υπουργό Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρα, δηλώνουν την κατηγορηματική τους αντίθεση στη φορολόγηση της αγροτικής-παραγωγικής γης.
Όπως επισημαίνουν, πουθενά στον κόσμο δεν φορολογείται η κατοχή και χρήση της αγροτικής γης, παρά μόνο το εισόδημα που προέρχεται από την εκμετάλλευσή της και τονίζουν ότι η αγροτική-παραγωγική γη αποτελεί εθνικό, δημόσιο αγαθό, καθώς είναι ο βασικός συντελεστής-κεφάλαιο της πρωτογενούς παραγωγής για την εξασφάλιση σε πρώτο στάδιο της διατροφικής επάρκειας της χώρας μας.
Σχετικά με τους συντελεστές θέσης των αγροτεμαχίων, τις διακρίσεις ανάμεσα σε καλλιέργειες, τη φορολόγηση των κτισμάτων εντός της αγροτικής γης, τους συντελεστές απομείωσης επιφανειών, καθώς και την επιβολή του ενιαίου φόρου ακινήτων σε εγκαταλελειμμένα, μισογκρεμισμένα και ατελή στην κατασκευή τους σπίτια στην ύπαιθρο, τονίζουν ότι πολλά άρθρα του σχεδίου νόμου ενδεχομένως να κριθούν αντισυνταγματικά και ως αντιβαίνοντα τις διατάξεις του ευρωπαϊκού δικαίου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
«Προειδοποιούν» δε, ότι στην περίπτωση που η κυβέρνηση εμμείνει για εισπρακτικούς και μόνο λόγους στην επιβολή ενιαίου φόρου ακινήτων στις αγροτικές εκτάσεις, οι βουλευτές ζητούν το ποσό του φόρου να είναι «συμβολικό» (ιδιαίτερα χαμηλό) και μόνο για να μην υπάρξουν ενστάσεις ότι οι αγρότες δεν συμβάλουν στα φορολογικά βάρη.
Παράλληλα, τονίζουν πως μπορεί το μέτρο να έχει διαρθρωτικό χαρακτήρα, δηλαδή να συνδυαστεί με μειώσεις ή και κατάργηση της φορολογίας στις μεταβιβάσεις αγροτικής γης σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, ώστε να μεγιστοποιηθεί ο κλήρος και να μειωθεί ο αριθμός των ακαλλιέργητων, χέρσων και σχολαζουσών εκτάσεων. Όπως τονίζουν, εξάλλου, η επιβολή «εύκολων» ταμιακών μέτρων, για εισπρακτικούς και μόνο σκοπούς, θα προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στον αγροτικό πληθυσμό και πληθώρα προβλημάτων στην εν γένει λειτουργία της πρωτογενούς παραγωγής. «Σπέρνοντας ανέμους, μόνο θύελλες θερίζεις», επισημαίνουν.
Με το κλίμα που έχει διαμορφωθεί στις κοινοβουλευτικές ομάδες του ΠαΣοΚ και της ΝΔ και με τις αλλαγές που προτείνονται εκτιμάται ότι η κατάθεση του νομοσχεδίου θα καθυστερήσει αρκετές ημέρες, ενδεχομένως και δύο εβδομάδες. Τα προσδοκώμενα έσοδα από τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων υπερβαίνουν τα 3 δισ. ευρώ και με δεδομένη την καθυστέρηση που υπάρχει και σε άλλα προαπατούμενα μέτρα, δεν αποκλείεται τελικά να πάει πίσω η εκταμίευση της επόμενης δόσης.
Τροπολογία Μ. Κεφαλογιάννη
Ήδη ο Μανόλης Κεφαλογιάννης κατέθεσε ετροπολογία με την οποία ζητεί τα εξής:
«Ο ιδιώτης ή το νομικό πρόσωπο – εταιρεία που δεν μπορεί να πληρώσει τους φόρους ή πάσης φύσεως οφειλές προς το Δημόσιο από οποιαδήποτε αιτία, ή/και ασφαλιστικές εισφορές ή άλλες υποχρεώσεις προς τους ασφαλιστικούς φορείς οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και απαιτητές ,να έχει το δικαίωμα να πωλεί στο Δημόσιο ακίνητο ή ακίνητα ιδιοκτησίας του ή των εταίρων εάν είναι εταιρεία ο οφειλέτης , και το Δημόσιο να υποχρεούται να το αγοράσει σε τιμή ίση με την αντικειμενική αξία επί τη βάσει της οποίας επιβάλλεται και ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας. Σε περιοχές όπου το αντικειμενικό σύστημα δεν είναι πλήρες , ο καθορισμός της τιμής θα προσδιορίζεται από την αξία επί της οποίας επιβάλλεται ο φόρος ακίνητης περιουσίας σύμφωνα με την οικεία νομοθεσία.»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr