Αντιθέτως, οι Κινέζοι μπαίνουν δυνατά στη διεκδίκηση του Ελ. Βενιζέλος καθώς παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών συζητούν για την ιδιωτικοποίηση του αερολιμένα με τη Shenzen Airport, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της ομώνυμης κινεζικής πόλης, και με τη Friedmann Pacific Asset Management (διαθέτει ιχυρό χαρτοφυλάκιο στον αεροπορικό τομέα) ενώ ενδιαφέρον έχουν εκφράσει για το "Ελ. Βενιζέλος" η κινεζική ΗΝΑ και η γαλλική Vinci.
Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ)
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, που υπάρχουν οι Κινέζοι στοχεύουν να μετατρέψουν το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών σε αεροπορική πύλη εισόδου στην Ε.Ε. για τουρίστες και εμπορεύματα από την Κίνα.
Πάντως, η εξαγορά από την PSP του 26,6% του "Ελευθέριος Βενιζέλος" δημιουργεί ένα νέο σκηνικό γύρω από την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου, που με βάση το μέχρι πρότινος χρονοδιάγραμμα επρόκειτο να ξεκινήσει τον Ιούνιο. Μετά από τις τελευταίες εξελίξεις εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει από μηδενική βάση η συζήτηση μεταξύ του Hochtief και του νέου κατόχου του ποσοστού της Hochtief για την υπογραφή νέας σύμβασης, η οποία θα προσδιορίσει και τα επόμενα βήματα της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου.
Στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης για την ιδιωτικοποίηση στόχος είναι να επιτευχθεί συμφωνία για τη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου στον ιδιώτη που θα αποκτήσει το ποσοστό που θα πουλήσει το Δημόσιο, μαζί με τη μείωση των τελών. Σημειώνεται ότι ο έλεγχος του μάνατζμεντ μαζί με το δικαίωμα επιλογής του γενικού διευθυντή της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών περνά ουσιαστικά στο καναδικό fund μαζί με την πώληση του 26,6% της Hochtief.
Το ΤΑΙΠΕΔ είχε ήδη προτείνει στη Hochtief να επιμηκυνθεί για 20 χρόνια η σύμβαση παραχώρησης και αντί για το 2026 να λήξει το 2046, διάστημα που θεωρείτο ικανοποιητικό ώστε όποιος πλειοδοτήσει στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ να αποσβέσει τις επενδύσεις που θα κάνει. Ταυτόχρονα, για να γίνει ακόμη πιο ελκυστικό το πακέτο, το ΤΑΙΠΕΔ συζητούσε με τους γερμανούς να μειώσει τα τέλη του αεροδρομίου, που είναι από τα ακριβότερα στην Ευρώπη.
Μάλιστα, η πληροφόρηση από την Hochtief μέχρι πρότινος ανέφερε ότι η γερμανική εταιρεία που ελέγχεται από τον ισπανικό κατασκευαστικό κολοσσό ACS θα πουλήσει τα άλλα πέντε αεροδρόμια και θα κρατήσει τη συμμετοχή της στον Αερολιμένα Αθηνών. Έτσι, υπήρχε η εκτίμηση ότι θα πωλήσουν από κοινού τα μερίδιά τους σε τρίτο επενδυτή.
Στο μεταξύ, έχει δημιουργηθεί μία εμπλοκή καθώς το ΤΑΙΠΕΔ δεν ήταν ενήμερο των προθέσεων της Hochtief, και σχεδιάζει να ξεκινήσει άμεσα διαβουλεύσεις με το καναδικό fund για να διερευνηθούν οι προθέσεις των καναδών.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η συμφωνία μεταβίβασης του πακέτου των έξι αεροδρομίων από τη Hochtief στους καναδούς και στη συνέχεια να ερθει σε επαφή το ΤΑΙΠΕΔ με το "συνομιλητή" του ενώ στο μεταξύ στελέχη του Ταμείου τονίζουν ότι, μέχρι στιγμής, δεν έχει αλλάξει ο βασικός σχεδιασμός για την αξιοποίησης της συμμετοχής του δημοσίου στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Κατά συνέπεια, δεν αποκλείεται η αποχώρηση της Hochtief να καθυστερήσει τη διαδικασία πώλησης του αεροδρομίου η οποία είναι προγραμματισμένη για το δεύτερο τρίμηνο του χρόνου.
Όπως σχολίασε το γεγονός της συγκεκριμένης πώλησης ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κ. Χατζηδάκης «πρόκειται για θετική εξέλιξη, που δείχνει εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και βοηθάει και στην προσπάθεια που κάνει η χώρα για την προσέλκυση επενδύσεων».
Φραγκφούρτη
Τα δύο τελευταία 24ωρα οι μετοχές της Hochtief στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, κινούνται ανοδικά δείχνοντας ότι οι επενδυτές υποδέχθηκαν με ιδιαίτερη ικανοποίηση τη συμφωνία της εταιρείας, ύστερα από από τρία και πλέον χρόνια αποτυχημένων προσπαθειών για πώληση της μονάδας διαχείρισης αεροδρομικών.
Η μετοχή ενισχύθηκε περισσότερο από 7% στις δύο συενδριάσεις, που ακολούθησαν την ανακοίνωση της συμφωνίας, υπερβαίνοντας τα 56,60 ευρώ- επίπεδα, δηλαδή που είχε να συναντήσει από τον Ιούλιο του 2011. Ανάλογη άνοδο σημείωσε εξάλλου και η μετοχή του ισπανικού κατασκευαστικού κολοσσού ACS, βασικού μετόχου της Hochtief.
Σημειώνεται ότι, η μετοχή της Hochtief έχει ενισχυθεί περίπου 30% φέτος, παρουσιάζοντας έτσι την καλύτερη επίδοση στον πανευρωπαϊκό δείκτη του κατασκευαστικού κλάδου Stoxx 600 Construction and Materials Index, o oποίος έχει το ίδιο διάστημα ενισχυθεί μόλις 6%. Οι επενδυτικοί οίκοι ποντάρουν μάλιστα σε περαιτέρω άνοδο της μετοχής, μετά και τη συμφωνία. Η HSBC αναβάθμισε μάλιστα την τιμή- στόχο για τη μετοχή στα 70 ευρώ, διατηρώντας τη σύσταση "overweight", που ισοδυναμεί με σήμα προς τους επενδυτές για την αγορά της.
Οι καναδοί επενδυτές
Πάντως, το ερώτημα που υπάρχει πλέον για το μέλλον του αερολιμένα αφορά στις επιλογές των Καναδών επενδυτών. Η επιλογή να διατηρήσουν τη συμμετοχή τους, ασκώντας παράλληλα και τη διαχείριση του αεροδρομίου, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, θεωρείται πολύ πιθανή καθώς μάλιστα η επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης θεωρείται ότι θα αυξήσει την αξία της συμμετοχή τους.
Όμως, δεν αποκλείουν και το ενδεχόμενο οι καναδοί επενδυτές να προχωρήσουν στην πώληση της συμμετοχής τους, στο πλαίσιο της γενικότερης διαδικασίας που θα ξεκινήσει τους επόμενους μήνες από την πλευρά του Δημοσίου, σε κάποιον επενδυτή ο οποίος θα θελήσει να ασκεί και τη διοίκηση, εκτός από το να κατέχει ένα σημαντικό ποσοστό του αερολιμένα.
Όπως σημειώνεται με έμφαση, το αεροδρόμιο είναι μία κερδοφόρος επιχειρηματική δραστηριότητα, που αποδίδει σημαντικά κέρδη στους μετόχους της. Ενδεικτικά, την τελευταία δεκαετία ο αερολιμένας είχε διανείμει μερίσματα ύψους 1,15 δις. ευρώ στους μετόχους του.
Από αυτά, 870 εκατ. ευρώ έχει λάβει το ελληνικό Δημόσιο (κατέχει το 55% του μετοχικού κεφαλαίου, το 30% έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ) και 280 εκατ. ευρώ οι ιδιώτες μέτοχοι (26,66% Hochtief Airport που πούλησε στους Καναδούς της PSP, 13,33% Hochtief Airport Capital, 5% οικογένεια Κοπελούζου).
Μέρισμα αναμένεται να δοθεί και για τη χρήση του 2012, καθότι κι αυτή συνοδεύτηκε από αξιοσημείωτη κερδοφορία (τη διετία 2010-11 τα καθαρά κέρδη έφταναν τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως).
Το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των χρηματικών αποδόσεων του "Ελ. Βενιζέλος" καταλήγει στο ελληνικό δημόσιο και όχι στους ιδιώτες μετόχους του, με την αναλογία 15 - 5 ευρώ ανά επιβάτη υπέρ του ελληνικού Δημοσίου.
Ετησίως, το "Ελ. Βενιζέλος" δαπανά 105 - 110 εκατ. ευρώ για αποπληρωμές δανείων (πρόκειται για δάνεια της ΕΤΕΠ, τα οποία έχουν ορίζοντα αποπληρωμής το 2021) και άλλα 100 εκατ. για εργασίες συντήρησης.
Διαβάστε επίσης:
- Το 70% των ανδρών στο Διαδίκτυο βλέπει πορνό!
- Η ανάκαμψη θα έρθει στην Κύπρο το 2015 εκτιμά ο Άσμουσεν
- Παναγιώτης Τσινάβος στο "R": Η Κρι Κρι έτοιμη για επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων στο γιαούρτι
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr