Ειδικά το δεύτερο νομοσχέδιο που αφορά τις συναλλαγές, δίνει την εικόνα μιας χώρας που αντιμετωπίζει ασφυκτικές οικονομικές συνθήκες και ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει ακόμη χειρότερες. Οι περιορισμοί που επιβάλει είναι πρωτόγνωροι.
Επιγραμματικά, ο Υπουργός Οικονομικών ή ο πρόεδρος της Κεντρικής Τράπεζας μπορεί να επιβάλει τους εξής περιορισμούς (οι οποίοι προφανώς θα ισχύσουν απο την πρώτη κιόλας ημέρα που θα ανοίξουν πάλι οι κυπριακές τράπεζες και θα διαρκέσουν ίσως για πολλούς μήνες):
* Περιορισμοί στις αναλήψεις μετρητών
* Απαγόρευση του πρόωρου τερματισμού καταθέσεων προθεσμίας
* Υποχρεωτικός επαναπρογραμματισμός της λήξης των καταθέσεων προθεσμίας
* Απαγόρευση ή και περιορισμό ανοίγματος νέων λογαριασμών
* Μετατροπή καταθέσεων που βρίσκονται σε λογαριασμούς όψεως/τρεχούμενους σε καταθέσεις προθεσμίας
* Απαγόρευση ή και περιορισμός στις συναλλαγές χωρίς μετρητά
* Περιορισμός στη χρήση χρεωστικών, πιστωτικών ή προπληρωμένων καρτών
* Απαγόρευση ή και περιορισμός στην εξαργύρωση επιταγών
* Περιορισμός στις διατραπεζικές συναλλαγές ή και στις συναλλαγές εντός του ίδιου πιστωτικού ιδρύματος
* Περιορισμό στις συναλλαγές του κοινού με πιστωτικό ίδρυμα
* Περιορισμό στη διακίνηση κεφαλαίων, πληρωμών και μεταφορών
* Οποιοδήποτε άλλο περιοριστικό μέτρο το οποίο ο υπουργός ή κατά περίπτωση ο διοικητής της κεντρικής τράπεζας κρίνει απαραίτητο να επιβληθεί υπό τις περιστάσεις για λόγους δημόσιας τάξης ή και δημόσιας ασφάλειας.
Η αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου για τους περιορισμούς μεταφοράς κεφαλαίων αναφέρει:
Η πολύ κρίσιμη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και ο σημαντικός κίνδυνος εκροής καταθέσεων, έχει θέσει σε μεγάλο κίνδυνο τα πιστωτικά ιδρύματα και την αποσταθεροποίηση του χρηματοοικονομικού συστήματος της χώρας.
Ο υπουργός Οικονομικών διαβουλεύθηκε με το Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, επί του θέματος και επί των επιπτώσεών του στην Κυπριακή οικονομία και ιδιαίτερα στο τραπεζικό μας σύστημα και προς αντιμετώπιση της κρισιμότητας της κατάστασης και μετά από εισήγηση του Διοικητή, κρίθηκε επιβεβλημένη η κήρυξη από τον Υπουργό προσωρινής ειδικής τραπεζικής αργίας, στη βάση του άρθρου 69 του περί Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου Νόμου, καθώς και η εισαγωγή πλαισίου κανόνων που να ρυθμίζουν τις παραμέτρους λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο ετοιμάστηκε από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών και με τη σύμφωνη γνώμη του κλιμακίου της Τρόικα που βρίσκεται τώρα στην Κύπρο, επισυνάπτεται στο Παράρτημα. Το νομοσχέδιο έχει νομοτεχνικά εξεταστεί από το Γραφείο του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας.
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η ανάθεση εξουσιών στον Υπουργό Οικονομικών ή κατά περίπτωση στον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, να μπορούν να λαμβάνονται περιοριστικά μέτρα, περιλαμβανομένων και περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων, για λόγους δημοσίας τάξης και δημοσίας ασφάλειας και με σκοπό τη διασφάλιση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας.
Δυνάμει του άρθρου 5 του νομοσχεδίου, για τη καλύτερη εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων περιλαμβανομένων και περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων ο Υπουργός δύναται να εκδώσει εφαρμοστικό Διάταγμα σε σχέση με τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλονται σε οπουδήποτε πρόσωπο εκτός από πιστωτικά ιδρύματα και ο Διοικητής με σχετική Οδηγία του για πιστωτικά ιδρύματα.
Ταμείο Αλληλεγγύης
Το κείμενο του νομοσχεδίου για το Ταμείο Αλληλεγγύης αναφέρει:
Σκοπός του επισυναπτόμενου νομοσχεδίου είναι, δεδομένης της έκτακτης ανάγκης στην οποία έχει περιέλθει η Δημοκρατία λόγω του άμεσου κινδύνου κατάρρευσης του χρηματοπιστωτικού της συστήματος, η ίδρυση ταμείου με την επωνυμία «Εθνικό Ταμείο Αλληλεγγύης», του οποίου ο σκοπός είναι να χρηματοδοτεί ή/και ενισχύει οικονομικά πιστωτικά ιδρύματα, να προωθεί ή/και συμβάλλει στην κεφαλαιοποίηση ή/και ανακεφαλαιοποίηση πιστωτικών ιδρυμάτων, ή/και να προωθεί ή/και συμβάλλει στη χρηματοδότηση της Δημοκρατίας.
Σύμφωνα με το συνημμένο νομοσχέδιο, το Ταμείο είναι νομικό πρόσωπο με διαρκή διαδοχή, το οποίο δύναται να κατέχει, διαχειρίζεται και διαθέτει περιουσία, να συμβάλλεται, να εγείρει και υπερασπίζεται αγωγή ή άλλη νομική διαδικασία δια του Προέδρου της Επιτροπής, και γενικά να πράττει όλα όσα είναι απαραίτητα για τους σκοπούς της ίδρυσης και λειτουργίας του.
Οι πόροι του Ταμείου προέρχονται από εισοδήματα της Δημοκρατίας προερχόμενα από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, από ομόλογα ή/και χρεόγραφα ή/και αξιόγραφα ή/και άλλους τίτλους αξιών, που το Ταμείο εκδίδει και πωλεί, από την απόκτηση, διαχείριση ή/και διάθεση μετοχών ή/και ομολόγων ή/και χρεογράφων ή/και αξιογράφων ή/και άλλων τίτλων αξιών οποιασδήποτε εταιρείας ή άλλου νομικού προσώπου, από δωρεές ή/και εισφορές, που γίνονται προς το Ταμείο από οποιοδήποτε πρόσωπο και από οποιαδήποτε άλλη πηγή ή/και νόμιμη δραστηριότητα.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο έτυχε της δέουσας νομοτεχνικής επεξεργασίας από τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, ο οποίος και υπέγραψε τη σχετική Αιτιολογική Έκθεση.
Μένουν άλλα επτά προς ψήφιση
Τα υπόλοιπα νομοσχέδια που θα κληθεί να ψηφίσει η κυπριακή Βουλή είναι:
- Ο περί εξυγίανσης πιστωτικών και άλλων ιδρυμάτων νόμος.
- Ο περί τραπεζικών εργασιών τροποποιητικός νόμος.
- Ο περί ειδικού φόρου πιστωτικού ιδρύματος τροποποιητικός νόμος.
- Ο περί της διαχείρισης χρηματοοικονομικών κρίσεων τροποποιητικός νόμος.
- Ο περί σύστασης και λειτουργίας σχεδίου προστασίας καταθέσεων και εξυγίανσης πιστωτικών και άλλων ιδρυμάτων νόμος.
- Οι περί λειτουργίας ταμείου προστασίας καταθέσεων και εξυγίανσης πιστωτικών και άλλων ιδρυμάτων κανονισμοί και τέλος
- Ο περί συνεργατικών εταιρειών τροποποιητικός νόμος.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr