Μάλιστα παρέθεσε δέκα στοιχεία για να τεκμηριώσει την άποψή του, αναφερόμενος μεταξύ άλλων στην επιστροφή των καταθέσεων, στην εξασφάλιση του νέου ΕΣΠΑ, στη βελτίωση των θεμελιωδών μεγεθών, καθώς και στις επενδύσεις ξένων εταιριών στην Ελλάδα.
«Η Ελληνική οικονομία ισορροπεί ξανά», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Οι δέκα αποδείξεις
Δέκα στοιχεία ανέφερε ο Γιάννης Στουρνάρας, προς τεκμηρίωση της αισιοδοξία του για την ελληνική οικονομία, στον χαιρετισμό που απηύθυνε στην κλειστή συζήτηση με τους διευθύνοντες συμβούλους και τα μέλη της διοίκησης των μεγαλύτερων εταιρειών και οργανισμών της ελληνικής αγοράς, στο πλαίσιο της 16ης ετήσιας παγκόσμιας έρευνας της Price Waterhouse Coopers.
1. Ενημέρωση για τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής.
Οι Ευρωπαίοι ηγέτες έφτασαν σε συμφωνία σχετικά με τον κοινοτικό προϋπολογισμό για την επταετία 2014- 2020. Η συμφωνία προβλέπει ως ανώτατο όριο για τις δαπάνες τα 960 δισ. ευρώ, ποσό που στην ουσία συνεπάγεται έναν προϋπολογισμό λιτότητας, για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΕ.
Ωστόσο, είναι ένας προϋπολογισμός στον οποίο λαμβάνεται ειδική πρόνοια για Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιρλανδία.
Σε πρώτη φάση, η Ελλάδα θα λάβει πάνω από 14,5 δισ. μόνο από το νέο ΕΣΠΑ (η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει 11,2 δισ.). Επίσης, θα πάρει 1,8 δισ. για την αγροτική ανάπτυξη που δεν προσμετράται στο νέο ΕΣΠΑ, ενώ δύναται να λάβει, από την αναθεώρηση των ποσοστών συμμετοχής της, μετά το 2016, περίπου 2 δισ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό ποσό που θα εισρεύσει στη χώρα στα 18,3 δισ.
Επιπλέον, επετεύχθη ένα ειδικό κονδύλι για την ανεργία των νέων, μέρος του οποίου θα απορροφηθεί από την Ελλάδα.
2. Ενδείξεις για την αποκατάσταση κλίματος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.
Στην έρευνα αποτυπώνεται ότι οι επικεφαλής των μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων, ως επί το πλείστον, είναι αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάπτυξης των επιχειρήσεών τους, σε σύγκριση με το παρελθόν, τόσο για το 2013 όσο και για τα επόμενα 3 χρόνια.
Υπάρχει, επίσης, μια σειρά άλλα ενδεικτικά στοιχεία, που δείχνουν ότι η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία αρχίζει και αποκαθίσταται:
- Καταθέσεις στα εγχώρια τραπεζικά ιδρύματα
Οι καταθέσεις επιστρέφουν. Τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος είναι ενδεικτικά. Τον Ιούνιο του 2012, υπήρξε ένα εξαιρετικά χαμηλό σημείο, καθώς λόγω του κλίματος ανησυχίας, οι καταθέσεις είχαν υποχωρήσει σε επίπεδα του Νοεμβρίου του 2006 (περίπου 205 δισ.).
Ωστόσο, από τότε και έως τον Δεκέμβριο, έχουν επιστρέψει περίπου 15 δισ. ευρώ και με προβλέψεις για σταδιακή βελτίωση και αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο τραπεζικό μας σύστημα από τους καταθέτες.
Ο ρυθμός επιστροφής των καταθέσεων αναμένεται να είναι σταθερά αυξητικός τους επόμενους μήνες, ωθώντας το τραπεζικό σύστημα σε μια πιο ανεξάρτητη πορεία.
- Spread ομολόγων
Το spread του 10ετούς ομολόγου υποχώρησε κατά 2000 μονάδες βάσης [942 στις 18.1.2013 έναντι 2962 στις 31.5.2012.]
- Επιτόκιο εντόκων γραμματίων
Το επιτόκιο κατά την πρόσφατη έκδοση εξάμηνων εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου ήταν το χαμηλότερο από τις αρχές του 2010 (4,38%) και η αποκλιμάκωση θα συνεχιστεί.
- Η εικόνα του Χρηματιστηρίου
Το Χρηματιστήριο παρουσιάζει σοβαρά σημεία ανάκαμψης, αποτυπώνοντας τη ραγδαία βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.
- Έκθεση ΙΟΒΕ
Η βελτίωση του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών τον Δεκέμβριο 2012, διαμορφώνεται στο υψηλότερο επίπεδό του από τον Ιανουάριο του 2010 (πριν τον πλήρη αποκλεισμό της Ελλάδος από τις αγορές χρήματος και ομολόγων).
Σύμφωνα με την έκθεση, κατέγραψαν άνοδο οι επιχειρηματικές προσδοκίες σε όλους τους κλάδους.
- Έρευνα Fitch
Σύμφωνα με την έρευνα σε στελέχη επιχειρήσεων που διαχειρίζονται περί τα 7,6 τρισ. δολάρια, οι αισιόδοξοι επενδυτές υπερτερούν έναντι των απαισιόδοξων, για πρώτη φορά μετά από τρία χρόνια. Επίσης διαπιστώνεται κάθετη πτώση του αριθμού των επενδυτών, που βλέπουν διάσπαση της ευρωζώνης.
- Πολύ θετικά τα τελευταία παραδείγματα επιχειρήσεων που αυξάνουν τον κύκλο των δραστηριοτήτων τους στην Ελλάδα (συμφωνία ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Cosco και Hewlett- Packard, Philip Morris, Sunlight, Procter and Gamble, Unilever).
3. Τραπεζικός τομέας
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες αναδιάρθρωσης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, που ταυτόχρονα με την ανακεφαλαιοποίησή του, θα του δώσουν την δυνατότητα να καταστεί κεφαλαιακά και λειτουργικά πιο ισχυρό και αποτελεσματικό, αξιοποιώντας συνέργειες και σημαντικές οικονομίες κλίμακας, που θα προκύψουν.
Ταυτόχρονα διαφαίνεται ότι οι ελληνικές τράπεζες αρχίζουν να επανακάμπτουν στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η επανεκκίνηση στην οικονομική δραστηριότητα είναι το ζητούμενο και οι ενδείξεις είναι ότι η παροχή ρευστότητας από τις τράπεζες, με πρόσθετη εισροή σημαντικών κεφαλαίων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, έχει ξεκινήσει, με προτεραιότητα σε ανταγωνιστικές επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό.
4. Αποκρατικοποιήσεις
Εφέτος αναμένονται να ολοκληρωθούν αποκρατικοποιήσεις, που θα συνεισφέρουν έσοδα ύψους 2,6 δισ. Άμεσες προτεραιότητες που συγκεντρώνουν και έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον είναι οι ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ και ο ΟΠΑΠ.
- Τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από αποκρατικοποιήσεις.
Πρόκειται για τη δυνατότητα αποπληρωμής του ελληνικού χρέους, μέσω της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις.
Η αρχή θα γίνει για τα κεφάλαια που δανείστηκε η Ελλάδα για να ολοκληρώσει το πρόγραμμα επαναγοράς των ελληνικών ομολόγων ύψους 11,3 δισ. ευρώ.
Γίνεται προσπάθεια να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη μέθοδος στο μέλλον για την εξόφληση και άλλων χρεών, ενώ στην παρούσα φάση τα περιουσιακά στοιχεία, που θα αξιοποιηθούν κατ' αυτό τον τρόπο, είναι τα ακίνητα του Δημοσίου.
5. Αξιοποίηση Δημόσιας Περιουσίας
Η επιτάχυνση της αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου αποτελεί πρώτιστη προτεραιότητα της κυβέρνησης.
6. Επενδυτικού χαρακτήρα νομοθετικές πρωτοβουλίες
- Στη Βουλή κατατέθηκε προς κύρωση η ανανέωση της σύμβασης του Δημοσίου με την εταιρεία Kavala Oil, η οποία θα αποφέρει στο Δημόσιο έσοδα της τάξης των 220 εκατ. ευρώ, έως το 2023.
- Επίσης, τις επόμενες μέρες κατατίθεται στη Βουλή από το υπουργείο Οικονομικών, νομοσχέδιο που αξιοποιεί επενδυτικά εργαλεία ανάπτυξης μέσω του χρηματιστηρίου, ικανά να διαμορφώσουν ένα αξιόλογο περιβάλλον μεταφοράς επενδυτικών πόρων στον παραγωγικό ιστό της Ελλάδας.
Παράλληλα, εκσυγχρονίζεται το νομικό πλαίσιο που διέπει τις εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία, με σκοπό την μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων, που προσφέρει η χρηματιστηριακή αγορά για την προσέλκυση επενδύσεων.
7. Ενημέρωση για τα δημόσια οικονομικά
Τα διαθέσιμα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2012 και τον Ιανουάριο 2013 δείχνουν ότι η προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης, προσαρμογής και πειθαρχίας εξελίσσεται ικανοποιητικά, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί, διαμορφώνοντας τις απαραίτητες συνθήκες για τη σταθεροποίηση και τη σταδιακή επανεκκίνηση της οικονομίας, παρότι απαιτείται προσοχή και εντατικοποίηση της προσπάθειας στο σκέλος των εσόδων.
Για το 2013, η κυβέρνηση στοχεύει να πετύχει πρωτογενώς ισοσκελισμένο κρατικό προϋπολογισμό (γενική κυβέρνηση).
Μάλιστα, εφαρμόζοντας τα μέτρα που προβλέφθηκαν στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 0,3% του ΑΕΠ.
- Το Ισοζύγιο Πληρωμών
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μειώθηκε στο πολύ χαμηλό -1,64% του ΑΕΠ στο 11μηνο '12, έναντι -7,97% του ΑΕΠ στο 11μηνο '11.
Εάν αυτή η τάση συνεχιστεί, τότε είναι πιθανό το 2013 να είναι το πρώτο έτος, μετά από δεκαετίες, που το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, μετά από τις κατάλληλες προσαρμογές, θα είναι περίπου ισοσκελισμένο.
- Ξένες Άμεσες Επενδύσεις. Στον τομέα των Ξένων Άμεσων Επενδύσεων, σημειώθηκε καθαρή εισροή ύψους 1,71 δισ. ευρώ στο 11μηνο '12, έναντι καθαρής εκροής 2,31 δισ. ευρώ στο 11μηνο '11.
Η σημαντική μείωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου, εκτός καυσίμων και πλοίων, σε συνδυασμό με την αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου των υπηρεσιών, σκιαγραφεί κάποιες διαστάσεις του νέου αναπτυξιακού προτύπου της χώρας, το οποίο δεν θα στηρίζεται σε τεχνητά αυξημένη εγχώρια ζήτηση, που ευνοεί την εισαγωγή καταναλωτικών προϊόντων, αλλά στην αξιοποίηση των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων, ώστε να εξάγουμε ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Μάλιστα, παρατηρείται αύξηση των βιομηχανικών παραγγελιών για εξαγωγές μεταλλικών προϊόντων, φαρμακευτικών προϊόντων και σκευασμάτων, μηχανημάτων και ειδών εξοπλισμού, χημικών προϊόντων, μηχανοκίνητων οχημάτων και προϊόντων από χαρτί.
8. Φορολογική Μεταρρύθμιση
Με το επόμενο φορολογικό νομοσχέδιο, επιδιώκεται να διαμορφωθεί ένα ενιαίο, απλό, σταθερό και αποτελεσματικό σύστημα, καταργώντας τις πολυάριθμες και αποσπασματικές νομοθετικές ρυθμίσεις.
Ακρογωνιαίος λίθος του νέου φορολογικού συστήματος είναι η θέσπιση και η εφαρμογή του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, το οποίο θα περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία για την κινητή και ακίνητη περιουσία των φορολογούμενων και μέσω του οποίου θα εντοπίζονται πολύ πιο εύκολα όλες οι πιθανές εστίες φοροδιαφυγής.
Επίσης, εξετάζεται η επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών για μια σειρά συναλλαγών, ενώ θα τροποποιηθεί το πλαίσιο για τις φορολογικές ποινές, με έμφαση στην κατάργηση προστίμων και τον περιορισμό των προσαυξήσεων.
Βασικός στόχος είναι να καταστούν μεσομακροπρόθεσμα οι Δ.Ο.Υ. κυρίως ελεγκτικά κέντρα, ώστε να μην χρειάζεται να πηγαίνει ο πολίτης, ο φοροτεχνικός ή ο λογιστής στη Δ.Ο.Υ., παρά μόνον σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
9. ΕΣΠΑ - Ανάπτυξη
10. Ληξιπρόθεσμα
Στους στόχους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής περιλαμβάνεται η άμεση μείωση του συνολικού ύψους των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, με τρόπο που να διασφαλίζεται ότι δεν θα σωρεύονται νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις στο μέλλον.
Το σύνολο των αιτημάτων χρηματοδότησης, που έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται σε διαδικασία ολοκλήρωσης, διαμορφώνεται περίπου στα 3 δισ. ευρώ και σε κάθε περίπτωση, ο προγραμματισμός του υπουργείου Οικονομικών είναι η αποπληρωμή οφειλών ύψους 3,5 δισ. ευρώ να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 1ου τριμήνου 2013.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr