Βαρύ ήταν το τίμημα για τις ελληνικές επιχειρήσεις το 2012, καθώς η οικονομική κρίση οδηγεί τη μία μετά την άλλη να καταφύγουν στο άρθρο 99. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2012 στο Πρωτοδικείο Αθηνών είχαν υποβληθεί 86 αιτήσεις για υπαγωγή στο άρθρο 99, όταν το 2011 είχαν υποβληθεί συνολικά 101 αιτήσεις, το 2010 είχαν κατατεθεί 124, ενώ το 2009 μόλις 95.
Πολλά είναι τα "μεγάλα" ονοματα, που μπήκαν στη λίστα με τις εταιρείες που υπέβαλλαν αίτηση για το άρθρο 99. Οι ανακοινώσεις "έσκαγαν" σαν βόμβες, με ιστοσρικές εταιρείες να κατεβάζουν ρολά και εκατοντάδες εργαζομένους να μένουν χωρίς δουλειά.
Οι εταιρείες που μπηκαν στο άρθρο 99
Το πρώτο εξάμηνο του 2012 «εγκαινίασε» η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών Alsinco, η οποία λειτουργεί τη γνωστή αλυσίδα υποδημάτων Shooz. Στη συνέχεια, ήρθαν οι εκδόσεις Τεγόπουλος, που επέφερε το κλείσιμο της Ελευθεροτυπίας και η Τυποεκδοτική από τον κλάδο των εκτυπώσεων. Από τον χώρο των ΜΜΕ και των εκδόσεων ακολούθησαν επίσης οι εκδόσεις Λυμπέρη και η ΙΜΑΚΟ.
Η εταιρεία Βωβός από τον κατασκευαστικό κλάδο, που δεν άντεξε τις καθυστερήσεις για το γήπεδο του Παναθηναϊκού. Η Neoset και η Sato ήταν το οριστικό χτύπημα στον κλάδο του έτοιμου ελληνικού επίπλου.
Τον δρόμο της πτώχευσης ακολούθησαν επίσης οι εταιρείες Γαβαλάς, Γλου, Fokas και Καρούζος από τον χώρο της ένδυσης και υπόδησης, η η PC Systems από τον κλάδο της πληροφορικής, η Imperio από τον χώρο των μεταφορών και του logistics, η Μάρακ Ηλεκτρονική από τις λιανικές πωλήσεις ηλεκτρονικών ειδών, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και η εταιρεία επικοινωνίας Civitas.
Πιο πολύπλοκη ήταν η πορεία της Πετζετάκις από τον χώρο των ελαστικών-πλαστικών, της οποίας η αίτηση υποβλήθηκε στις 12 Ιουνίου, αφού η αρχική αίτηση που είχε η εταιρεία καταθέσει στις αρχές Φεβρουαρίου, τέσσερις μήνες δηλαδή νωρίτερα, αποσύρθηκε από τη διοίκηση. Το 2012 έκλεισε με την υποβολή ένταξης στο άρθρο 99 της γνωστής γαλακτοβιομηχανίας ΑΓΝΟ.
Η κρίση φέρνει επενδύσεις
Την ίδια στιγμή όμως που οι αιτήσεις για ένταξη στο άρθρο 99 αυξάνονται, υπάρχουν μία σειρά από εταιρείες που αποφασίζουν να επενδύσουν στην Ελλάδα.
Η Unilever μεταφέρει την παραγωγή της στην Ελλάδα
Τον χορό άνοιξε η Unilever, που αποφάσισε να μεταφέρει την παραγωγή 110 προϊόντων στην Ελλάδα έως τον Μάριο του 2013, αρχικά για την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης και στη συνέχεια θα ξεκινήσει τις εξαγωγές προς τη δυτική Ευρώπη και τρίτες χώρες. Η Univlever θα στηριχθεί σε συνεργασίες που ήδη έχει ή θα συνάψει με ελληνικές εταιρείες και βιομηχανίες, οι οποίες θα παράγουν εκ μέρους της τα προϊόντα της. Βασικό κομμάτι της επένδυσης της εταιρείας θεωρείται και το νέο logistics center στο Σχηματάρι, το οποίο κατασκευάστηκε στη θέση όπου βρισκόταν πρώτα το εργοστάσιο της Unilever για την παραγωγή των σημάτων Knorr. Πρόκειται για έργο ύψους 11 εκατ. ευρώ, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από ίδια κεφάλαια και από τον αναπτυξιακό νόμο. Με το έργο αυτό ολοκληρώνεται το επενδυτικό πρόγραμμα της Ελαΐς-Unilever Hellas για την περίοδο 2008-2012 συνολικού ύψους 250 εκατ. ευρώ.
Η επένδυση της Phillip Morris στον Ασπρόπυργο
Ακολούθησε η Philip Morris International, η οποία θα μεταφέρει παραγωγή προϊόντων καπνού από άλλα εργοστάσια της Ευρώπης στο εργοστάσιο της θυγατρικής της «Παπαστράτος» στον Ασπρόπυργο, επιβεβαιώνοντας την πρόθεσή της να στηρίξει την επιχείρηση. Η αξία της επένδυσης αγγίζει τα 3 εκατομμύρια ευρώ.
Συμφωνία με Hewlett-Packard, Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τον Πειραιά και τη διανομή
Ένα μήνα νωρίτερα, ήρθε η συμφωνία της Hewlett-Packard με την Cosco και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την μεταφορά των προϊόντων της στις ευρωπαϊκές αγορές αποκλειστικά από το λιμάνι του Πειραιά. Αποφασίστηκε κατ' αρχήν η εγκατάσταση του κεντρικού κόμβου διανομής των προϊόντων της HP για την Κεντρική Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική, Ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου και χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, στον Πειραιά. Από τον Πειραιά, τα προϊόντα της HP θα διανέμονται προς τους τελικούς προορισμούς, θαλάσσια μέσω του terminal της COSCO και σιδηροδρομικά από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Νέες επενδύσεις και επέκταση δικτύου από την Μαρινόπουλος
Επενδύσεις άνω των 250 εκατ. ευρώ έχει δρομολογήσει για τριετία 2012 – 2014 η Μαρινόπουλος, η διοίκηση της οποίας εστιάζει στην ενίσχυση του δικτύου της, στη μείωση των τιμών, στην αύξηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αλλά και στη μείωση των οφειλών της προς του προμηθευτές της.
Του Νίκου Ιτσινέ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr