Οπως τονίζει η τράπεζα είναι επίσης απολύτως αναγκαίο να διαπραγματευθούμε και την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων των οδικών αξόνων και την απορρόφηση των πόρων των διαρθρωτικών ταμείων, με συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Και, βεβαίως, το κυριότερο, δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην αξιοποιούμε με πιο ταχείς ρυθμούς το κεφάλαιο που λέγεται «αποκρατικοποιήσεις». Ας σημειωθεί, ότι οι ιδιωτικοποιήσεις και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας είναι ίσως ο μοναδικός μοχλός ανάκαμψης που έχουμε στα χέρια μας και που η ενεργοποίηση του δεν απαιτεί αποφάσεις τρίτων.
Είναι, επίσης, χρυσή ευκαιρία να αναδειχθεί η ανάκαμψη ως συστατικό στοιχείο υψηλής προστιθέμενης αξίας για την βιωσιμότητα του χρέους.
Tα στοιχεία για το δημοσιονομικό χρέος
Παρά την σημαντική δημοσιονομική προσαρμογή που επιχειρείται, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ το 2013 αναμένεται να ανέλθει σε 189,1% του ΑΕΠ.
Η νέα υπερδιόγκωση του ελληνικού δημοσίου χρέους προκύπτει καθώς η Ελλάδα θα εισπράξει από την συνέχιση της χρηματοδοτικής βοήθειας από τη ΖτΕ και από το ΔΝΤ πρόσθετα κεφάλαια ύψους € 44,7 δις το 2012 και επιπλέον € 24 δις το 2013, τα οποία αυξάνουν σημαντικά το ονομαστικό δημόσιο χρέος, αφού οι λήξεις χρέους στο 2ο 6μηνο.’12 και κατά το 2013 είναι πολύ λίγες (μετά το PSI Plus). Είναι λογικό να υποθέσει κανείς ότι οι τεράστιες αυτές εισροές πόρων στην Ελληνική οικονομία, θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της έλλειψης ρευστότητας και στην ανάκαμψη της οικονομίας.
Παρ΄όλα αυτά, η αξιολόγηση της Τρόικας είναι ότι θα οδηγηθούμε και σε νέα μεγάλη πτώση του ονομαστικού ΑΕΠ κατά -5,65% το 2013 (και μάλιστα με μεγάλη πτώση της παραγωγικότητας της εργασίας κατά -2,4%), μετά την εκτιμώμενη πτώση του κατά -7,0% το 2012 (με αύξηση, όμως, της παραγωγικότητας της εργασίας κατά 1,4%), χωρίς να εξηγείται η αντιστροφή αυτή στην μεταβολή της παραγωγικότητας.
Επίσης, μετά την είσπραξη το 2013 πρόσθετων εσόδων ύψους άνω των € 3,5 δις από μέτρα που επιβλήθηκαν το 2012 και την λήψη πρόσθετων δραστικών και εξαιρετικά επώδυνων μέτρων αύξησης των εσόδων και μείωσης των δημοσίων δαπανών ύψους άνω των € 10,8 δις το 2013, είναι απορίας άξιον πώς η μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος της ΓΚ να διαμορφώνεται μόνο στα € 3,1 δις έναντι του 2012.
Ο περιορισμός κατά το δυνατό της ύφεσης το 2013 μπορεί να γίνει, λοιπόν, με την αποτελεσματική αξιοποίηση των σημαντικών χρηματοδοτικών και αναπτυξιακών πόρων που παρέχονται στη χώρα από τον Νοέμβριο του 2012 και έως το τέλος του 2014. Αν η ύφεση περιοριστεί, με πτώση, π.χ., του ονομαστικού ΑΕΠ κατά -2,0%, τότε το πρωτογενές πλεόνασμα το 2013 μπορεί να υπερβεί το 2,0% του ΑΕΠ, με βάση τα μέτρα που ήδη έχουν ληφθεί, και με την ανάκαμψη να έρχεται ταχύτερα, το χρέος της ΓΚ είναι δυνατόν να περιοριστεί στο 180% του ΑΕΠ, για να μειωθεί στο 156% του ΑΕΠ το 2016 και στο 118% του ΑΕΠ το 2020.
Η ταχεία μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και του χρέους στην περίπτωση της Ελλάδος μπορεί να επιτευχθεί έως το τέλος της 10ετίας του 2010 και από το γεγονός ότι τα επιτόκια που πληρώνονται για την εξυπηρέτηση αυτού του χρέους θα είναι σχετικά χαμηλά, περί το 2,5%-3,0%, έως το τέλος της δεκαετίας, ενώ ενδεχομένως να μειωθούν σε ακόμη χαμηλότερο επίπεδο στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος του χρέους.
Η ανάκαμψη, όμως, παραμένει το κύριο συστατικό στοιχεία για την βιωσιμότητα του χρέους, τονίζει η Alpha.
Εύσημα για τον προϋπολογισμό
Χωρίς αποκλίσεις, και πολύ καλύτερα του αναμενομένου, εκτιμάται ότι υλοποιείται ο Προϋπολογισμός του 2012 (Π2012), σύμφωνα με τις εκτιμήσεις πραγματοποιήσεων που συμπεριλαμβάνονται στο Π2013, με το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης (ΓΚ) να διαμορφώνεται σε 1,2% του ΑΕΠ και το συνολικό έλλειμμα σε 6,6% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τους στόχους που είχαν τεθεί στο 2ο Μνημόνιο τον Φεβρουάριο 2012, αναφέρει η Alpha.
Επίσης, όπως προκύπτει από την εκτέλεση του Π2012 στο 9μηνο Ιαν.-Σεπτεμβρίου 2012, το προσαρμοσμένο ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα στη γενική κυβέρνηση διαμορφώθηκε σε € 1,25 δις, από έλλειμμα ύψους € 4,15 δις στο αντίστοιχο 9μηνο του 2011.
Σημειώνεται ότι, η μεγάλη πτώση των πρωτογενών δαπανών της ΓΚ οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μεγάλη πτώση των μισθών και των συντάξεων και του αριθμού των απασχολουμένων στην κεντρική διοίκηση και στις ΔΕΚΟ, ενώ η πτώση των πρωτογενών δαπανών των ΟΚΑ κατά -9,0% σημειώθηκε παρά την μεγάλη αύξηση του αριθμού των συνταξιοδοτούμενων εργαζομένων στην περίοδο της προσαρμογής στο νέο αυστηρότερο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, τονίζει η Alpha.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr