Ειλημμένη πρέπει να θεωρείται πλέον η απόφαση να δοθεί στην Ελλάδα η διετής παράταση στο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, καθώς σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες που διαρρέονται οι Ευρωπαίοι έχουν κάνει ένα βήμα πίσω στις πιέσεις που ασκούνται αφενός από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αφετέρου από την επιδείνωση της κατάστασης εξαιτίας της σκληρής λιτότητας της Ελλάδος.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι στόχοι θεωρούνται ανέφικτοι με αυτό το πρόγραμμα που ακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση, ενώ την ίδια ώρα η αξιοπιστία της ευρωζώνης φαίνεται ότι ροκανίζεται όσο οι πολιτικοί παραμένουν προσκολημμένοι σε ένα αποτυχημένο χρονοδιάγραμμα. Μάλιστα, οι Ευρωπαίοι έχουν περάσει στο επόμενο στάδιο της υλοποίησης της απόφασης, ήτοι στην αναζήτηση των τρόπων που θα χρηματοδοτηθεί η παράταση αυτή. Ήδη έχουν πέσει στο τραπέζι πολλές προτάσεις, οι περισσότερες όμως από τις οποίες είναι από ανέφικτες έως μη ρεαλιστικές λόγω των πολιτικών προσκομμάτων.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, το χρηματοδοτικό κενό που θα προκύψει από την παράταση εκτιμάται στα 30 δις ευρώ το οποίο θα μπορούσε να καλυφθεί είτε με κούρεμα του ελληνικού χρέους που διακρατεί ο επίσημος τομέας -κυρίως η ΕΚΤ- είτε με ένα τρίτο πακέτο, ενδεχόμενο όμως με το οποίο αντιτίθεται το Βερολίνο.
Το γερμανικό περιοδικό Spiegel, αναφέρει επίσης πως εντός της τρόικας υπάρχουν «διαφορετικές απόψεις» για το πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα του ελληνικού χρέους. Η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού που θα δημιουργείτο, θα μπορούσε κατά το περιοδικό να καλυφθεί είτε με κούρεμα του ελληνικού χρέους που διακρατεί ο επίσημος τομέας -κυρίως η ΕΚΤ- είτε με ένα τρίτο πακέτο. Το ενδεχόμενο τρίτου πακέτου θεωρείται επιλογή πολιτικά αδύνατη για το Βερολίνο -αξιωματούχοι των περισσότερων κομμάτων έχουν αναφέρει κατά καιρούς πως κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να περάσει από τη γερμανική Βουλή.
Από την άλλη, σύμφωνα με το Reuters στην περίπτωση της Ελλάδας, η ευρωζώνη θα μπορούσε να προωθήσει χαμηλότερο επιτόκιο των δανείων για το πρώτο πρόγραμμα, το οποίο σήμερα ανέρχεται σε 150 μονάδες βάσης, ή να επιμηκύνει τις προθεσμίες λήξης του δανείου. Όμως, σύμφωνα με αξιωματούχους, υπάρχει πολύ μικρή διάθεση μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης για την αναδιάρθρωση των δανείων του επίσημου τομέα στην Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση, το χρηματοδοτικό κενό του προγράμματος -ανεξαρτήτως του ύψους του- προκύπτει από τρεις παράγοντες:
1. Τα μεγαλύτερα ελλείμματα που προβλέπεται ότι θα έχει η Ελλάδα, εξαιτίας της εμβάθυνσης της ύφεσης, της παροχής της διετούς παράτασης και όποιων αστοχιών στην εκτέλεση του προϋπολογισμού.
2. Την ενδεχόμενη αστοχία στην επίτευξη των στόχων του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, που προβλέπει την είσπραξη 19 δισ. ευρώ έως το 2015.
3. Την πιθανή ανάγκη επιπλέον κεφαλαίων (πέραν των 50 δισ. ευρώ που έχουν προβλεφθεί) για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών.
Υπενθυμίζεται ότι η επικεφαλής του ΔΝΤ C. Lagard υποστηρίζει ανοικτά, όπως φάνηκε και από τις πρόσφατες δηλώσεις στο Τόκιο, τη διετή επιμήκυνση -την στιγμή που ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών W. Schaeuble υπογράμμισε, από το ίδιο πάνελ με την Λαγκάρντ την Παρσκευή, πως το Βερολίνο περιμένει την έκθεση της τρόικας.
Να σημειωθεί ότι όπως ανέφερε χτες το Reuters ευρωπαίοι εξιωματούχοι εξετάζουν τρόπους για την μείωση του ελληνικού ελλείμματος το οποίο θα ξεπεράσει κατά πολλού τον αρχικό στόχο που είχε τεθεί για 120% του ΑΕΠ μέχρι το 2020. Στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους τον Μάρτιο είχε εκτιμηθεί ότι τα ελληνικά έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις μέχρι το 2020 θα ανέλθουν στα 45 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 12 δις ευρώ θα προκύψουν στην διετία 2012-2014.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr