Σε μια déjà-vu κατάσταση που θυμίζει μέρες Οκτ.΄11, η χώρα ωθείται σε ακόμη μεγαλύτερη ύφεση με την καθυστέρηση καταβολής της δόσης των € 31,5 δις.
Η καθυστέρηση αυτή είναι απολύτως αναίτια για τους ακόλουθους λόγους:
α) Από το Προσχέδιο του Π2013 που μόλις δημοσιεύτηκε προκύπτει πέραν πάσης αμφιβολίας η απολύτως ικανοποιητική και σύμφωνα με τους στόχους εκτέλεση του Π2012, όπως άλλωστε είχε ήδη γίνει εμφανές και από την εκτέλεση του Π2012 στο 8μηνο Ιαν.-Αυγούστου 2012. Μάλιστα, η εκτέλεση του Π2012 όπως προβλέπεται στο Προσχέδιο έχει καταρτιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να ενισχύεται η ικανοποιητική εκτέλεση και του Π2013.
β) Η Κυβέρνηση έχει ήδη προσδιορίσει σαφώς συγκεκριμένα, και εξαιρετικά επώδυνα για την ελληνική οικονομία και κοινωνία μέτρα, ύψους € 13,5 δις για να εξασφαλίσει την ομαλή εκτέλεση των Π2013 και Π2014.
Στα μέτρα αυτά συμπεριλαμβάνονται και δραστικά μέτρα διαρθρωτικής προσαρμογής, όπως η νέα αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, η δρομολόγηση της μείωσης της απασχόλησης στο δημόσιο τομέα κατά επιπλέον 150.000 άτομα στην περίοδο 2011-2015 (μετά τη μείωσή της κατά 147,5 χιλ. άτομα στην περίοδο 2009-2011), η εκ βάθρων αναδιάρθρωση της οργανωτικής δομής της κεντρικής διοίκησης, των ΔΕΚΟ και των ΟΤΑ, κ.ά..
Από την άλλη πλευρά είναι τώρα σχεδόν βέβαιο ότι, μετά την καλύτερη του αναμενομένου εκτέλεση του Π2012, τα απαιτούμενα μέτρα αύξησης των εσόδων και μείωσης των δαπανών για την εκτέλεση του Π2013 θα είναι λιγότερα από τα μέτρα που ήδη θεσμοθετεί η Κυβέρνηση.
γ) Με την συνέχιση της ομαλής και έγκαιρης εκταμίευσης της χρηματοδοτικής βοήθειας αποκαθίσταται η πορεία ανταγωνιστικής ανάπτυξης της οικονομίας και η βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους, όπως διαμορφώθηκε μετά το PSI Plus. Ειδικότερα, τα στοιχεία που παρουσιάζονται στο Προσχέδιο του Π2012, με τη σημαντική και διατηρήσιμη μείωση των πρωτογενών δημοσίων δαπανών αλλά και των δαπανών για τόκους, και τα νέα μέτρα ύψους € 13,5 δις για την υλοποίηση των Π2013 και Π2014 συνεπάγονται την καλύτερη από την προβλεπόμενη εκτέλεση του Προϋπολογισμού τα επόμενα έτη.
Η ύφεση θα περιοριστεί το 2013
Από την άλλη πλευρά, η μεγάλη βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, η ήδη εμφανής εντατικοποίηση της προσπάθειας για δυναμική προώθηση των αποκρατικοποιήσεων με προσέλκυση και ξένων κεφαλαίων και η κανονική καταβολή των δόσεων της χρηματοδοτικής βοήθειας από το 1ο και το 2ο ΠΧΕ το 2012 – 2014 είναι βέβαιο ότι θα περιορίσουν σημαντικά την ύφεση το 2013 και ότι θα συμβάλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας από το 2014.
Με αυτά τα δεδομένα το χρέος της ΓΚ μπορεί να διαμορφωθεί κάτω από το 179,3% του ΑΕΠ το 2013, που προβλέπεται στο προσχέδιο του Π2013, με την υπόθεση της πλήρους καταβολής των δόσεων της χρηματοδοτικής βοήθειας ύψους € 43,4 δις στο τελευταίο 3μηνο του 2012 και € 24 δις το 2013. Η ολοκλήρωση της δημοσιονομικής προσαρμογής και η περαιτέρω βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, με βάση την ήδη πραγματοποιημένη πλήρη ελαστικοποίηση της αγοράς εργασίας, θα συμβάλλουν στην αύξηση της παραγωγικότητας και της απασχόλησης.
Επομένως, με μέση ετήσια άνοδο της παραγωγικότητας κατά 1,7% στην περίοδο 2013-2020 και με μέση ετήσια αύξηση της απασχόλησης κατά 0,5% στην ίδια περίοδο, δηλαδή με μέση ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,2% και με αποκρατικοποιήσεις και τα χρήματα που θα προκύψουν από την πώληση κοινών μετοχών των τραπεζών που θα αποκτήσει το ΤΧΣ στο πλαίσιο της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών όταν πλέον η οικονομία θα έχει ανακάμψει το χρέος της ΓΚ μπορεί πράγματι να μειωθεί κάτω του 115% του ΑΕΠ το 2020 και κάτω του 80% του ΑΕΠ το 2030.
Γενικότερα, με την αποκατάσταση της πορείας ανταγωνιστικής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, μετά την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων στη γενική κυβέρνηση από το 2012, η περαιτέρω αμφισβήτηση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους θα σταματήσει οριστικά, εκτιμά η Alpha.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr