Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΙΟΒΕ, η εξέλιξη αυτή εκπορεύεται περισσότερο από την επιδείνωση των επιχειρηματικών προσδοκιών στη Βιομηχανία και τις Υπηρεσίες, με το κλίμα στο Λιανικό Εμπόριο να παραμένει αμετάβλητο και στις Κατασκευές να κερδίζει έδαφος.
Από την άλλη πλευρά, η καταναλωτική εμπιστοσύνη βελτιώνεται και τον Ιούνιο.
Είναι σαφές ότι οι αβεβαιότητες κατά την προεκλογική περίοδο ήταν μεγάλες, ιδιαίτερα στον επιχειρηματικό κόσμο, καθώς η οικονομική δραστηριότητα είχε περιοριστεί στις ελάχιστες δυνατές συναλλαγές. Στους καταναλωτές – πολίτες από την άλλη πλευρά φαίνεται να δημιουργήθηκαν προσδοκίες για αλλαγές στο μίγμα της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Σε κάθε περίπτωση, η συγκρότηση μιας συγκυβέρνησης έχει βοηθήσει στο να αμβλυνθεί τουλάχιστον η κυβερνητική αβεβαιότητα, όμως το κατά πόσο οι προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί θα επαληθευτούν τελικά, μένει να αποδειχθεί.
Αναλυτικότερα:
- στη Βιομηχανία, περαιτέρω πτώση καταγράφουν οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της παραγωγής, ενώ οι απαισιόδοξες εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για το τρέχον επίπεδο παραγγελιών και ζήτησης εντείνονται, παρόλο που τα αποθέματα φαίνεται να ρευστοποιούνται.
- στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την τρέχουσα δραστηριότητά τους μπορεί να βελτιώνονται ελαφρώς, όμως τόσο οι τρέχουσες εκτιμήσεις, όσο και οι προβλέψεις για τη ζήτηση του τομέα βαίνουν δυσμενέστερες.
- στο Λιανικό Εμπόριο, ο αρνητικός δείκτης των εκτιμήσεων των επιχειρήσεων για τις τρέχουσες πωλήσεις βελτιώνεται, ενώ αντίθετα οι ήδη χαμηλές προβλέψεις για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές των πωλήσεων περιορίζονται περαιτέρω, με τις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να υποχωρούν ελαφρά, υποδηλώνοντας ρευστοποίηση.
- στις Κατασκευές, οι πολύ χαμηλές προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών βαίνουν ακόμη δυσμενέστερες, αντισταθμιζόμενες όμως από την άμβλυνση των πολύ αρνητικών προσδοκιών για την απασχόληση του τομέα.
- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού αμβλύνονται σημαντικά, εξέλιξη ανάλογη με τις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Μικρή βελτίωση καταγράφεται και στην ιστορικά χαμηλή πρόθεση για αποταμίευση, ενώ και οι δυσοίωνες προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας εξομαλύνονται ήπια.
Σημαντική βελτίωση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βελτιώνεται τον Ιούνιο και διαμορφώνεται στις -70,4 μονάδες (από -75,8), επίδοση που είναι η υψηλότερη εδώ και ένα χρόνο. Η ιστορικά καταγεγραμμένη ανοδική τάση του δείκτη σε όλες τις προεκλογικές περιόδους φαίνεται να επαληθεύεται και σε αυτή την περίπτωση, καθώς έχουν δημιουργηθεί προσδοκίες βελτίωσης της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης της χώρας στους καταναλωτές εν όψει συγκρότησης νέας κυβέρνησης και των πιθανολογούμενων αλλαγών στο μίγμα της εφαρμοζόμενης πολιτικής.
Παρόλα αυτά, οι Έλληνες παραμένουν σταθερά οι πιο απαισιόδοξοι ευρωπαίοι, ενώ ακολουθούν η Κύπρος, η Πορτογαλία, η Ουγγαρία, η Βουλγαρία και η Ιταλία. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη κινείται ανοδικά σε 10 ευρωπαϊκές χώρες τον Ιούνιο, ενώ θετικοί δείκτες καταγράφονται στην Φινλανδία, την Σουηδία και την Δανία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr