Τα κονδύλια της ΕΕ θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία των λεγόμενων «μέσων επιμερισμού του κινδύνου». Σκοπός του μέτρου είναι η εξάλειψη των σοβαρών εμποδίων που αντιμετωπίζουν ορισμένα κράτη-μέλη, ιδίως η Ελλάδα, όσον αφορά τη συγκέντρωση της αναγκαίας ιδιωτικής χρηματοδότησης για την υλοποίηση βασικών έργων τα οποία μπορούν να χρηματοδοτηθούν μόνο εν μέρει από δημόσια κονδύλια. Το μέσο αυτό θα υποστηρίξει την αύξηση των επενδύσεων στην οικονομία και επομένως τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μπαρόζο δήλωσε τα εξής: «Το μέσο επιμερισμού του κινδύνου θα μετατρέψει τα διαρθρωτικά μας ταμεία σε πραγματικό επενδυτικό μέσο. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, 1,5 δισ. ευρώ μπορούν να δημιουργήσουν τουλάχιστον 2,25 δισ. ευρώ για δανεισμό ή εγγυήσεις σε έργα υποδομής. Αυτό αποτελεί ακόμη μια απόδειξη της ισχυρής δέσμευσης της Ευρώπης για τη μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους Έλληνες. Επιδοκιμάζω την ταχεία έγκριση από το Κοινοβούλιο, μόνο 6 μήνες μετά την υποβολή της πρότασής μας».
Ο αρμόδιος για θέματα περιφερειακής πολιτικής επίτροπος Γιοχάνες Χαν σχολίασε: «Αυτό το νέο μέσο θα επιτρέψει την υλοποίηση έργων υποδομής και θα δώσει την αναγκαία ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα και στη δημιουργία θέσεων εργασίας σε πολλά κράτη-μέλη που βρίσκονται σε δυσχερή οικονομική κατάσταση, και ιδίως στην Ελλάδα. Αυτή είναι μια αποτελεσματική χρήση των πόρων της ΕΕ που μπορούν να βοηθήσουν στη μόχλευση περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων. Αναμένω την ταχεία έγκριση της πρότασης από τα κράτη-μέλη».
Η πρόταση υποβλήθηκε ύστερα από αίτηση των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της ευρωζώνης για την ενίσχυση των δανείων της ΕΤΕ και των επενδύσεων της ΕΕ στα κράτη-μέλη που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Το μέτρο προβλέπεται για χώρες που λαμβάνουν ειδική μακροοικονομική βοήθεια, δηλαδή την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία. Ωστόσο, θα εφαρμόζεται μόνο ύστερα από αίτηση του κράτους-μέλους (μέχρι σήμερα ζητήθηκε μόνο από την Ελλάδα).
Ο στόχος είναι να ξεκινήσουν έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) ή το Ταμείο Συνοχής, τα οποία σήμερα έχουν σταματήσει λόγω των οικονομικών περιορισμών. Αυτό συμβαίνει ιδίως στην περίπτωση έργων υποδομής που παράγουν καθαρά έσοδα (όπως οι αυτοκινητόδρομοι με διόδια), η αξία των οποίων δεν μπορεί να καλυφθεί από χρηματοδότηση μέσω της πολιτικής για τη συνοχή. Το ίδιο συμβαίνει επίσης στην περίπτωση των επενδύσεων για τις οποίες υπάρχει ανώτατο όριο για τη μέγιστη επιτρεπτή κρατική ενίσχυση, το οποίο ορίζεται από τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις (όπως επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις). Μόνο στην Ελλάδα η υλοποίηση έργων υποδομής στον τομέα των μεταφορών μπορεί να δημιουργήσει περίπου 50.000 νέες θέσεις εργασίας.
Τα «μέσα επιμερισμού του κινδύνου» θα προκύψουν από την υπογραφή συμφωνίας μεταξύ της Επιτροπής και της ΕΤΕ ή ενός εθνικού ή διεθνούς χρηματοπιστωτικού ιδρύματος το οποίο παρέχει εγγυήσεις. Επομένως, η ΕΕ καλύπτει ένα μέρος του κινδύνου που συνδέεται με ιδιωτικό δανεισμό ή παροχή εγγυήσεων στους τελικούς δικαιούχους και, κατά τον τρόπο αυτόν, έχει καταλυτική δράση όσον αφορά την πρόσθετη ιδιωτική χρηματοδότηση. Έτσι μπορούν να υποστηριχθούν επί τόπου περισσότερα έργα. Αυτό δεν θα αλλάξει τη συνολική διάθεση των κονδυλίων για την πολιτική συνοχής της χώρας για την περίοδο 2007-2013 και δεν θα έχει επίπτωση στον κοινοτικό προϋπολογισμό.
Τα κράτη μέλη αναμένεται να εγκρίνουν την πρόταση έως το τέλος του Μαΐου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr