Σύμφωνα με τις νεότερες πληροφορίες, που διέρρευσαν από τις Βρυξέλλες και τις οποίες μεταδίδουν τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, η Γερμανία ασκεί ισχυρές πιέσεις σε τράπεζες και ιδιώτες επενδυτές να δεχθούν "κούρεμα" υψους 60% των εληνικών ομολόγων, αλλά η Γαλλία επιμένει ότι το «κούρεμα» δεν θα πρέπει να είναι υψηλότερο από το 40%, μια άποψη την οποία στηρίζουν επίσης οι τράπεζες, όπως δήλωσαν αξιωματούχοι του ΔΝΤ και της ευρωζώνης.
Οι τράπεζες φοβούνται πως ένα ποσοστό της τάξης του 60% δεν θα θεωρείται εθελοντικό και μπορεί να δώσει το έναυσμα για την πληρωμή των CDS’s, ώστε να καλυφθούν οι ζημιές από τα ομόλογα.
«Η πρόθεση είναι για ένα haircut 60%, και προτάθηκε στις τράπεζες την Κυριακή. Επομένως, η Γερμανία φαίνεται να πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση, αν και υπάρχει ακόμη περιθώριο για συμβιβασμό περίπου στο 50%. Η τελική απόφαση θα ληφθεί αύριο στη σύνοδο της ευρωζώνης», δήλωσε πηγή πρσοκείμενη στις συζητήσεις.
Στο μεταξύ, οι ηγέτες της ευρωζώνης θα ζητήσουν από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) να συνεχίσει να αγοράζει ομόλογα στην δευτερογενή αγορά για να στηρίξει χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία, σύμφωνα με το προσχέδιο των συμπερασμάτων της συνόδου κορυφής της Τετάρτης.
Σύμφωνα με το προσχέδιο, οι ηγέτες θα πουν :"Στηρίζουμε πλήρως την ΕΚΤ στις κινήσεις της για τη διασφάλιση της σταθερότητας τιμών στην ευρωζώνη, συμπεριλαμβανομένων μη συμβατικών μέτρων στις τωρινές, ειδικές συνθήκες της χρηματοοικονομικής αγοράς".
Πηγές της ΕΕ είπαν ότι τα "μη συμβατικά μέτρα" αναφέρονται στην αγορά από την πλευρά της ΕΚΤ ομολόγων στη δευτερογενή αγορά από χώρες της ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Η ΕΚΤ αγοράζει ισπανικά και ιταλικά ομόλογα από τον Αύγουστο σε μια προσπάθεια να μειωθούν οι αποδόσεις τους.
Ρουμπινί: Κούρεμα 60% δεν προκαλεί πιστωτικό γεγονός
Πιθανό "κούρεμα" 60% για τα ελληνικά ομόλογα δε θα ενεργοποιήσει από μόνο του τα CDS, ακόμα και αν η Ελλάδα υποβαθμιστεί σε selective default για σύντομο χρονικό διάστημα, επισημαίνει ο Nouriel Roubini. Υποστηρίζει επίσης πως ακόμα και να ενεργοποιηθούν τα CDS δε θα υπάρξουν συστημικές επιπτώσεις.
Όπως σχολιάζει στο Twitter, τα CDS θα ενεργοποιηθούν στην περίπτωση που δεν πληρωθούν τα οφειλόμενα σε αυτούς που δεν θα δεχθούν το «κούρεμα».
Σύμφωνα με τον κ. Roubini, η μεικτή έκθεση των CDS στην Ελλάδα ανέρχεται μόλις σε 5 δισ. ευρώ, ή και λιγότερα, και ως εκ τούτου, ακόμα και να ενεργοποιηθούν τα CDS, αυτό δεν θα έχει συστημικές επιπτώσεις.
Η Ελλάδα σύμφωνα με τον Roubini, θα πρέπει να δεσμευτεί με αξιόπιστο τρόπο να μην πληρώσει όσους αρνούνται να δεχθούν το «κούρεμα», προκειμένου να τους αναγκάσει να δεχτούν haircut 60%, ακόμα και αν αυτό το «πιστωτικό γεγονός» ενεργοποιήσει τα CDS.
Σύμφωνα με τον κ. Roubini, ένα «κούρεμα» 60% θα γίνει αποδεκτό εάν:
1) γίνει χρήση των όρων που θα αναγκάσουν τους μικρούς ομολογιούχους να συμφωνήσουν στην αναδιάρθρωση,
2) η ΕΚΤ δεν δεχθεί ομόλογα σαν τα ελληνικά για εγγυήσεις,
3) δεν πληρωθούν όσοι δεν αποδέχονται το «κούρεμα»
Παραπαίει η Ευρώπη
Τι περιμένουμε όμως αύριο; Μέχρι τώρα οι Ευρωπαίοι φαίνεται ότι κινούνται μεταξύ 50-60% για το haircut στα ελληνικά ομόλογα, ενώ πηγές του «R» στις Βρυξέλλες δεν αποκλείουν και μεγαλύτερο ποσοστό. Γερμανοί αξιωματούχοι επισημαίνουν ότι η Καγκελάριος, A. Merkel τάσσεται υπέρ της επιβολής haircut στο ελληνικό χρέος της τάξης του 50-60%.
Όπως αναφέρουν Γερμανοί βουλευτές, κληθείσα η Merkel να δώσει απαντήσεις για το μέγεθος του haircut που θα πρέπει να επιβληθεί στα ελληνικά ομόλογα, φέρεται να δήλωσε "θα κυμαίνεται πάνω από 50% και κάτω από 60%".
Ωστόσο, ο γενικός διευθυντής του IIF, Charles Dallara προειδοποιεί ότι τυχόν προσέγγιση για το ελληνικό ζήτημα που δεν βασίζεται σε συντονισμένες συζητήσεις, αλλά σε μονόπλευρες αποφάσεις θα συνιστά χρεοκοπία για τη χώρα. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο Dallara, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι υπάρχουν όρια στο τι σημαίνει εθελοντική αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Σύμφωνα όμως με εκτιμήσεις αναλυτών, αν οι τράπεζες δεν δεχτούν να καταγράψουν απώλειες ύψους 140 δισ. ευρώ στα ελληνικά ομόλογα, τότε θα γνωρίσουν τις επιπτώσεις μίας χρεοκοπίας εντός της ευρωζώνης, με την Ελλάδα να χρειάζεται τότε ένα δεύτερο πακέτο διάσωσης ύψους 450 δισ. ευρώ.
Οι Ευρωπαίοι ηγέτες στη Σύνοδο παράλληλα εργάζονται στο σχέδιο να παράσχουν εγγυήσεις στις τράπεζες ώστε να διευκολυνθούν οι αυξήσεις κεφαλαίου. Η πρόταση περιλαμβάνει τρία μοντέλα: Το πρώτο θέλει η κάθε κυβέρνηση να εγγυάται για τις τράπεζες της χώρας (σύμφωνα με το μοντέλο που χρησιμοποίησαν οι ΗΠΑ μετά την πτώση της Lehman). Το δεύτερο θέλει τη «συσσώρευση» εγγυητικών κεφαλαίων από τις κυβερνήσεις σε έναν πανευρωπαϊκό εποπτικό όργανο, πιθανόν αυτό να είναι η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (ΕΒΑ). Και το τρίτο θέλει να περίπλοκο όργανο που να δομείται σύμφωνα με τις εθνικές εγγυήσεις.
Παράλληλα, το βασικότερο θέμα που αποτελεί και το κλειδί που θα ανοίξει όλες τις πόρτες της έλλειψης ρευστότητας στην ευρωζώνη και στον ευρωπαϊκό τραπεζικό κλάδο είναι η μόχλευση του EFSF. Σύμφωνα με τις βασικές αρχές που αναφέρονται σε προσχέδιο που θα συζητηθεί στη Σύνοδο, ο EFSF θα έχει τη δυνατότητα να αγοράζει κρατικό χρέος είτε απευθείας από τις χώρες που εκδίδουν νέα ομόλογα είτε στη δευτερογενή αγορά.
Οι αγορές κρατικών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά θα εγκρίνονται από την ομάδα εργασίας του Eurogroup και το διοικητικό συμβούλιο του ίδιου του EFSF, γεγονός που σημαίνει ότι οι αποφάσεις θα λαμβάνονται άμεσα από τους αξιωματούχους της Ε.Ε. και δεν θα «σκοντάφτουν» σε πολύπλοκες πολιτικές διαδικασίες. Οι λεπτομέρειες για τις αγορές ομολόγων δεν θα αποκαλύπτονται με το συνολικό όγκο των αγορών, δομή και τακτική να αποφασίζονται μυστικά από επιτροπή του Eurogroup.
Ο EFSF θα έχει τη δυνατότητα συμμετοχής σε δημοπρασίες εκείνων των χωρών που είτε βρίσκονται σε πρόγραμμα δανειοδότησης είτε έχουν συνάψει συμφωνία προληπτικής πίστωσης με το EFSF. Για τις αγορές κρατικού χρέους μέσω δημοπρασιών χρειάζεται πρώτα η έγκριση από τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, ενώ το ύψος της συμμετοχής του EFSF περιορίζεται στο 50% της συνολικής δημοπρασίας.
Εσχάτως οι Ευρωπαίοι φαίνεται να επεξεργάζονται ένα ακόμη περίπλοκο σχήμα , καθώς σύμφωνα με πληροφορίες που διαρρέουν έχουν υπάρξει δύο πλαίσια στα οποία θα κινηθεί ο μηχανισμός.
Σύμφωνα με το πρώτο σχέδιο ο EFSF αναμένεται να ενισχυθεί μέσω ενός trust fund ή ένα όχημα ειδικού σκοπού (SPV) το οποίο θα χρησιμεύει ώστε να προσελκυθούν νέα κεφάλαια εκτός ευρωζώνης. Υπενθυμίζεται εδώ ότι ήδη η Κίνα, η Βραζιλία και η Ρωσία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να συμμετάσχουν σε εκδόσεις ομολόγων της ευρωζώνης, εάν μάλιστα υπάρξουν παράλληλα και εγγυήσεις. Στο δεύτερο σχέδιο εξετάζεται η μόχλευση των κεφαλαίων του EFSF ώστε να διοχετεύονται τα κεφάλαια αυτά για τη χρηματοδότηση των χωρών και των τραπεζών.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, τέλος, θα ζητήσει «μια επιπλέον προσπάθεια για την σταθεροποίηση της δημόσιας οικονομίας» από τις χώρες που δέχονται πιέσεις λόγω της κρίσης χρέους. Μάλιστα, αναμένεται οι Βρυξέλλες να μπορούν να εξετάζουν, πριν από τα εθνικά κοινοβούλια, τους προϋπολογισμούς και τα μέτρα των χωρών που υπόκεινται σε διαδικασία για υπερβολικό έλλειμμα και θα μπορούν να προχωρούν σε παρατηρήσεις και να ζητούν αλλαγές, οι οποίες θα υλοποιούνται εντός του κάθε έτους.
WSJ: Κίνδυνος για ντόμινο κρίσης σε Ιταλία
Ο κίνδυνος της ύφεσης στην Ευρωζώνη διογκώνεται, σηματοδοτώντας ότι ο φαύλος κύκλος της δημοσιονομικής λιτότητας και της οικονομικής συρρίκνωσης απειλεί και κάποιες από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές οικονομίες, όπως της Γαλλίας και της Ιταλίας, αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας Wall Street Journal.
Το δημοσίευμα, με τίτλο: "Νέες ανησυχίες για την ύφεση σφίγγουν την Ευρώπη", αναφέρεται στα προσωρινά στοιχεία για τον δείκτη PMI τον Οκτώβριο, τα οποία έδειξαν ότι η οικονομική δραστηριότητα στην Ευρωζώνη συρρικνώνεται, με τη Γαλλία να εισέρχεται σε μία φάση μεγάλης επιβράδυνσης. Η εξέλιξη αυτή, προσθέτει το δημοσίευμα, μπορεί να αναγκάσει τη γαλλική Κυβέρνηση να κάνει βαθύτερες μειώσεις στις δημόσιες δαπάνες για να διαφυλάξει την υψηλή πιστοληπτική της αξιολόγηση (ΑΑΑ), με συνέπεια να πληγεί περισσότερο η οικονομία της και να αυξηθούν οι αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητα της Ευρώπης να πληρώνει για τα προγράμματα διάσωσης των πιο αδύναμων χωρών της Ευρωζώνης.Οι οικονομολόγοι, συνεχίζει το δημοσίευμα, λένε ότι η Γαλλία μπορεί να χάσει την αξιολόγηση ΑΑΑ, αν επιδεινωθεί σημαντικά η δημοσιονομική προοπτική της. Μία υποβάθμιση του αξιόχρεου της Γαλλίας δεν θα προκαλούσε μόνο την αύξηση του κόστους δανεισμού της, αλλά θα υπονόμευε και την ικανότητα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ) να αντλεί φθηνά κεφάλαια από τις αγορές, επειδή αυτή η ικανότητα βασίζεται σε εγγυήσεις από χώρες με αξιολόγηση ΑΑΑ, με επικεφαλής τη Γερμανία και τη Γαλλία. Η κατάσταση της ιταλικής οικονομίας, με βάση τα στοιχεία του δείκτη PMI, είναι ακόμη δυσμενέστερη, καθώς συρρικνωνόταν για τέσσερις συνεχόμενους μήνες έως τον Σεπτέμβριο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr