Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Μετά τα 400 εκατ. που απέσπασε από τη Deutsche Telekom για την πώληση του 10% του ΟΤΕ και τα 935 εκατ. (τα 850 περίπου εφάπαξ) που αναμένεται να λάβει από τον ΟΠΑΠ για την επέκταση της μονοπωλιακής σύμβασης και τις άδειας για τα «φρουτάκια», σειρά παίρνουν μία σειρά από συμφωνίες με λεπτές ισορροπίες, οι οποίες μάλιστα εγείρουν και ανησυχία για το συμφέρον του Δημοσίου από την ολοκλήρωση τους...
Άδειες κινητής τηλεφωνίας
Πρώτα από όλα, η δημοπρασία για τις άδειες κινητής τηλεφωνίας, από τις οποίες η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) προσδοκά να συγκεντρώσει γύρω στα 340 εκατ. ευρώ.Συνολικά δημοπρατούνται 14 περιοχές συχνοτήτων στη ζώνη των 900 MHz και 4 στη ζώνη των 1800 MHz, με μέρος των συχνοτήτων της 2ης ομάδας να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες σε πλοία (υπηρεσίες MCV).
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν οι προς εκμίσθωση συχνότητες των ΕΕΤΤ στις οποίες στρέφουν το ενδιαφέρον τους οι μεγάλοι "παίκτες" στην κινητή τηλεφωνία Cosmote, Vodafone και Wind. "Φωτογραφίζοντας" τους μάλιστα, η ΕΕΤΤ επισημαίνει πως αν στη δημοπρασία εμφανιστούν μέχρι 3 ενδιαφερόμενοι θα τους απονεμηθεί μέρος των συχνοτήτων στην τιμή εκκίνησης.
Λίγα θα αλλάξουν στη διαδικασία πάντως ακόμα πάντως και αν συμβεί η έκπληξη της εισόδου στο παιχνίδι κάποιου "μπαλαντέρ" όπως η κυπριακή Cyta.
'Ηδη η Cyta, θυγατρική του κυπριακού Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών, έχοντας επενδύσει μέχρι σήμερα 85 εκατ. ευρώ στην εν Ελλάδι επέκτασή της, έχει υποβάλει αίτημα στην ΕΕΤΤ, προκειμένου να αποκτήσει το δικαίωμα παροχής υπηρεσιών κινητής ως εικονικός πάροχος (mobile virtual network operator-MVNO (σ.σ. προσφέρει υπηρεσίες κινητής χρησιμοποιώντας τις υποδομές κάποιου άλλου παρόχου).
Η κατάθεση των φακέλων αιτήσεων συμμετοχής έχει οριστεί για το πρωί της Παρασκευής 21 Οκτωβρίου.
Για τα 900 MHz δίνονται συνολικά 10 φασματικές περιοχές με τιμή εκκίνησης 23,3 εκατ., 2 περιοχές με τιμή εκκίνησης 17,1 εκατ. και άλλες δύο με τιμή εκκίνησης στη δημοπρασία τα 15,5 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως για τις 4 τελευταίες η χρήση τους θα μπορεί να ξεκινήσει το 2016 και το 2017.
Από την άλλη, η χρήση των 10 φασματικών περιοχών των οποίων το τίμημα ανέρχεται στα 23,3 εκατ. ευρώ θα ξεκινήσει από τις 30.9.2012.
Πάντως τη δυσφορία τους εκφράζουν παράγοντες των μεγάλων εταιριών για τα έξοδα αδειοδότησης θεωρώντας ότι το Ελληνικό Δημόσιο βγαίνει τελικά ζημιωμένο αφού σε συνδυασμό με την υψηλή φορολόγηση των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας αποτρέπονται οι επενδύσεις από τους παρόχους.
Η αγορά της κινητής τηλεφωνίας άλλωστε έχει δεχθεί τα τελευταία δύο χρόνια σημαντικό πλήγμα.
Με την εντεινόμενη ελληνική ύφεση και τις μειώσεις των μισθών παράλληλα τα αποτελέσματα περαιτέρω επένδυσης στην ελληνική αγορά είναι αμφίβολα.
Τουναντίον, το φως της δημοσιότητας είδαν πρόσφατα οι συζητήσεις για τη συγχώνευση κολοσσών, όπως τα πολυσυζητημένα σενάρια για «γάμο» Wind- Vodafone. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για τους δύο πρωτεργάτες της αγοράς κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα οι οποίοι το 1992 διασταύρωσαν τα ξίφη τους διεκδικώντας τις πρώτες άδειες κινητής τηλεφωνίας που προκήρυξε το ελληνικό δημόσιο.
Σε πρόσφατη μελέτη η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας υποστηρίζει ότι κινδυνεύουν προγραμματισμένες επενδύσεις ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ την επόμενη τριετία -την στιγμή μάλιστα που οι επενδύσεις στο σύνολο της οικονομίας αναμένεται να συρρικνωθούν σωρευτικά κατά 33% περίπου.
Αεροδρόμιο
Την ίδια ώρα, το Δημόσιο ετοιμάζεται για την επέκταση της σύμβασης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος»,η οποία θα προηγηθούν της πώλησης του 21% (από το 55% που έχει στην κατοχή του το Δημόσιο) που αναμένεται να βγει στο «σφυρί».
Από την νέα συμφωνία με τους Γερμανούς της Hochtief για επέκταση της σύμβασης κατά 20 χρόνια τα ποσά των αποκρατικοποιήσεων θα αυξηθούν κατά 300 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα,η γερμανική εταιρεία που διαθέτει το 40% του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, φέρεται να εξετάζει την αποχώρηση της από την Ελλάδα.
Με «προίκα» την επέκταση της σύμβασης η Hochtief στοχεύει να αυξήσει τη διαπραγματευτική της ισχύ για την πώληση της θυγατρικής της Hochtief Airport GmbH, η οποία κατέχει μερίδια εκτός από το «Ελευθέριος Βενιζέλος», σε άλλα πέντε μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια για ένα ποσό γύρω στα 1,3 δισ. ευρώ.
«Μνηστήρες» είναι η γαλλική Vinci (ελέγχει την κοινοπραξία «Γέφυρα» που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου και συμμετέχει σε άξονες Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα και Μαλιακός - Κλειδί), η γερμανική Fraport (διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Φρανκφούρτης) και ο κινεζικός όμιλος HNA Group.
Πάντως πολλοί παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως τίμημα επέκτασης της σύμβασης της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ, τη στιγμή μάλιστα που το ποσοστό του Δημοσίου αναμένεται να μειωθεί δραστικά από το 55% που είναι σήμερα, είναι ιδιαίτερα χαμηλό, οταν μάλιστα μόνο το 2010 το "Ελευθέριος Βενιζέλος" είχε κέρδη προ φόρων 200 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί πως η κερδοφορία του ΔΑΑ αναμένεται να εκτιναχθεί την επόμενη δεκαετία, αφού θα μειωθούν δραστικά τα ποσά που πηγαίνουν για την αποπληρωμή του δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Δημήτρης Κώτσος
[email protected]