Ο υπουργός ανέφερε ότι επανεξετάζεται «από την αρχή, εν λευκώ και χωρίς παρωπίδες όλες τις αγορανομικές διατάξεις που εφαρμόζουν τον Αγορανομικό Κώδικα, ώστε μέχρι τις αρχές του 2012 να έχουμε καταλήξει σε ένα ριζικά νέο, σύγχρονο Κώδικα που θα απηχεί τις ανάγκες τις εποχής, θα
αντιστοιχεί στις πραγματικές δυνατότητες των υπηρεσιών και θα αποβάλει όλες τις ρυθμίσεις που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και προσθέτουν περιττά διοικητικά βάρη στις επιχειρήσεις».
Σε ότι αφορά στην κατάργηση περιθωρίων εμπορικού και βιομηχανικού κέρδους για τα οπωροκηπευτικά (Άρθρο 67, Α.Δ. 9/2007) ο υπουργός κάνοντας την αυτοκριτική του ανέφερε ότι «τα περιθώρια κέρδους από 8% έως 12% στη χονδρική και από 20%-40% στη λιανική πώληση φρούτων και λαχανικών, με απασχολούν σαν θέμα ήδη από την προηγούμενη θητεία μου στο τότε υπουργείο Εμπορίου.
Όλοι διαπιστώναμε πίσω από κλειστές πόρτες πόσο στρεβλά λειτουργεί για την αγορά η συγκεκριμένη ρύθμιση, οδηγώντας και επιτρέποντας επί της ουσίας παράλογες υπερτιμολογήσεις στα συγκεκριμένα αγαθά, κανείς ωστόσο δεν τολμούσε να πάει κόντρα στην παραδοσιακή λογική που
ταυτίζει τα περιθώρια κέρδους με την κατ' επίκληση προστασία του καταναλωτή και τον υποτιθέμενο έλεγχο της αγοράς. Στην πράξη τίποτα από τα δύο δεν συνέβαινε».
Οι παιδικές τροφές πρώτης βρεφικής ηλικίας θα μπορούν να πωλούνται οπουδήποτε ενώ μέχρι σήμερα πωλούνται μόνο από φαρμακεία και ο υπουργός εκτιμά ότι η τιμή θα μειωθεί τουλάχιστον κατά 20%.
Η απελευθέρωση ξεκινάει από τις 2 Ιουλίου 2011.
Εφαρμόζεται νέο σύστημα ιχνηλασιμότητας στα οπωροκηπευτικά.
Διασυνδέονται τα μητρώα του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με αυτά του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, και εισάγεται η καινοτομία του κωδικού παρτίδας σε όλους ανεξαιρέτως τους κρίκους της αλυσίδας και υποχρεωτικά σε κάθε τιμολόγιο ή παραστατικό συναλλαγής, και κατά συνέπεια παρακολουθείται αποτελεσματικά η πορεία ενός προϊόντος από το
χωράφι μέχρι το ράφι των σούπερ μάρκετ αλλά και των λαϊκών αγορών.
Το σύστημα εστιάζει σε 12 κατηγορίες προϊόντων (μήλα, εσπεριδοειδή, ακτινίδια, μαρούλια, ροδάκινα-νεκταρίνια, αχλάδια, φράουλες, πιπεριές, σταφύλια, ντομάτες, πατάτες και κρεμμύδια) τα οποία και συνθέτουν το βασικό καλάθι ενός νοικοκυριού.
«Για τις 12 αυτές κατηγορίες, οι απαιτήσεις ενδείξεων είναι πλέον εξαντλητικές ώστε να μπορεί η Πολιτεία υπεύθυνα και αποτελεσματικά να προστατεύει τη Δημόσια Υγεία από διατροφικές κρίσεις, να ελέγχει τις τιμές των αγαθών αλλά και να εντοπίζει εύκολα και αποτελεσματικά το παρεμπόριο,
τις ελληνοποιήσεις προϊόντων και τους ψευτοπαραγωγούς στις λαϊκές αγορές», όπως σημείωσε ο υπουργός.
Σε ότι αφορά στους τιμοκαταλόγους χονδρικής (Άρθρο 9, Κεφ. 1, Α.Δ. 9/2007), όπως σημείωσε ο υπουργός, η νέα διάταξη ορίζει ότι οι επιχειρήσεις χονδρικής πώλησης με κύκλο εργασιών άνω των 10 εκατ. ευρώ (μέχρι σήμερα το όριο ήταν 5 εκατ. ευρώ) δεν υποχρεούνται στην υποβολή τιμοκαταλόγων και τήρησης κοστολογικών στοιχείων. «Διότι μέχρι σήμερα αντί να πωλούνται προϊόντα είχαμε φτάσει στο σημείο να πωλούνται παραστατικά», είπε ο υπουργός και εξήγησε ότι το 70% των προμηθειών των σούπερ μάρκετ γίνεται από 25 με 30 επιχειρήσεις, οπότε οι χιλιάδες επιχειρήσεις που είχαν υποβληθεί στη διαδικασία υποβολής τιμοκαταλόγων μέχρι σήμερα δεν πρόσφεραν κάτι ουσιαστικό στο συστημα αλλά είχαν επιβαρυνθεί με διοικητικά βάρη.
Επίσης καταργείται η υποχρέωση υποβολής των συμφωνιών μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων.
Ακόμη μειώνονται τα πρόστιμα που επιβάλλονταν μέχρι σήμερα στις επιχειρήσεις για καθυστερημένη ή ελλιπή υποβολή κοστολογικών στοιχείων και οδηγούσαν σε πρόστιμα ύψους έως και 1,5 εκ. ευρώ.
Καταργείται η ανά κωδικό επιβολή προστίμων που οδηγούσε σε υπέρογκες χρηματικές κυρώσεις, και εφαρμόζονται πιο λογικά διοικητικά πρόστιμα που συνδέονται με τις ημέρες καθυστέρησης συμμόρφωσης στο νόμο.
Τελικά ο αριθμός των εταιριών που υποχρεούνται να υποβάλουν κοστολογικά στοιχεία από 275 σήμερα γίνονται 153 ενώ προτίθενται στις υπόχρεες εταιρίες τα διαγνωστικά κέντρα ώστε να υπάρχει έλεγχος των τιμών στις ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας, μια και είναι μια κατηγορία υπηρεσιών
ιδιαίτερα ευαίσθητη για το ελληνικό νοικοκυριό.
Τέλος, ρυθμίζονται οι προωθητικές ενέργειες, οι λεγόμενες προσφορές, στα σούπερ μάρκετ.
Η ισχύουσα Α.Δ. είναι ανεφάρμοστη λόγω των παράλογων περιορισμών που θέτει. Με τη νέα ρύθμιση, επιτρέπεται κάθε μορφή προωθητικής ενέργειας με την προϋπόθεση α) ότι η τιμή μονάδος του υπό προώθηση προϊόντος δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από την τιμή μονάδος του προϊόντος πριν την προώθηση.
Για τη διασφάλιση επιτρέπονται προωθητικές ενέργειες μόνο σε προϊόντα που δεν έχουν αυξήσει την τιμή τους το προηγούμενο διάστημα (έναν ή δύο μήνες) και β) ότι αναγράφεται υποχρεωτικά
στην πινακίδα η τιμή ανά μονάδα μέτρησης (π.χ. κιλό) πριν και μετά την προωθητική ενέργεια.
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο υπουργός,σημείωσε το ρόλο που καλείται να παίξει στην αγορά η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται ενώ ανέφερε σε ότι αφορά στο πλαφόν ότι οι τιμές έχουν πέσει , η αγορά έχει ομαλοποιηθεί και το προσεχές διαστημα θα εξεταστεί εάν θα αρθεί το μέτρο.
Στη συνέχεια ο ειδικός γραμματέας Εποπτείας της Αγοράς, κ. Γ. Στεργίου, αναφέρθηκε στα αποτελέσματα των ελεγκτικών μηχανισμών.
Όπως είπε έγιναν το 2010 4.500 έλεγχοι στην αγορά και φέτος το πρώτο τετράμηνο οι έλεγχοι έχουν φτάσει ήδη τους 2000, το 2010 εντοπίστηκαν 425 παραβάσεις και επιβλήθηκαν 362.000 ευρώ πρόστιμα ενώ στο πρώτο τετράμηνο του 2011 έχουν εντοπιστεί 664 παραβάσεις και έχουν επιβληθεί 528.000 ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr