Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε το υπουργείο οικονομικών, η κυβέρνηση σκοπεύει να μειώσει τη συμμετοχή της στην ΑΤΕ κατά την αύξηση κεφαλαίου καθώς επίσης και να περιορίσει τη συμμετοχή της στο ΤΤ και να πουλήσει το εμπορικό κομμάτι του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Σε ό,τι αφορά το Τ.Τ., η συμμετοχή του Δημοσίου θα μειωθεί μέχρι το 2013. Ταυτόχρονα, με ενα ευρύ σχέδιο αποκρατικοποιήσεων, το κράτος θα μειώσει τη συμμετοχή του μέχρι το 34% σε ΔΕΗ, ΔΕΠΑ κάτι που αναμένεται να γίνει το 2012 και 2011 αντίστοιχα και θα πουλήσει τη ΛΑΡΚΟ. Θα μειώσει τη συμμετοχή του δημοσίου και σε πολλές άλλες επιχειρήσεις όπως ΟΠΑΠ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, και θα ιδιωτικοποιήσει εθνικές οδούς, αεροδρόμια και λιμάνια. Προκειμένου να μαζέψει έσοδα θα μετοχοποιήσει και τα έσοδα των λαχείων, ενώ για τη μείωση των δαπανών προβλέπεται να γίνει ανα υπουργείο. Ως προς τον ΟΠΑΠ η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου μέχρι το τέλος του 2012. ΗΥ συμμετοχή του κράτους στον ΟΤΕ θα μειωθεί περαιτέρω, μέχρι τέλος του 2011. Λίγες ώρες πριν από τις επίσημες ανακοινώσεις (από χθες στη μία τα ξημερώματα), το Reporter είχε παρουσιάσει όλες τις λεπτομέρειες για το περιεχόμενό του Προγράμματος, το οποίο συνοπτικά έχει ως εξής (δείτε στα σχετικά αρχεία την πλήρη παρουσίαση των αλλαγών):
- Πακέτο τόνωσης της αγοράς ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, μέσω του νέου Επενδυτικού Νόμου, του ΕΤΕΑΝ, του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων και του ειδικού προγράμματος για τους νέους «Start Up Greece»
- Εξοικονόμηση 2,3 δισεκατομμυρίων από την αναδιάρθρωση των ΔΕΚΟ έως το 2015. Στις ΔΕΚΟ προς αναδιάρθρωση εκτός από ΟΑΣΑ, ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΕΡΤ
- Αποκρατικοποιήσεις: Δεκαπέντε δισεκατομμύρια έως το 2013 και 50 έως το 2015, με διατήρηση συμμετοχής του δημοσίου σε εθνικής σημασίας επιχειρήσεις
- Επέκταση της Σύμβασης στο Ελευθέριος Βενιζέλος και δημιουργία πολυμετοχικών σχημάτων για τα 29 αεροδρόμια της χώρας μέσα στο 2012
- Παραχώρηση λιμένων και αυτοκινητοδρόμων προς εκμετάλλευση (Εγνατία Οδός και Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, μέσα στο 2011)
- Τιτλοποίηση Εσόδων από τα Διόδια, πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2011) και αξιοποιηση της περιουσίας της ΓΑΙΟΣΕ
- Εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή και μετοχοποίησης της ΕΑΣ το 2011 και της ΕΛΒΟ, το 2012
- Μείωση της συμμετοχής του δημοσίου στη ΔΕΗ στο 34%
- Μείωση της συμμετοχής του δημοσίου στη ΔΕΠΑ στο 34%
- Πώληση της ΛΑΡΚΟ
- Μείωση (ή και μηδενισμός) συμμετοχής του δημοσίου στον ΟΤΕ
- Προσέλκυση ιδιωτών στην ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ
- Εξεύρεση Στρατηγικού Επενδυτή για τα ΕΛΤΑ, μέσα στο 2012
- Ανανέωση Αδειών Κινητής Τηλεφωνίας μέσα στο 2011
- Μείωση της Συμμετοχής του Δημοσίου στην ΑΤΕ, στην προσεχή ΑΜΚ
- Πώληση του Εμπορικού Τμήματος του Ταμείου Παρακαταθηκών και δανείων (2012)
- Μείωση της Συμμετοχής του Δημοσίου στο ΤΤ (2013)
- Μετοχοποίηση κρατικών λαχείων
- Πώληση μετοχών ΟΠΑΠ, αποκρατικοποίηση ΟΔΙΕ (2012)
Εισηγητής στο Υπουργικό Συμβούλιο, όπου παρουσιάστηκαν τα μέτρα ήταν ο Υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, ενώ το βάρος της εσωκομματικής παρουσίασης του ανέλαβε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ούτως ώστε να περιοριστούν οι αντιδράσεις. Εξάλλου, σε περίπτωση που η Κ.Ο σηκώσει μπαϊράκι, τότε ο πρωθυπουργός δεν θα έχει άλλη επιλογή από την προσφυγή στις κάλπες. Μέχρι σήμερα, τις ενστάσεις τους για το εύρος της προσπάθειας που θα καταβληθεί – συνολικού ύψους 23 δισεκατομμυρίων ευρώ – έχουν εκφράσει τόσο βουλευτές του λεγόμενου παλαιού ΠΑΣΟΚ, όσο και – παραδόξως – αρκετοί εκσυγχρονιστές. Ο κ. Παπακωνσταντίνου είπε μετά το πέρας του υπουργικού συμβουλίου ότι για τα 23 δισ. ευρώ θα απαιτηθεί μεγάλη δημοσιονομική προσπάθεια το 2012 - 2015.
Ταυτόχρονα στο υπουργικό συμβούλιο, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε ταυτόχρονα μία επανάληψη παλαιών δεσμεύσεων (π.χ. κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, ενοποίηση εισπρακτικών και ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους, αναδιάρθρωση των ΔΕΚΟ, πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, συμβάσεις παραχώρησης περιφερειακών αεροδρομίων, αυτοκινητοδρόμων και λιμένων, επέκταση της σύμβασης στο Ελευθέριος Βενιζέλος, κλπ.), μαζί με μία διακήρυξη ποσοτικών στόχων στη συγκράτηση των δαπανών του δημοσίου, ανά υπουργείο. Ποσοτικών στόχων τους οποίους, όμως, πολλοί υπουργοί, όπως η Άννα Διαμαντοπούλου και η Λούκα Κατσέλη, θεωρούν τόσο υψηλούς, που θα προκαλέσουν περισσότερα προβλήματα απ’ όσα θα λύσουν.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, βεβαιωμένη έως και την τελευταία στιγμή ήταν η πρόθεση της κυβέρνησης να διατηρήσει τη συμμετοχή του δημοσίου στις λεγόμενες «στρατηγικού χαρακτήρα επιχειρήσεις», όπως πολλάκις έχει τονίσει η κυρία Κατσέλη, αλλά και η κυρία Τίνα Μπιρμπίλη.
Πρώτο το "R" έγραψε από χθες ότι:
"Οι τελευταίες προβλέψεις κάνουν λόγο για μείωση της κρατικής συμμετοχής στη ΔΕΗ και στη ΔΕΠΑ, αλλά όχι κάτω του κρίσιμου ορίου του 33% (34%). Παράλληλα, το πιθανότερο σενάριο είναι ότι το δημόσιο θα μειώσει, αλλά δεν θα μηδενίσει τη συμμετοχή του στον ΟΤΕ, όπως άλλωστε και στον ΟΠΑΠ, τα ΕΛΤΑ, την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ. Το ίδιο ισχύει και για τις τράπεζες (ΑΤΕ, Τ.Τ), με μοναδική ίσως εξαίρεση το εμπορικό κομμάτι του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, όπως έχει ήδη προαναγγελθεί από το οικονομικό επιτελείο.
Έτσι, πλήρεις ιδιωτικοποιήσεις πιθανότατα θα προβλέπονται μόνο για τα καζίνο, τη ΛΑΡΚΟ, ενδεχομένως και για οργανισμούς, για τους οποίους είναι αμφίβολο αν θα υπάρξει σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον (ΟΔΙΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΑΣ, ΕΛΒΟ), με δεδομένη την οικονομική τους κατάσταση.
Τα επιπλέον έσοδα που θα απαιτηθούν ώστε να συμπληρωθεί ο «μαγικός» αριθμός των 23 δισεκατομμυρίων, θα αναζητηθούν σε τιτλοποιήσεις (λαχεία, διόδια), ανανεώσεις αδειών κινητής τηλεφωνίας και χρήσης συχνοτήτων και, φυσικά, την «αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας (παραχώρηση της «επιφάνειας» των οικοπέδων) μέχρι του ποσού των 50 δισεκατομμυρίων. Υπενθυμίζεται ότι ο τελευταίος αυτός στόχος θεωρείται από πολλούς, συμπεριλαμβανομένου και του πρώην πρωθυπουργού, Κώστα Σημίτη, ανέφικτος.
Τα «αν» όμως δεν τελειώνουν στην ακίνητη περιουσία: οι υπουργοί και οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ θα πρέπει να υπερβούν τους – παλαιοκομματικούς – τους εαυτούς προκειμένου να εξοικονομήσουν τα χρήματα που τους ζητά ο πανταχόθεν βαλλόμενος Τσάρος της Οικονομίας. Η ελληνική οικονομία θα πρέπει να επανέλθει σε τροχιά ανάκαμψης, προκειμένου να έχει οποιαδήποτε ελπίδα επιτυχίας το πρόγραμμα, κάτι που μέχρι στιγμής δεν φαίνεται (οι προσδοκίες της κυβέρνησης εναπόκειται στον επενδυτικό νόμο, το ΕΣΠΑ και την ανάκαμψη του τουρισμού). Και τέλος, θα πρέπει βέβαια όλα αυτά να περάσουν από την Κ.Ο του ΠΑΣΟΚ, αλλά και το Πολιτικό Συμβούλιο, εκεί όπου χθες εκφράστηκαν σοβαρές ενστάσεις.
Πολλά αν λοιπόν. Οψόμεθα"...
Νικ. Μαλεβίτης
- Mesoprothesmo se slides (206 Λήψεις)
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr