Σε μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών, και αποφυγής κερδοσκοπικών φαινομένων η ηγεσία του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας καλεί σε έκτακτη σύσκεψη τη Δευτέρα τους εκπροσώπους του κλάδου καυσίμων, (διυλιστήρια, εταιρείες, πρατήρια, κλπ) προκειμένου από κοινού να βρεθεί λύση στο πρόβλημα.
Το ράλλυ όμως του πετρελαίου στρώνει το χαλί και για λαθρεμπόριο, αφού όσο αυξάνονται οι τιμές, τόσο μεγαλώνει και το κίνητρο για τα κυκλώματα.
Σε κάθε λαθραίο λίτρο κερδίζουν … 1 ευρώ
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι το λαθρεμπόριο έχει πάρει το τελευταίο διάστημα ακόμη μεγαλύτερες διατάσεις και εκτιμούν την απώλεια φόρων σε πάνω από 500 εκ. ευρώ. Διότι με την τιμή της βενζίνης στα 1,63- 1,64 ευρώ το λίτρο, για κάθε λαθραίο λίτρο που διακινείται, ο λαθρέμπορος βάζει στην τσέπη του πάνω... από 1 ευρώ, από 59 λεπτά που ήταν τον Ιανουάριο του 2010, πριν από τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των φόρων. Πρόκειται για πολλά εκατομμύρια ευρώ, δεδομένων των ποσοτήτων που διακινούνται παράνομα.
Είναι τόσο μεγάλο το όφελος για τα κυκλώματα, ώστε δεν αποτελεί πια αντικίνητρο το κόστος για τη μεταφορά λαθραίων ποσοτήτων από την Θεσσαλονίκη στην Αθήνα. Τα λαθραία φορτία ξεκινούν από τη Βόρειο Ελλάδα για να διοχετευτούν ακόμη και σε πρατήρια της Αττικής, καθώς με τιμή πάνω από 1,60 ευρώ, ο λαθρέμπορος «βγαίνει» μια χαρά. Δεν έχει περάσει άλλωστε πολύς καιρός, από τότε που η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ), σε επιστολή της στον γενικό γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων Δ. Γεωργακόπουλο κατήγγειλε ότι δεκάδες οδηγοί οχημάτων περνούν τα σύνορα από νομούς που συνορεύουν με τη Βουλγαρία και την ΠΓΔΜ και εφοδιάζουν τα ρεζερβουάρ τους ή φορητά δοχεία, μεταφέροντας τα λαθραία καύσιμα στην Ελλάδα.
Τα μηχανάκια
Καλά κρατεί, σύμφωνα πάντα με τις εταιρείες, και το φαινόμενο της χρήσης από πρατηριούχους παράνομων ηλεκτρονικών μηχανισμών που με τηλεχειριστήριο αλλοιώνουν την ένδειξη της αντλίας, με συνέπεια ο οδηγός να βάζει λιγότερη βενζίνη από την ποσότητα που πληρώνει. Η «κλοπή» του καταναλωτή γίνεται ως εξής: ένας παράνομος ηλεκτρονικός μηχανισμός- κόστους γύρω στα 5.000 ευρώ- προσαρμόζεται στην αντλία και αλλοιώνει την ένδειξη της ποσότητας του καυσίμου που παραδίδεται, βάσει της οποίας τιμολογείται τελικά ο οδηγός. Αν για παράδειγμα ο μηχανισμός αυτός έχει ρυθμιστεί να κλέβει το 5% της παραδοτέας ποσότητας, τότε ο οδηγός που θα παραγγείλει 20 λίτρα βενζίνης, θα πάρει τελικά 19 λίτρα. Αν είναι ρυθμισμένος στο 10%, τότε η κλοπή θα αφορά 2 λίτρα, κ.ο.κ.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr