Από το απόγευμα της Κυριακής σχηματίζονται ουρές στα πρατήρια που διημέρευαν και ήταν ανοιχτά, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά να ξεμείνουν ήδη από καύσιμα, αλλά και να δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα στους δρόμους όπου βρίσκονται ανοιχτά πρατήρια.
Παράγοντες της αγοράς καυσίμων ανέφεραν ότι αν δεν επιτραπεί η τροφοδοσία της αγοράς ούτε με τα ΙΧ βυτιοφόρα, ιδιοκτησίας των εταιριών εμπορίας καυσίμων, τότε τα πρατήρια θα "στεγνώσουν" από καύσιμα πριν από τα μέσα της εβδομάδας.Οι βυτιοφορείς, όπως και το σύνολο του κλάδου των μεταφορέων αντιδρούν στο σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών που εγκρίθηκε την Παρασκευή από το Υπουργικό Συμβούλιο.
Εν τω μεταξύ, με απεργιακές κινητοποιήσεις απειλούν και οι πρατηριούχοι, με αφορμή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, που εγκρίθηκε την περασμένη Παρασκευή από το Υπουργικό Συμβούλιο, με το οποίο μεταξύ άλλων καταργούνται οι αποστάσεις ασφαλείας για την ίδρυση πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Ειδικότερα, απόφαση για "άμεσες κινητοποιήσεις των βενζινοπωλών" αναγγέλει η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, το Διοικητικό Συμβούλιο της οποίας θα συνεδριάσει εκτάκτως αύριο το μεσημέρι για να πάρει τις τελικές αποφάσεις.
Οι βενζινοπώλες διαμαρτύρονται για την ουσιαστική κατάργηση των αποστάσεων ασφαλείας στην ίδρυση και λειτουργία των πρατηρίων υγρών καυσίμων από χώρους συνάθροισης κοινού, με νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Σύμφωνα με την ΟΒΕ τα μέτρα λαμβάνονται με εντολή της Τρόικας "η οποία επιβάλει τη μονοπώληση της αγοράς από μεγάλα συμφέροντα ως μέτρο εξόδου από τη κρίση και αποτελούν χαριστική - φωτογραφική διάταξη για το άνοιγμα πρατήριων από τα σούπερ μάρκετ και την εξόντωση των βενζινοπωλών".
"Η εξαγγελία των μέτρων η οποία δεν λαμβάνει υπόψη ούτε την απόσταση των 110 μ. που όρισε ειδική μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ως "ασφαλή απόσταση" εκρηκτικής ή καύσιμης ύλης από χώρους συνάθροισης κοινού, δεν αφήνει καμία αμφιβολία για τη σκοπιμότητα της κυβέρνησης", τονίζει η ΟΒΕ.
Με απεργιακές κινητοποιήσεις αν δεν ληφθούν υπόψη οι θέσεις του κλάδου για το ίδιο θέμα προειδοποίησε νωρίτερα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων - Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ).
Σε σημερινή ανακοίνωση η ΠΟΠΕΚ κάνει λόγο για αιφνιδιασμό και εμπαιγμό του κλάδου των βενζινοπωλών καθώς το πρωί της Παρασκευής, παράγοντες του Υπουργείου διαβεβαίωναν ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν επρόκειτο να προχωρήσει πριν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και ότι επίσης θα τεθεί προηγουμένως σε δημόσια διαβούλευση. "Με τις μεθοδεύσεις αυτές όχι μόνο καταργούνται για πολλοστή φορά στην πράξη οι υποσχέσεις της κυβέρνησης για διάλογο και διαβούλευση με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς, αλλά οι αρμόδιοι, για λόγους που θα πρέπει να μας εξηγήσουν, φτάνουν στο σημείο να εμπαίζουν έναν ολόκληρο κλάδο επαγγελματιών", αναφέρει η Ομοσπονδία.
Σε έγγραφο που απέστειλε το πρωί προς το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, η ΠΟΠΕΚ επισημαίνει ότι στην περίπτωση που το νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή χωρίς να ληφθούν υπόψη οι θέσεις του κλάδου, τότε θα προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και στο κλείσιμο των πρατηρίων.
Υποστηρίζει ακόμη ότι η κατάργηση των αποστάσεων ασφαλείας προκαλεί προβλήματα ασφαλείας και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για δημιουργία νέων πρατηρίων σε μια περίοδο που μετά βίας επιβιώνουν τα ήδη υπάρχοντα.
Μεγάλες καθυστερήσεις στις πτήσεις, λόγω των κινητοποιήσεων των ελεγκτών
Νέο πλήγμα δέχεται από το Σάββατο ο πολύπαθος ελληνικός τουρισμός, εξαιτίας της απόφασης των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας να τηρούν κατά γράμμα τους διεθνείς κανονισμούς, σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητα του ελληνικού εναέριου χώρου και να επιτρέπουν συγκεκριμένο αριθμό πτήσεων ανά ώρα.
Η απόφαση των ελεγκτών για κινητοποιήσεις «σχολαστικότητας» ελήφθη όταν το Σάββατο κρίθηκαν παράνομες και καταχρηστικές οι κυλιόμενες 24ωρες απεργίες που είχαν κηρύξει. Έτσι, έχουν παρουσιαστεί μέχρι στιγμής σημαντικές καθυστερήσεις σε πάνω από 130 πτήσεις, ενώ δεν έλειψαν και τρεις ακυρώσεις. Οι ελεγκτές αρνούνται ότι πρόκειται για «λευκή απεργία» και εγείρουν θέματα ασφάλειας των πτήσεων, λόγω της ελλιπούς, όπως λένε, εκπαίδευσής τους αλλά και των ελλείψεων σε εξοπλισμό.
«Καθαρά οικονομικά» χαρακτήρισε τα αιτήματα των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας ο υπουργός Μεταφορών, αφήνοντας αιχμές για «κάποιους που αντιδρούν επειδή θίγονται τα οικονομικά τους». «Φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση γιατί κάποιοι κέρδιζαν και έχανε η χώρα. Ηρθε η ώρα να κερδίζουν και αυτή αλλά και η χώρα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέππας.
Ακόμη, υπογράμμισε πως είναι αδικαιολόγητη η λευκή απεργία των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι όπως είπε, προκαλούν μεγάλη βλάβη τόσο στην ελληνική οικονομία αλλά και αναστάτωση στην κοινωνία.
Αναλυτικά, κατά την παρουσίαση του νέου ν/σ για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, όπως αυτή υπαγορεύεται από τις διεθνείς πρακτικές και τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και περί ενιαίου ευρωπαϊκού ουρανού, που αποσκοπούν στη βελτίωση των επιδόσεων και της βιωσιμότητας του ευρωπαϊκού συστήματος Πολιτικής Αεροπορίας, προβλέπεται η δημιουργία τριών γενικών διευθύνσεων, η αξιοποίηση από ιδιώτες με ΣΔΙΤ των 34 περιφερειακών αεροδρομίων και η δυνατότητα μετάταξης υπαλλήλων της πρώην Ο.Α. στην ΥΠΑ και σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.
Ειδικότερα, οι τρεις διευθύνσεις που δημιουργούνται είναι:
-Γενική διεύθυνση αεροδρομίων.
-Γενική διεύθυνση διοικητικών.
-Γενική διεύθυνση αεροναυτιλίας.
Σε ό,τι αφορά στο επίμαχο θέμα της αυτοτέλειας των υπηρεσιών αεροναυτιλίας που επικαλούνται οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και έχουν προχωρήσει σε λευκή απεργία, ο κ. Ρέππας τόνισε ότι η αυτοτέλεια είναι δεδομένη, αλλά διευκρίνισε, πως το χρηματικό ποσό των περίπου 180 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο, θα το χειρίζεται η αρμόδια γενική διεύθυνση.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης, ρυθμίσεις για την αξιοποίηση και ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων. Συγκεκριμένα, η αξιοποίησή τους μπορεί να γίνει με δυο τρόπους. Η πρώτη, με συμβάσεις παραχώρησης, για ορισμένο χρόνο, σε ιδιώτες και δεύτερον, την ίδρυση ανώνυμων εταιριών, το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου των οποίων θα ανήκει στο ελληνικό δημόσιο.
Διευκρινίζεται ότι σε όλα τα αεροδρόμια, ανεξαρτήτως καθεστώτος λειτουργίας η ΥΠΑ εξακολουθεί να ασκεί τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας και της ασφάλειας των πτήσεων.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη και την απελευθέρωση της παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια, γεγονός που όπως τόνισε, ο υφυπουργός ΥΜΔ Νίκος Σηφουνάκης, θα επιφέρει ποιοτική βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών, δημιουργία συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού, αύξηση των θέσεων απασχόλησης, μείωση του κόστους ανά επιβάτη για τις αεροπορικές εταιρίες, γεγονός που σημαίνει αύξηση των πτήσεων και των επιβατών που επισκέπτονται τη χώρα μας.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται επίσης, ρύθμιση και για τους απολυμένους της πρώην Ολυμπιακής, οι οποίοι θέλουν να μεταταγούν στην ΥΠΑ. Οπως διευκρίνισε ο κ. Ρέππας, δεν πρόκειται όλοι όσοι έχουν υποβάλει αίτηση να μεταταγούν. Συγκεκριμένα, έχουν υποβάλει αίτηση 742 άτομα, 326 πιλότοι, 155 μηχανικοί και 250 διοικητικό προσωπικό και πρόκειται να μεταταγούν 80 πιλότοι, εκατό μηχανικοί και 200 διοικητικό προσωπικό.
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, ο κ. Ρέππας τόνισε πως όλοι οι κλάδοι είναι σύμφωνοι με το νομοσχέδιο, το οποίο όπως είπε εναρμονίζει επίσης και την κοινοτική στην ελληνική νομοθεσία, εκτός από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Το σχέδιο νόμου θα τεθεί σε διαβούλευση, προκειμένου να πάρει την τελική του μορφή και να κατατεθεί στη Βουλή.
Να σημειωθεί ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προχώρησε σε ανάκληση των αδειών θερινής περιόδου των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, με στόχο να αποκατασταθεί η κατάσταση που επικρατεί στο σύνολο των αερογραμμών της χώρας. Η κίνηση στα αεροδρόμια εκτιμάται ότι θα αποκατασταθεί σε μια με δυο μέρες.
YMΔ: Σε τρία χρόνια η πλήρης απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορώνΠαράλληλα, σε τρία χρόνια αναμένεται να γίνει η πλήρης απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, όπως ανακοίνωσαν οι επικεφαλής του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Όπως αναφέρθηκε, κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου, το βασικότερο σημείο του νομοσχεδίου, το τελικό κείμενο του οποίου παρουσιάστηκε σήμερα και αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στην Βουλή εντός της εβδομάδας, είναι η ύπαρξη μεταβατικού σταδίου τριετίας έως την ολοκληρωτική απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Συγκεκριμένα, το κόστος για την απόκτηση άδειας φορτηγού προβλέπεται να είναι ανάλογο του τόνου του οχήματος, ενώ το ανώτατο κόστος της άδειας φορτηγού φτάνει τα 71.500 ευρώ.
Αναλυτικά:
- 10.000 ευρώ ο πρώτος τόνος
- 2.000 ευρώ από 2 έως 7 τόνους
- 1.500 ευρώ από 9 έως 40 τόνους
Επιπλέον, το κόστος της απόκτησης άδειας βυτιοφόρου θα φτάνει το ανώτερο στα 102.000 ευρώ και θα διαμορφώνεται ως εξής:
-20.000 πρώτος τόνος
-2.000 ευρώ από τον δεύτερο έως και τον 42ο τόνο
Η προβλεπόμενη, δηλαδή, από το νόμο εισφορά θα μειώνεται σταδιακά ανά έτος έως την 1η Ιουλίου 2013 ώστε το κόστος απόκτησης μιας άδειας φορτηγού Δ.Χ να γίνει μηδενικό. Ειδικότερα, από 1/1/2011 το ποσό της εισφοράς θα μειωθεί κατά 30%, από 1/1/2012 το πόσο της εισφοράς θα μειωθεί κατά 35% και από 1/1/2013 το ποσό της εισφοράς θα υποχωρήσει κατά 35%.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππας απέκλεισε οποιοδήποτε ενδεχόμενο αλλαγής των ρυθμίσεων αυτών, λέγοντας πως το μόνο που μπορεί να αλλάξει είναι η κατάργηση της τριετούς μεταβατικής περιόδου, στον απόηχο των έντονων πιέσεων από την πλευρά της τρόικας για πλήρη και άμεση απελευθέρωση του κλάδου.
Η άδεια που κατέχουν οι οδηγοί φορτηγών ΔΧ θα αποτελεί το κεφάλαιο της εταιρείας των οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Οι υφιστάμενες, δηλαδή, άδειες θα εκτιμώνται και θα αποτελούν το ιδρυτικό κεφάλαιο της εταιρείας που θα δημιουργηθεί στην απελευθερωμένη αγορά οδικών μεταφορών.
Μετά τον Ιούλιο του 2013 η σύσταση μιας εταιρείας οδικών εμπορευματικών μεταφορών θα πραγματοποιείται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για την ίδρυση ανώνυμων εταιρειών.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμα:
-Πρόσβαση οποιουδήποτε στο επάγγελμα και απελευθέρωση του αριθμού των χορηγούμενων αδειών ΦΔΧ.
-Δημιουργία ενός νέου σύγχρονου συστήματος χορήγησης αδειών
-Απελευθέρωση του κομίστρου, ενίσχυση του ανταγωνισμού για καλύτερες υπηρεσίες και χαμηλότερες τιμές
-Οργάνωση των μεταφορέων σε εταιρίες
-Παροχή κινήτρων για επενδύσεις
-Δημιουργία ταμείου για την υποστήριξη της οδικής ασφάλειας και την προστασία του περιβάλλοντος, και
-Οργάνωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών με ένα σύγχρονο τρόπο
Σχολιάζοντας τις κινήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών, ο κ. Ρέππας τόνισε ότι είναι αναφαίρετο το δικαίωμα της απεργίας, προσθέτοντας ωστόσο ότι ο καθένας θα πρέπει να αντιληφθεί ότι υπάρχουν και υποχρεώσεις έναντι της κοινωνίας.
Σχετικά με τις ελλείψεις που μπορεί να παρατηρηθούν στα πρατήρια υγρών καυσίμων συνέστησε ψυχραιμία και υπενθύμισε, πως οι εταιρίες πετρελαιοειδών έχουν δικά τους οχήματα που μπορούν να προμηθεύσουν τα πρατήρια.
Κατέστησε δε σαφές ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, αν και απέκλεισε το ενδεχόμενο επιστράτευσης, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση ακολουθεί πάντα τις δημοκρατικές διαδικασίες. Κάλεσε επίσης τους επαγγελματίες, να διαβάσουν καλά το νομοσχέδιο και να καταλάβουν πως είναι προς το συμφέρον τους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr