Όπως ξεκαθάρισε χτες ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου ο στόχος της κυβέρνησης δεν είναι να πουλήσει «κοψοχρονιά» τις κρατικές εταιρείες γι’ αυτό και θα γίνουν προσεκτικές και στοχευμένες ιδιωτικοποιήσεις. Αυτό σημαίνει ότι για τις εισηγμένες στο χρηματιστήριο κρατικές εταιρείες η σοβούσα αρνητική χρηματιστηριακή συγκυρία δεν επιτρέπει καν τη σκέψη να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις. Πλην όμως είναι ορατό το ενδεχόμενο συζητήσεων για την ανάθεση του management στην ΕΥΔΑΠ και στην ΕΥΑΘ σε ιδιώτες.
Άμεσα αναμένεται να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν 250 οργανισμοί, ενώ υπάρχουν περίπου 5.000 οργανισμοί και υπηρεσίες που χαρακτηρίζονται ανενεργοί και εξετάζεται η σταδιακή τους κατάργηση.
Εκτός από την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η κυβέρνηση θα πουλήσει το 23% της ΕΥΑΘ, ενώ θα διατηρηθεί η πλειοψηφία (51%) του Δημοσίου στη ΔΕΗ. Θα συγχωνευτούν η ΚΕΔ, η ΕΤΑ και η Εταιρεία που ελέγχει τα Ολυμπιακά Ακίνητα. Σχεδιάζεται δε, η σύσταση εταιρείας αξιοποίησης ακινήτων, η οποία θα εισαχθεί και στο Χ.Α.
Επίσης, το Δημόσιο προτίθεται να πουλήσει το 39% των ΕΛΤΑ. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών κ. Δ. Ρέππα, έως το τέλος Οκτωβρίου θα γίνουν οι προτάσεις για το αεροδρόμιο του Καστελίου και έως το πρώτο 6μηνο του 2011 θα γίνει ο επανασχεδιασμός επεκτάσεων της Αττικής Οδού και νέας γραμμής του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας.
Η εξυγίανση ξεκινά από τον ΟΣΕ
Η ουσιαστική τομή που ετοιμάζει η κυβέρνηση φέτος στις ΔΕΚΟ είναι αυτή του ΟΣΕ που στοιχίζει στο δημόσιο πάνω από 2 εκατ. ευρώ την ημέρα (μαζί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου είπε ότι το τρέχον έτος προγραμματίζονται παρεμβάσεις στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας που ως γνωστόν αποτελεί πληγή στις τσέπες των φορολογουμένων. Μάλιστα, ο δανεισμός του Οργανισμού, ο οποίος γίνεται μέσω του OΔΔΗΧ, θέτει σε ακόμη δυσκολότερη θέση την κυβέρνηση σε μία ομολογουμένως αρνητική αγορά για τα ομόλογα του κράτους και των επιχειρήσεων.
Το Δημόσιο κατέχει σήμερα το 100% σε όλες τις εταιρείες του ΟΣΕ, ο οποίος παρουσιάζει ετήσιες ζημιές σχεδόν 1 δισ. και χρέος που προσεγγίζει τα 10 δισ. Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η άμεση αναδιάρθρωση για την εξάλειψη ζημιών και τη μείωση χρέους, το κλείσιμο ζημιογόνων δρομολογίων, ο εξορθολογισμός στελέχωσης και οι μετατάξεις πλεονάζοντος προσωπικού, ο καθορισμός διεταιρικών συμβάσεων με όρους της αγοράς, προμηθειών και συντήρησης. Μάλιστα, η λύση του προβλήματος έχει εξελιχθεί σε επιτακτική καθώς για το 2010 ο Οργανισμός αναμένεται να συνάψει δάνειο συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ, αφού είναι ο μοναδικός τρόπος τόσο για να καλύψει τις λειτουργικές του δαπάνες όσο και για να αποπληρώσει παλαιότερες δανειακές υποχρεώσεις.
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σχεδιάζεται η πώληση του 49% σε στρατηγικό επενδυτή και εκχώρηση του management. Επίσης σχεδιάζεται η εισφορά σταθμών και εμπορικών ακινήτων σε εταιρεία ειδικού σκοπού και ανάπτυξη μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Ταυτόχρονα όπως είναι γνωστό οι Κινέζοι της COSCO έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.
Τέλος, σημειώνεται εδώ ότι οι συνολικές δανειακές υποχρεώσεις του OΣE σήμερα αγγίζουν τα 8 δισ. ευρώ καθώς έως το τέλος του 2009 τα 32 δάνεια που είχε συνάψει ο Oργανισμός έφταναν τα 7,4 δισ. ευρώ και προέρχονταν από εγχώριες και διεθνείς τράπεζες. Τα ποσά αυτά καθιστούν εξαιρετικά αδύνατη την επιστροφή στην κερδοφορία, ακόμη κι αν υπερδιπλασιαστούν τα κόμιστρα του τρένου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr