Από τα συνολικά 14,3 εκατ. ευρώ των προστίμων που επέβαλαν κατά την εξαετία 2003-2009, σε πρατηριούχους τα συνεργεία του πρώην υπουργείου Ανάπτυξης (νυν υπ. Περιβάλλοντος), εισπράχθηκαν σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μόνο τα... 3,8 εκ. ευρώ. Δηλαδή το 27%.
Τα παραπάνω νούμερα φανερώνουν το «ναυάγιο» του σημερινού μοντέλου επιβολής και είσπραξης προστίμων, κάτι που γνωρίζουν καλά οι αρμόδιοι. Και δεν είναι τυχαίο ότι ούτε μια από τις 174 παραβάσεις νοθείας για τις οποίες έχουν επιβληθεί πρόστιμα δεν έχει τελεσιδικήσει στα δικαστήρια, από το 2003 μέχρι σήμερα.
Η τακτική
Τι κι αν τα συνεργεία επιβάλλουν πρόστιμα, τι και αν οι εφορίες τα βεβαιώνουν. Εντός 60 ημερών ο ελεγχόμενος ασκεί αίτηση αναστολής και μπορεί ο νόμος να ορίζει προθεσμία εκδίκασης μέσα σε ένα 4μήνο, ωστόσο μέχρι αυτό να γίνει στην πράξη περνάει 1 χρόνος -στην καλύτερη των περιπτώσεων. Εν συνεχεία ο παραβάτης ασκεί έφεση, κ.ό.κ. Έως και το 2005 μάλιστα, όπου η αρμοδιότητα για την εκδίκαση περιπτώσεων νοθείας δεν ανήκε στα Πρωτοδικεία αλλά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, λόγω του μεγάλου φόρτου εργασίας, περνούσαν και 3 χρόνια μέχρι η υπόθεση να πάρει δικάσιμο.
Πληρώνουν το 20% για να ασκήσουν προσφυγή
Άλλωστε ακόμη και το ποσό των 3,8 εκ. ευρώ που έχει εισπραχθεί, δεν μπήκε στα κρατικά ταμεία επειδή κάποιοι πρατηριούχοι φοβήθηκαν τις συνέπειες του νόμου.
Απλώς οι παραβάτες έκαναν χρήση της δυνατότητας που τους δίνει το θεσμικό πλαίσιο, σύμφωνα με την οποία προκειμένου κάποιος να προσφύγει δικαστικά κατά της απόφασης, οφείλει πρώτα να καταβάλει στην εφορία το 20% της επιβληθείσας ποινής. Το μοντέλο επιβολής και είσπραξης ποινών για νοθεία στα καύσιμα, δεν «δουλεύει» άλλο πια, όπως φαίνεται χαρακτηριστικά από το παρακάτω παράδειγμα.
Πρόστιμο 1 εκατ. ευρώ...
Ούτε μία, ούτε δύο, αλλά συνολικά έξι φορές έχει "φάει" πρόστιμα για νοθεία στα καύσιμα πρατηριούχος, που βρίσκεται επί της λεωφόρου Νάτο στον Ασπρόπυργο, αλλά συνεχίζει και σήμερα να λειτουργεί κανονικά. Τα τελευταία χρόνια του έχει επιβληθεί συνολικό πρόστιμο 1 εκατ. ευρώ, από το οποίο δεν έχει πληρώσει ούτε ευρώ. Εκμεταλλευόμενος τους απελπιστικά αργούς ρυθμούς της ελληνικής δικαιοσύνης, έχει ασκήσει έφεση στις αποφάσεις των πρωτοβάθμιων δικαστηρίων, καμία εκ των οποίων δεν έχει τελεσιδικήσει.
Νομαρχίες: Τα στραβά μάτια
Εντούτοις, θα μπορούσε να του έχει σφραγίσει οριστικά το πρατήριο και να του αφαιρέσει την άδεια, η αρμόδια Νομαρχία Δ. Αττικής, καθώς ο νόμος της δίνει αυτό το δικαίωμα, αλλά δεν το έχει κάνει. Ούτε στη συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά ούτε και στην πλειονότητα των 174 συνολικά παραβάσεων που από το 2003 μέχρι και το 2009 έχουν εντοπίσει τα κινητά συνεργεία ελέγχου ποιότητας καυσίμων (γνωστά ως ΚΕΔΑΚ) του πρώην υπουργείου Ανάπτυξης και νυν υπ. Περιβάλλοντος-Ενέργειας. Σε 13 μάλιστα από αυτές τις περιπτώσεις, ο παραβάτης έχει συλληφθεί ξανά και ξανά να νοθεύει. Πρόκειται δηλαδή για ένα πλήρως αποτυχημένο μοντέλο, αφού βραχυκυκλώνει από τους πολύ αργούς ρυθμούς εκδίκασης των υποθέσεων.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr