Ακολουθούν βασικά σημεία της συνέντευξης:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε υπουργέ, πώς αισθάνεστε που βάλατε την υπογραφή σας σε μια επαχθή συμφωνία διεθνούς επιτροπείας για τη χώρα, όπως σας καταλογίζουν;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καταρχήν δεν αποδέχομαι τους χαρακτηρισμούς που αποδίδονται στη σύμβαση για τη χορήγηση δανείων ύψους 110 δισεκατομμυρίων ευρώ στη χώρα μας – 80 δισεκατομμύρια από τις χώρες της Ευρωζώνης και 30 δισεκατομμύρια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Πρόκειται για μία δανειακή σύμβαση που η χώρα μας είχε ανάγκη και που απέτρεψε τη χρεοκοπία μας υπό το βάρος των άμεσων οικονομικών αναγκών, της ανάγκης για δανεισμό από τις αγορές για να καλύψει το κράτος της υποχρεώσεις του και των ουσιαστικά κλειστών αγορών δανείων για το ελληνικό Δημόσιο.
Είναι μία σύμβαση που προέκυψε μετά από μάχες σε διεθνές επίπεδο για μια συλλογική στήριξη από την ΕΕ, με μεγάλη προσπάθεια από την Κυβέρνηση και από τους πολίτες αυτής της χώρας. Συνεπώς, αισθάνομαι ότι έβαλα την υπογραφή μου εκπροσωπώντας μία Κυβέρνηση που κρίνει ότι είναι καθήκον της να καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε να διασωθεί η χώρα από τις επιπτώσεις μιας χρεοκοπίας και ως μέλος του Συμβουλίου Υπουργών Οικονομικών της ΕΕ σε ένα κείμενο που στην πράξη αλλάζει τα δεδομένα της οικονομικής διακυβέρνησης στην Ευρωζώνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι η Ελλάδα χώρα υπό διεθνή οικονομικό έλεγχο; Στο εξής θα καθορίζουν άλλοι την οικονομική πολιτική της χώρας και σεις απλώς θα αποδέχεστε τις αποφάσεις τους;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καμία χώρα με τόσο μεγάλες ανάγκες δανεισμού, με τόσο μεγάλη εξάρτηση από δανεικά κεφάλαια για να λειτουργήσει δεν είναι κατ’ ουσίαν ελεύθερη. Οι πιστωτές είτε άμεσα είτε έμμεσα ζητούν λογαριασμό για το τι κάνεις τα λεφτά που σου δανείζουν, όχι απαραίτητα γιατί θέλουν να επιβάλλουν την οικονομική τους πολιτική, αλλά κυρίως για να εξασφαλίσουν ότι τα χρήματα που σου δανείζουν θα μπορέσουν να τα πάρουν πίσω, γιατί είναι χρήματα φορολογούμενων και ασφαλισμένων σε ταμεία άλλων χώρων και μετόχων στους οποίους λογοδοτούν. Τα χρήματα από την Ευρωζώνη και το ΔΝΤ δεν έρχονται μόνα τους. Δεν είναι δώρο, είναι δάνειο και συνοδεύονται από ένα πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής μέσα από το οποίο η Κυβέρνηση θέλει να προχωρήσουν οι μεγάλες τομές και αλλαγές που έχει ανάγκη ο τόπος για να σταματήσει ο κατήφορος των ελλειμμάτων, του χρέους, της ύφεσης και της μόνιμης απόλυτης εξάρτησης από τον δανεισμό που οδηγεί σε αδιέξοδο τη χώρα και τις μελλοντικές γενιές.
Αντίστοιχα, οι πιστωτές μέσα από αυτό το πρόγραμμα θέλουν να εξασφαλίσουν ότι τα χρήματα των φορολογούμενων της Ευρωζώνης και των χωρών του ΔΝΤ θα επιστραφούν. Το πρόγραμμα αυτό θα παρακολουθείται στενά από όλους, η επίτευξη των στόχων θα είναι προϋπόθεση της συνέχισης της χρηματοδότησης, άρα θα υπάρχει τριμηνιαία αξιολόγηση από την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ. Θα πρέπει όμως να παρακολουθείται πρώτα από όλα από τους ίδιους τους πολίτες, από τους οποίους σήμερα ζητείται να κάνουν μεγάλες θυσίες και πρέπει να δουν ότι η Κυβέρνηση δεν θα αφήσει τις προσπάθειες να πάνε χαμένες, αλλά ότι στο τέλος αυτής της δύσκολης περιόδου θα έχει βγει η χώρα πιο δυνατή και η οικονομία πιο υγιής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αντιπολίτευση χαρακτήρισε την τροπολογία που καταθέσατε στη Βουλή κοινοβουλευτικό πραξικόπημα που παρακάμπτει τη Βουλή κ.λπ. Τι απαντάτε; Μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι δεν θα παρακαμφθεί η Βουλή σε περίπτωση, για παράδειγμα, που απαιτηθεί η λήψη νέων μέτρων για την υλοποίηση των στόχων του μνημονίου;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ο χαρακτηρισμός που αποδόθηκε από τα κόμματα της αντιπολίτευσης στην τροπολογία δεν ανταποκρίνεται με κανένα τρόπο στην ουσία της τροπολογίας, που το μόνο που έκανε ήταν να δώσει τη δυνατότητα να υπογραφεί εντός προθεσμίας η σύμβαση του δανείου. Μια κατοχύρωση που ζητήθηκε από τους εταίρους μας, από τα Κοινοβούλια άλλων χωρών που την ίδια στιγμή με το δικό μας εξουσιοδοτούσαν τους υπουργούς τους να υπογράψουν τη δανειακή σύμβαση με την Ελλάδα, ώστε να μπορούν να χρήματα να εκταμιευθούν στην ώρα τους. Εννοείται ότι η δανειακή σύμβαση θα πάει στη Βουλή. Αλλά, και για οποιαδήποτε άλλη νομοθετική πράξη που σχετίζεται με την εφαρμογή των πολιτικών που περιγράφονται στο μνημόνιο θα γίνεται η νομοθέτηση που προβλέπεται από τους θεσμικούς κανόνες και το Σύνταγμα της χώρας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι απαντάτε σ’ αυτούς που λένε, ακόμη και από το δικό σας πολιτικό χώρο, ότι τα βάρη δεν έχουν μοιραστεί με κοινωνικά δίκαιο τρόπο;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Απαντώ ότι έχω απόλυτη επίγνωση των βαρών που πρέπει να σηκώσει μεγάλο μέρος της κοινωνίας για να μπορέσει να αντέξει η χώρα την οικονομική δυσκολία που αντιμετωπίζουμε σήμερα ύστερα από αρκετά χρόνια ασυδοσίας στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος. Είναι μια κατάσταση που δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερη αίσθηση ευθύνης στην Κυβέρνηση και σε εμένα προσωπικά στην προσπάθεια αποκατάστασης της οικονομικής και κοινωνικής δικαιοσύνης. Και αυτό παρά το γεγονός ότι ακόμη και σε αυτά τα δύσκολα μέτρα έχουμε κάνει σημαντική προσπάθεια ώστε οι χαμηλόμισθοι και οι χαμηλοσυνταξιούχοι να προστατευτούν ή να νιώσουν το ελάχιστο δυνατό βάρος. Όμως σε αυτή τη διαδικασία συμμετέχουν όλοι. Εκείνοι που μπορούν και πρέπει να συνεισφέρουν περισσότερο δεν απαλλάσσονται, αντίθετα πληρώνουν και θα πληρώσουν περισσότερο.
Σας θυμίζω ότι ήδη έχουμε επιβάλλει έκτακτη εισφορά στις πολύ κερδοφόρες επιχειρήσεις, μια εισφορά που θα συνεχιστεί και στα επόμενα χρόνια εφαρμογής του προγράμματος. Σας θυμίζω, επίσης, ότι με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο έχει αυξηθεί σημαντικά η φορολόγηση των μεγάλων εισοδημάτων και περιουσιών, η φορολόγηση των μερισμάτων που διανέμονται και δεν επενδύονται, η φορολόγηση στις offshore εταιρίες και στις συναλλαγές μέσω ομίλων, ενώ γίνεται για πρώτη φορά μια ουσιαστική προσπάθεια αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής με απτά αποτελέσματα στα έσοδα του κράτους, αλλά και με αποτελέσματα που θα γίνουν ακόμη πιο ορατά για την αποκατάσταση του κοινού περί δικαίου αίσθημα στην καθημερινή οικονομική ζωή του τόπου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν υπήρξε καμιά μείωση των στρατιωτικών δαπανών; Είναι επειδή πράγματι έχετε δεσμευτεί -στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για την εξασφάλιση του δανειοδοτικού πακέτου- για αγορά οπλικών συστημάτων από ισχυρούς μας συμμάχους στην Ευρώπη;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το διαψεύδω κατηγορηματικά. Ποτέ δεν τέθηκε τέτοιο ζήτημα κατά τη διαπραγμάτευση και δεν έχει υπάρξει κανενός είδους δέσμευση για τις στρατιωτικές δαπάνες στο πλαίσιο της συμφωνίας. Όπως γνωρίζουμε όλοι το εξοπλιστικό πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή έχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα παραλαβών και πληρωμών που λήγει το 2013. Οποιαδήποτε αλλαγή στις στρατιωτικές δαπάνες θα είναι αποτέλεσμα άλλων πολιτικών και αποφάσεων με γνώμονα την ασφάλεια και το συμφέρον της χώρας. Σε κάθε περίπτωση όμως οι αμυντικές δαπάνες τα επόμενα χρόνια θα βαίνουν μειούμενες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα βλέπατε θετικά το ενδεχόμενο σχηματισμού κυβέρνησης ευρείας στήριξης με υπουργούς τεχνοκράτες ή εκτός των κομμάτων, όπως ακούγεται;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Οι πολίτες έχουν δώσει ισχυρή εντολή για μία τετραετία σε μια Κυβέρνηση που αποδεικνύει καθημερινά ότι είναι απολύτως ικανή και να διαχειριστεί τη σημερινή εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση και να εκπληρώσει δεσμεύσεις και στόχους που έχει θέσει για τη χώρα και να προσελκύσει και να αξιοποιήσει στελέχη και τεχνοκρατική γνώση όπου αυτή υπάρχει. Τα σενάρια περί άλλου είδους κυβερνητικών σχημάτων πέρα από μιας δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης αποτελούν μάλλον μύχιους πόθους κάποιων που τα καλλιεργούν και σίγουρα δεν έχουν να συνεισφέρουν τίποτα στην αναγκαία συλλογική προσπάθεια που καταβάλλεται σήμερα για να αντιμετωπιστούν υπαρκτά προβλήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μετά την ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης η Ελλάδα έχει εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση των δανειακών της αναγκών μέχρι και τις αρχές του 2012. Γιατί τα spread παραμένουν σε τόσο υψηλά επίπεδα και κυρίως γιατί εξακολουθεί να γίνεται τόσο επίμονα λόγος για αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για την χώρα αυτό που έχει σε αυτή τη φάση σημασία είναι ότι εξασφάλισε τα δανειακά κεφάλαια που έχει ανάγκη για αυτό και το επόμενο έτος. Τα επιτόκια έχουν πέσει σημαντικά μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας και τις αποφάσεις για τον Ευρωπαϊκό μηχανισμό, αλλά και την επέμβαση της ΕΚΤ στις αγορές. Θεωρώ ότι θα αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στις αγορές, όσο η χώρα υλοποιεί το πρόγραμμα της και επιτυγχάνει τους στόχους της και κυρίως όσο αρχίζουν να διαφαίνονται τα αποτελέσματα από τις μεγάλες διαθρωτικές αλλαγές στα δημόσια οικονομικά και στην πραγματική οικονομία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί προσλάβατε τη Lazard, που έχει προετοιμάσει δεκάδες αναδιαρθρώσεις χρέους παγκοσμίως;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η Lazard έχει προσληφθεί ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος. Είναι από τις καλύτερες εταιρίες στον κόσμο σε θέματα χρηματοοικονομικής διαχείρισης και όπως και πολλές άλλες αντίστοιχες εταιρίες έχει εξειδίκευση σε διαφορετικούς τομείς που σχετίζονται με τη χρηματοοικονομική διαχείριση κρατών. Να θυμίσω ότι και στο παρελθόν έχει χρηματίσει σύμβουλος Ελληνικών κυβερνήσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Σόιμπλε δήλωσε πρόσφατα ότι αν η Ελλάδα δεν εφαρμόσει απαρέγκλιτα τους όρους του μνημονίου θα σταματήσουν οι εκταμιεύσεις και θα οδηγηθεί σε αναγκαστική παύση πληρωμών. Αν τα μέτρα δεν αποδώσουν τα προσδοκώμενα, θα βάλετε την υπογραφή σας στη λήψη και επιπλέον μέτρων; Έχετε θέσει και τις προσωπικές σας κόκκινες γραμμές σ’ αυτή τη διαδικασία;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ο κ. Σόιμπλε απλώς επανέλαβε αυτό που είναι δεδομένο, ότι αν δεν επιτύχουμε τους στόχους μας ποσοτικούς και διαρθρωτικούς η χρηματοδότηση θα διακοπεί. Γι’ αυτό και η υλοποίηση και η επίτευξη των στόχων του προγράμματος αποτελεί συλλογικό στόχο και συλλογική ευθύνη της Κυβέρνησης. Δεν υπάρχουν άλλες κόκκινες γραμμές παρά μόνο μία: σε αυτή τη συγκυρία καθένας αναλαμβάνει την ευθύνη του έργου που του αναλογεί για να σωθεί και να προχωρήσει μπροστά το τόπος. Είναι απολύτως σαφές στο καθένα από τα στελέχη της Κυβέρνησης ποιο είναι το έργο που πρέπει να επιτελέσει και ποια είναι η ευθύνη που του αναλογεί. Και σε εμένα προσωπικά, ως Υπουργό Οικονομικών, συμβαίνει να αναλογεί ένα μεγάλο μέρος του έργου που πρέπει να πραγματοποιηθεί και να επιτύχει η χώρα σε ένα τόσο αυστηρό και απαιτητικό οικονομικό πρόγραμμα. Αν αποτύχω σε αυτή την προσπάθεια είναι υποχρέωσή μου απέναντι στη χώρα και στον Πρωθυπουργό που με έχει τιμήσει αναθέτοντάς μου αυτές τις ευθύνες να ζητήσω την αντικατάστασή μου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι η πρόβλεψη για ύφεση 4% το 2010 είναι πολύ αισιόδοξη και ότι έχει ενσωματώσει μόνο τις πρωτογενείς επιπτώσεις από τις συνέπειες των μέτρων. Αν αποδειχθεί ότι έχουν δίκιο, τότε δεν θα απαιτηθούν νέα μέτρα;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και άλλοι αναλυτές εκτιμούν ότι η πρόβλεψη αυτή είναι λογική ή και απαισιόδοξη. Είναι γεγονός ότι το μακροοικονομικό πλαίσιο εξακολουθεί να διέπεται από πολλούς παράγοντες αβεβαιότητας σε ένα διεθνές περιβάλλον που συντελούνται και πρωτόγνωρες αλλαγές και βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα οικονομικά γεγονότα. Από την άλλη μεριά, η Ελλάδα έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες. Εφαρμόζουμε ένα πρόγραμμα περικοπών, όμως την ίδια στιγμή υλοποιούνται διαρθρωτικές αλλαγές στην κατεύθυνση της απελευθέρωσης πόρων ανάπτυξης όπως είναι η επιτάχυνση του ΕΣΠΑ, αλλά και δράσεις για την απελευθέρωση των αγορών και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων ειδικά σε νέους τομείς. Με βάση τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις που πρόκειται να δεχτεί η πραγματική οικονομία έχει γίνει μία συγκεκριμένη πρόβλεψη για το 2010. Μένει να προχωρήσουμε στα τρίμηνα του έτους για να επιβεβαιωθεί ή να διαψευστεί αυτή η πρόβλεψη. Εγώ προσωπικά στέκομαι στην αισιόδοξη πλευρά των προβλέψεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ΔΝΤ επιμένει ότι απαιτείται η περικοπή του 13ου και 14ου μισθού και στον ιδιωτικό τομέα, για να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας. Εξετάζετε αυτή την περίπτωση;
Από τα στελέχη της ΕΕ, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ ζητήθηκε η περικοπή του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα. Όμως κατά τη διαπραγμάτευση τα επιχειρήματα της δικής μας πλευράς τους έπεισαν ότι αυτή η παρέμβαση δεν θα είχε το όφελος που εκείνοι έβλεπαν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Αντίθετα, υπάρχουν μια σειρά από αλλαγές και μέτρα στην αγορά εργασίας που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, τα οποία μπορούν να εξασφαλίσουν την προστασία της εργασίας και να αποδώσουν σε όρους ανταγωνιστικότητας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στα μέτρα που ανακοινώσατε υπάρχουν και κάποια που δεν πείθουν ότι συμβάλλουν στην οικονομική εξυγίανση. Για να χρησιμοποιήσω μια έκφραση που ακούγεται, σε τι συμβάλλει στην εξυγίανση της οικονομίας το να οδηγήσουμε «τα γεροντάκια στη λιμοκτονία», περικόπτοντας και τις κατώτερες συντάξεις;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η αύξηση των δαπανών του ασφαλιστικού συστήματος είναι από τις κυριότερες αιτίες της δημοσιονομικής κατάρρευσης και από τους μεγαλύτερους κινδύνους – αν δεν εξορθολογιστεί το σύστημα – να μην καταφέρουμε ποτέ να ξεφύγουμε από τα τεράστια ελλείμματα και να οδηγηθούμε σε μια απόλυτη κατάρρευση της κοινωνικής ασφάλισης στη χώρα μας. Οι επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά έχουν αυξηθεί κατά περίπου 300% από το 2001. Μόνο μέσα στο 2009 είχαμε υπερβάσεις στις δαπάνες για την επιχορήγηση του ασφαλιστικού συστήματος που ξεπερνούν το 1,5 δις, ενώ η συρρίκνωση των πλεονασμάτων και η αύξηση των ελλειμμάτων στα ασφαλιστικά ταμεία είναι η κύρια αιτία πίσω από την αναθεώρηση του ελλείμματος από το 12,9% στο 13,6% του ΑΕΠ. Δυστυχώς αυτή η εξέλιξη καθιστά επιτακτική τη συγκράτηση των δαπανών εκεί πριν αρχίσει να αποδίδει το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Στις διαπραγματεύσεις ζητήθηκε μετ’ επιτάσεως η κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης. Καταφέραμε με μια εναλλακτική πρόταση να αφήσουμε ανέγγιχτες τις κατώτερες συντάξεις και τα δώρα συντάξεων έως τα 400 ευρώ για καθένα από τους δυο επιπρόσθετους μήνες και να θέσουμε ένα πλαφόν ώστε όσοι παίρνουν συντάξεις πάνω από 2.500 ευρώ να υποστούν αναλογικά μεγαλύτερη επίπτωση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι πρόσφατες αποφάσεις του ECOFIN για το μηχανισμό στήριξης της ευρωπαϊκής οικονομίας απέδειξαν ότι η κρίση είναι ευρύτερη και ότι δεν είναι αναποτελεσματική η αντιμετώπισή της παρά μόνο με μέτρα συνολικού χαρακτήρα για ολόκληρη την ευρωζώνη. Μήπως η Ελλάδα πλήρωσε υπερβολικό κόστος μέχρι να συνειδητοποιηθεί αυτή η αλήθεια;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η πρόσφατη απόφαση του ECOFIN όχι απλώς δεν επιβεβαιώνει αυτό που ισχυρίζονται κάποιοι, αλλά αντίθετα επιβεβαιώνει την προσπάθεια που κατάβαλλε η Ελλάδα και ο Πρωθυπουργός προσωπικά για να πείσει τους εταίρους μας για την αναγκαιότητα ενός Ευρωπαϊκού μηχανισμού και απαντάει σε αυτούς ισχυρίζονταν ότι ήταν Ελληνική επιλογή η εμπλοκή του ΔΝΤ. Ο Ευρωπαϊκός μηχανισμός κατασκευάστηκε και θα λειτουργεί ακριβώς στο ίδιο πρότυπο με τον Ελληνικό, με την ίδια – ή λίγο μεγαλύτερη – συμμετοχή του ΔΝΤ στη χρηματοδότηση, με τους ίδιους όρους και με αντίστοιχα προγράμματα οικονομικής πολιτικής, που θα εκπονηθούν σε συνεργασία με ΕΕ, ΕΚΤ και ΔΝΤ για να αντιμετωπίσουν τα ειδικά προβλήματα των χωρών που θα επιλέξουν να μπουν στο μηχανισμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο Υπουργικό της περασμένης Δευτέρας δεσμευτήκατε ότι εντός της επόμενης βδομάδας θα δώσετε στη δημοσιότητα τη δική σας νομοθετική πρωτοβουλία για το Ασφαλιστικό των δημοσίων υπηρεσιών. Ποιες θα είναι οι βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου;
Βασική πρόβλεψη του νομοσχεδίου είναι συμμόρφωση με την καταδικαστική απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων για την εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης στο δημόσιο ξεκινώντας από το 2011 και μια σειρά από προβλέψεις για την εναρμόνιση του ασφαλιστικού συστήματος των δημοσίων υπαλλήλων με τις προβλέψεις του νέου ασφαλιστικού πλαισίου που διαμορφώνεται με το νομοσχέδιο που εκπονείται από το Υπουργείο Εργασίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην πρόσφατη έκθεσή του το ΔΝΤ εκτιμά ότι το δημόσιο χρέος θα φτάσει το 149% του ΑΕΠ το 2013. Πόσο ένα τέτοιο χρέος είναι διαχειρίσιμο από μια οικονομία και κοινωνία που θα έχει περάσει μια τριετία ύφεσης και δραστικής μείωσης των εισοδημάτων;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η «διαχειρισιμότητα» του χρέους έχει να κάνει με την ικανότητα αποπληρωμής του, η οποία με τη σειρά της εξαρτάται και από την ύπαρξη υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων στον προϋπολογισμό και από την αύξηση του ονομαστικού εισοδήματος. Σήμερα, χώρες με πολύ μικρότερο λόγο χρέους προς ΑΕΠ σε σχέση με την Ελλάδα αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα αναχρηματοδότησης του, ακριβώς γιατί τα ελλείμματα είναι πολύ μεγάλα και οι οικονομίες βρίσκονται ακόμη σε φάση καθόδου και ύφεσης. Το 2013 προβλέπουμε και πρωτογενή πλεονάσματα ως αποτέλεσμα των μέτρων και των διαρθρωτικών αλλαγών που υλοποιούνται σήμερα και ανάκαμψη του ρυθμού ανάπτυξης ως αποτέλεσμα των μέτρων και των αλλαγών για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προ μηνών δηλώσατε στη Βουλή ότι σας ρωτούν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αν θα πάει κανείς φυλακή για το δημοσιονομικό εκτροχιασμό. Με αφορμή τις δηλώσεις του κ. Δασκαλόπουλου περί ευθυνών του πολιτικού κόσμου, δημιουργείται ένα σκηνικό δημόσιας αντιδικίας μεταξύ επιχειρηματικού και πολιτικού κόσμου. Τούτων δοθέντων, πού αποσκοπείτε με την ενεργοποίηση της εξεταστικής επιτροπής για την οικονομία;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η εξεταστική επιτροπή είναι μια σημαντική Κοινοβουλευτική διαδικασία. Είναι υποχρέωση κατά τη γνώμη μου μιας ευνομούμενης πολιτείας να διερευνά την ύπαρξη πολιτικών ευθυνών για μεγάλα ζητήματα που έβλαψαν τη χώρα, πολύ δε περισσότερο όταν τα Ελληνικά δημοσιονομικά στατιστικά είναι αντικείμενο εξέτασης και από άλλα Κοινοβούλια της Ευρώπης, αλλά και από το Ευρωκοινοβούλιο. Όμως η εξέταση των ευθυνών για τη σημερινή κατάσταση της οικονομίας δεν αρχίζει ούτε σταματά στην Κοινοβουλευτική εξέταση. Υπάρχει η δικαιοσύνη και υπάρχουν και οι κοινωνικές διεργασίες που καταδικάζουν και τιμωρούν συμπεριφορές.
Σε αυτό το σημείο που έχει φτάσει η χώρα πρέπει ο καθένας να αναλογιστεί τις δικές του ευθύνες: και το πολιτικό σύστημα, στο οποίο σήμερα αναλαμβάνονται μεγάλες σχετικές πρωτοβουλίες από τον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση, αλλά και ο επιχειρηματικός και οικονομικός κόσμος, που δεν είναι άμοιρος ευθυνών για την πορεία της οικονομίας. Το πολιτικό σύστημα είναι υποχρεωμένο, έχει τα μέσα και την πρόθεση να διορθώσει τον εαυτό του και να πετάξει από επάνω του συμπεριφορές και πρακτικές που καταδικάζουν οι πολίτες, να αναλάβει την ευθύνη, να λογοδοτεί και να δίνει λύσεις να διαμορφώσει ένα πλαίσιο διαφάνειας και προστασίας της κοινωνίας από την ανομία και τη διαφθορά. Το ίδιο θεωρώ ότι πρέπει να κάνει κάθε ομάδα, αλλά και άτομο, που έχει παίξει ένα σημαντικό ρόλο στο δρόμο που πήρε αυτή η χώρα τις τελευταίες δεκαετίες, που είχε και θεσμικό ρόλο και δύναμη να μην ακολουθήσει συμπεριφορές και πρακτικές ενάντια στα συμφέροντα μιας υγιούς οικονομίας και μιας ευνομούμενης χώρας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr